Instagram Business: quickstart guide voor snellere groei

leestijd 9 minuten
25 juni 2020

Ruim 1.000.000.000 actieve gebruikers.

Iedereen doet aan Instagram. Je moeder. Je buurman. De postbode. Zelfs de kat van je vriendin is actief op Instagram.

Instagram niks voor jouw bedrijf? Weet je niet hoe je moet beginnen? Kost het je teveel tijd?

Onzin. De cijfers zeggen genoeg:

  • 80% van alle Instagrammers volgt minstens 1 business account.
  • Meer dan 200 miljoen Instagram gebruikers bezoeken minimaal 1 business profiel per dag;
  • en 60% van alle gebruikers zegt nieuwe producten op Instagram te hebben ontdekt.

Dus, genoeg redenen om mee te doen! Het is zeker nog niet te laat.

Instagram: voor wie?

Instagram is interessant voor elk type business. Heb je een druk bezochte webshop? Een klein niche bedrijf? Of ben je een ZZP’er en op zoek naar extra exposure?

Dan is deze blog voor jou. Ik deel je de drie eerste stappen die nodig zijn om een sterk Instagram-profiel te bouwen.

First things first: het aanmelden van een Business-account.

#1. Creëer een Instagram Business-account

Een Business-account verschilt van een “gewoon” Instagram-account. Zie het als het verschil tussen een Facebookprofiel voor personen en een pagina voor organisaties.

Met een Instagram Business account geef je mensen meer informatie over je producten, diensten en je merk. Tegelijkertijd verkrijg je zo ook meer informatie over de mensen die jouw bedrijf interessant vinden. Met een bedrijfsprofiel kun je de statistieken van je posts en stories bekijken, extra call-to-action knoppen op je profiel plaatsen en eindeloos veel advertenties plaatsen.

Een Instagram Business account aanmaken is heel makkelijk:

  1. Download de app en maak een Instagram account aan als je die nog niet hebt.
  2. Ga naar je accountinstellingen en onderaan zie je dan de optie ‘Switch to Business Profile’. Let op: je kunt alleen overschakelen naar een zakelijk Instagram account als je ook een bedrijfspagina hebt op Facebook.
  3. Tegenwoordig maakt Instagram onderscheid tussen Creator- en Business accounts. Creator profielen zijn speciaal gemaakt voor influencers, acteurs, coaches etc. Deze accounts hebben toegang tot extra relevante statistieken, zoals hun volgers en ontvolgers. Business-accounts passen het beste bij retailers en organisaties. Het is aan jou om te kijken wat het beste bij jouw merk past!

P.S: Het is altijd mogelijk om te switchen tussen een persoonlijk, Creator- of Business-account!

#2. Je Insta-strategie

Je Instagram Business account is ready. En nu?

Nu komt waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van je Instagram aanwezigheid: een goed doordachte strategie. De volgende tips helpen je bij het vormgeven van je strategie.

Bepaal je doelen

Het stellen van social media doelen is erg belangrijk. Je moet namelijk kunnen vertellen welke kant je op wil met je bedrijf. Wil je conversies genereren? Meer merkbekendheid of bouwen aan een community? Deze doelen bepalen hoe jij je strategie gaat inrichten. Je kunt ook meerdere doelen stellen die passen bij jouw bedrijf.

Er zijn enorm veel mogelijkheden om jouw doelen te bereiken met behulp van Instagram. Als je Instagram bijvoorbeeld gebruikt om een community op te bouwen focus je meer op engagement metrics, zoals likes, comments en shares.

Onderzoek wie jouw doelgroep is

Je moet natuurlijk eerst weten wie geïnteresseerd is in jouw bedrijf om relevante content voor hen te kunnen posten.

Heb je al een Instagram-pagina? Dan is dit super makkelijk. Je hoeft alleen maar de Statistieken-feature te activeren, want dan krijg je direct te zien hoe oud jouw volgers zijn, waar ze vandaan komen en wanneer ze actief zijn op Instagram. Dat is natuurlijk erg waardevolle informatie!

Nog weinig data in Instagram? Check dan gewoon je Google Analytics-omgeving of data die beschikbaar is over je Facebookpagina. Als het goed is, is je doelgroep op deze kanalen grotendeels hetzelfde.

Onderzoek je concurrenten

Nu is het tijd om te spieken bij je competitie. Kom erachter wat zij plaatsen op Instagram. Hoe vaak posten ze? Wat voor captions gebruiken ze? Hoe snel groeien ze? Deze informatie kun je gebruiken als een benchmark voor je eigen Instagram profiel.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om deze tactieken helemaal over te nemen, maar deze informatie kun je wél gebruiken als benchmark voor je eigen Instagram profiel en om je doelgroep beter te leren kennen. Zo maak je je strategie nog sterker dan die van je competitie!

Maak een content kalender

Je wilt niet dat je volgers afhaken. Daarom is het belangrijk om regelmatig te posten.

Wees dus slim en plan je content verder vooruit. Een content kalender kan je daarbij helpen. Plan je captions, hashtags en data, want dit bespaart je uiteindelijk veel meer tijd!

Tip: Tegenwoordig is het mogelijk om je organische Instagram-posts in te plannen in Facebook Creator Studio. Vind je het lastig om relevante content te bedenken? Misschien kan de inhaakkalender je hierbij helpen!

Je kunt de volgende content types gebruiken voor je Instagram strategie:

Foto

Instagram is van oorsprong een fotoplatform en dit staat ook nog steeds centraal. Plaats foto’s van hoge kwaliteit! Je feed, oftewel het overzicht van je profiel, is het visitekaartje van je bedrijf. Eén filter of thema aanhouden zorgt ervoor dat het gelijk duidelijk is waar je bedrijf voor staat. Een stukje persoonlijkheid werkt ook goed op Instagram. Foto’s met personen erin hebben namelijk een 38% hogere kans op likes!

