Influencer marketing: kansen voor B2C én B2B

leestijd 6 minuten
25 juni 2020

Dit is deel 2 van de tweedelige blogserie over influencer marketing. 

  1. Wat is infuencer marketing?
  2. Influencer marketing: B2B versus B2C

Influencer marketing zie je voornamelijk terugkomen bij B2C. Niet heel gek. B2C bedrijven hebben vaak een product dat makkelijk verkoopt en aantrekkelijk is voor iemand persoonlijk. Want zeg nou eens eerlijk, als je mocht kiezen tussen het verkopen van een kledingstuk of een data-opslagplaats op Instagram, wat zou jij dan kiezen?

Business to Consumer Influencer Marketing

Om je een beeld te geven van B2C influencer marketing heb ik twee voorbeelden voor je. Eén van Adidas, waarbij gebruik gemaakt is van macro-influencers, en één van OnePiece, waarbij micro-influencers werden ingezet.

Allereerst, de Adidas Originals campagne. Tijdens deze instagram campagne doelde het merk op de verkoop van de nieuwe productlijn, specifiek gefocust op een subcultuur. Dit deden ze in samenwerking met onder andere “Snoop Dogg” en “Stormzy”, iconen in de internationale hiphopcultuur. De video voor deze campagne had ook echt de hiphop-vibe. Door de combinatie van de juiste influencers en de juiste boodschap hadden ze binnen no time de juiste mensen bereikt.

https://www.youtube.com/watch?v=7IY77rr3nP4

OnePiece, een kledingmerk dat one size kleding verkoopt, zette influencer marketing in om de populariteit bij de doelgroep en de verkoopcijfers te verhogen. Met de campagne maakten ze het voor de klanten mogelijk om te betalen met hun sociale accounts. Via een speciale hashtag, namelijk #HackthePrice, konden fans korting krijgen op producten door foto’s te delen op social media. Hoe meer volgers iemand heeft, des te meer korting hij/zij kreeg.

Business to Business Influencer Marketing

Heel leuk, maar hoe passen we dit toe op business to business?

De reden waarom B2B influencer marketing wat lastiger wordt ervaren, is doordat het beslissingsproces hier vaak langer duurt en een aankoop vaak door meerdere mensen moet worden goedgekeurd. Er wordt eerst goed onderzoek gedaan, producten en software worden vergeleken en reviews worden gelezen. Het kan maanden en soms zelfs jaren duren voordat het product wordt gekocht. Dit maakt het meten van de effectiviteit van influencer marketing heel erg moeilijk.

Dit betekent echter niet dat het niet relevant kan zijn voor B2B. Het is juist goed om influencer marketing hier in te zetten! Een paar voorbeelden van B2B influencer marketing:

HubSpot, een tool die je waarschijnlijk wel eens tegen bent gekomen tijdens het googlen naar informatie over SEO, content, social media en andere relevante onderwerpen. Hubspot is een softwarebedrijf dat bedrijven helpt bij marketing en sales. Zij hebben influencers gevraagd om hun ervaringen en kennis te delen op het HubSpot blog. Zo krijgt HubSpot content en kennis op de website en de influencer een podium.

Een ander goed voorbeeld is Salesforce. Zij maken perfect gebruik van de medewerkers binnen het bedrijf. Marc Benioff bijvoorbeeld, de CEO en oprichter van Salesforce, is een bekend persoon in die markt. Het is als het ware een echte “autoriteit”. Je zult hem echter niet snel Salesforce zelf promoten op Twitter. In plaats daarvan deelt hij zijn gedachtes over gelijkheid en leiderschap.

In het algemeen bij B2B influencer marketing is het belangrijk om te realiseren dat het niet direct gaat om het verkopen van een product of dienst. B2B influencers zijn er voornamelijk om jouw potentiële kopers te informeren en te inspireren. Dit zal uiteindelijk leiden tot conversies en transacties.

Het is wel belangrijk dat de content daarom van veel hogere kwaliteit is. Het moet expertise en kennis bevatten en een toegevoegde waarde hebben voor de eindgebruiker. Het moet de volger aan het denken zetten en bezighouden.

We moeten dus starten! Hoe kies je de juiste influencer?

Grijp nu niet meteen naar de eerste de beste influencer die je tegenkomt. Er zijn een aantal dingen waar je naar moet kijken voordat je contact met iemand opneemt:

  1. Wat wil jij bereiken met de campagne? Wil je naamsbekendheid genereren, engagement creëren, productontwikkeling? En welk product/dienst wil je graag promoten? Zorg ervoor dat je hier een goed idee bij hebt.
  2. Bepaal je budget of iets anders waardevols – Influencers zijn niet gratis. reserveer van een bedrag dat vergelijkbaar is met de bedragen die je normaal besteed aan een campagne.
  3. Wil je een macro-, micro- of nano-influencer gebruiken? Macro-influencers hebben tussen de 1 miljoen en 100.000 volgers en kun je het beste inzetten wanneer je zowel een specifiek publiek als de massa wilt bereiken. Micro-influencers hebben tussen de 10.000 en 100.000 volgers, zij zijn erg geloofwaardig en zij hebben een loyaal publiek. Wanneer je een dienst of een product aanbiedt, waarin de influencer gespecialiseerd is, is succes gegarandeerd. Nano influencers hebben minder dan 10.000 volgers. Het grootste voordeel van het werken met nano-influencers is dat ze van alle influencers de grootste betrokkenheid hebben. Ze zijn authentieker zijn, waardoor de volgers veel vertrouwen hebben.
    1. Steek vervolgens tijd in het vinden van de juiste influencer. Analyseer en evalueer bestaande klanten, fans, partners, werknemers naar mogelijkheden om iets van influencing te doen voor jou. Deze mensen hebben al affiniteit met je product. Ga daarna op zoek naar bestaande influencers of mogelijke influencers in de markt die jouw doelgroep en consumenten volgen. Gebruik hiervoor hashtags op instagram of third-party tools, zoals Coosto. Check ook even de IPM-score van de influencer. Engagement is namelijk súper belangrijk!
    2. Wat voor soort samenwerking wil je met deze persoon aangaan? Wil je de influencer gaan betalen of wil je liever content in ruil voor jouw product of dienst. Vaak zie je dat de grote macro-influencers alleen voor een bepaald bedrag werken. Micro- en nano-influencers zullen soms ook open staan voor een ruil.
    3. Denk je dat je de juiste persoon gevonden hebt? Contacteer hem/haar en spreek iets af. Zorg ervoor dat jouw influencer helemaal op de hoogte is van jouw producten. Hoe meer hij/zij betrokken is bij het bedrijf, hoe makkelijker ze over jouw producten gaan praten in hun eigen woorden. Wat ook goed werkt is de focus te leggen op co-creatie en laat zij jouw ideeën pitchen. Dat maakt het veel natuurlijker en betrek je de influencer er meer bij.
    4. Maak een nul-meting voordat je start met influencers. Zo krijg je een overzicht van de situatie voordat influencers worden ingezet en van de situatie na het inzetten van influencers. Dit is van belang om de precieze effecten van het inzetten van influencers te kunnen meten.

In onze vorige blog hebben we je al wat wegwijs gemaakt in influencer marketing. Nu je op de hoogte bent gebracht van alle ins-and-outs over de kansen van influencer marketing in de B2C en B2B, ben je klaargestoomd om het bereik van je bedrijf naar een nieuw niveau te tillen. Start vandaag nog met de zoektocht naar de perfecte influencer voor jouw bedrijf en groei in een rap tempo.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Manager Digital Marketing