Je kunt ook meerdere foto’s (of video’s) toevoegen aan je post door middel van een carrousel post. Dit is bijvoorbeeld handig als je meerdere foto’s van een event wil laten zien of voor before & afters.

Video

Video content is de toekomst, ook op Instagram. Hier is op ingespeeld door de afspeelduur van video’s te verlengen van 15 naar 60 seconden. Ook werd in 2018 IGTV geïntroduceerd waarop je verticale video’s kunt plaatsen die je hele telefoonscherm opvullen. Video’s zijn perfect voor het promoten van een product. Je kunt namelijk veel meer laten zien in een video van 60 seconden dan op een foto!

Insta stories

Insta stories zijn korte ‘verhalen’ die 24 uur beschikbaar zijn op je pagina. Wereldwijd wordt er dagelijks door meer dan 500 miljoen mensen gekeken naar Insta stories. Verdeel je stories over de dag, zodat je regelmatig vooraan komt te staan in de lijst. vooraan komt te staan in de lijst. Zo raken je volgers steeds meer bekend met jouw bedrijf. Insta stories zijn de perfecte manier om interactie aan te gaan met je volgers. Stel ze vragen door middel van een poll, of test eens hun kennis met een quiz! Bij Fingerspitz hebben we de online marketing kennis van onze volgers op de proef gesteld. Zo stimuleerden we engagement op een leuke, creatieve manier.

Bouw consequent aan je Instagram pagina

Denk na over waar jouw merk voor staat en wat je precies wil uitstralen op Instagram.

Het is belangrijk om een consistente look en feel aan te houden en foto’s van hoge kwaliteit te posten. De feed van Taco Bell is een goed voorbeeld hiervan. Zij spreken millennials aan door hun avontuurlijke en kleurrijke feed. Ook Happy Socks weet zijn Instagram goed in te richten door middel van een aanhoudend thema. Hun visie sluit helemaal aan bij het thema van hun Instagram pagina: blijheid verspreiden.

Experimenteer

Instagram komt steeds weer met nieuwe updates die het makkelijker maken voor jou om je bedrijf te promoten. Het is inmiddels mogelijk om producten uit je online shop te taggen in je foto’s: Instagram Shopping noemen we dit. Dit is super handige manier om direct meer sales te genereren via je Instagram Business account! Experimenteer dus met nieuwe opties en kijk wat werkt.

Wil je meer weten over hoe je een sterke social media strategie creëert? Lees dan ook de complete social media strategie handleiding.

Gratis download: Social Advertising 101

Sneller groeien via social media? In de Social Advertising 101 lees je werkelijk waar álles over de beste social media strategie voor een hogere ROI.

Download nu!

#3. Organisch vs paid

Wat is beter: puur organisch posten, of je posts boosten met budget?

Dat is helemaal aan jou. Het is in ieder geval goed om te weten dat 86% van alle marketeers betaalde en organische tactieken gebruiken in hun social media strategie.

Zeker in het geval van Instagram is er een groot verschil in het type content dat voornamelijk bestemd is voor organisch bereik dan wel voor advertenties:

  • Organisch posten werkt perfect om je merk op te bouwen en vorm te geven. Zet dit dus in voor branding, community building en customer experience.
  • Met advertenties maximaliseer je je bereik. Betaalde posts bieden onmiddellijk resultaat – mits je campagnesettings en creatives goed zijn – die de moeite waard zijn om voor te betalen.

Tip: Post je alleen organisch? Dan is het belangrijk dat je voldoende relevante hashtags gebruikt. Ben je een kleiner bedrijf met een beperkter bereik? Speel dan vooral in op ‘niche hashtags’ met een kleiner zoekvolume, omdat je post dan veel sneller op zal vallen. Een tool zoals Display Purposes is heel behulpzaam om de juiste tags te vinden voor jouw post. Claim ook je eigen hashtag en maak hier altijd gebruik van!

Oh, en tag ook andere relevante Instagram accounts in je posts en tag je geolocatie om nog beter vindbaar te zijn.

Als je geïnteresseerd bent in adverteren op Instagram zijn er veel opties. Instagram biedt momenteel vijf advertentieformats aan:

  • Stories ads
  • Foto ads
  • Video ads
  • Carrousel ads
  • Collection ads

Met een carrousel advertentie kun je een verhaal vertellen door een reeks van foto’s te plaatsen. Collectie advertenties hebben de optie om producten toe te voegen. Als gebruikers op je collectie advertentie klikken wordt het scherm volledig gevuld en kunnen je producten op een visuele, meeslepende manier ontdekt worden.

Probeer verschillende formats uit en wees creatief. Voor het merk Lonka hebben wij bij Fingerspitz een testje gedaan met een advertentie op basis van traffic als doelstelling. We maakten een foto- en een storie-ad:

De doelgroep en het budget waren bij beide advertentievormen precies hetzelfde, maar de Instagram story ontving maar liefst 5x (!) meer klikken dan de post. Ook de CPC (cost per click) was aanzienlijk lager. Zeker de moeite waard om eens andere ad formats te testen dus.

In deze longread over social media lees je meer over het adverteren op (onder andere) Instagram.

Ga aan de slag!

Met bovenstaande tips kun je nu een killer Instagram account inrichten voor jouw bedrijf. Ga aan de slag en probeer nieuwe dingen uit! Je zult snel merken dat je account gaat groeien.

Eén laatste tip: download onze gratis Social Advertising 101. Hierin lees je werkelijk waar alles over – de naam zegt het al – adverteren op social media.

Lees meer over