Hack het algoritme van LinkedIn - Smart Lab #51

Het is ons gelukt: we hebben het algoritme van LinkedIn's advertentieomgeving omzeilt! Het resultaat: een véél hogere CTR, terwijl de CPC gelijk bleef. Hoe we dat hebben gedaan, leggen we je in dit artikel uit.

Transcript

Je CTR op LinkedIn verbeteren, maar de kosten laag houden: dat is iets wat iedere marketeer wilt, toch? Wij zochten uit hoe we het biedingssysteem van LinkedIn konden “hacken”, om véél meer uit ons advertentiebudget te halen. In deze aflevering van Smart Lab leg ik je stap voor stap uit wat we hebben gedaan om de CTR wel vijf (!) keer hoger dan het gemiddelde te krijgen.

Oesterdam is een schitterend resort in Zeeland, met zowel vakantievilla’s als zakelijke arrangementen. Denk aan bedrijfsfeesten, vergaderruimtes, enzovoorts. Om de zakelijke propositie onder de aandacht te brengen, zijn we aan de slag gegaan met LinkedIn: hét social media kanaal voor de B2B.

De CTR op LinkedIn ligt over het algemeen niet zo hoog: gemiddeld zo’n 0,35%. Ons doel is natuurlijk om daar zo ver mogelijk boven te zitten. Dat is gelukt: één van onze campagnes haalde zelfs een CTR van 1,9%! Ik ga je nu vertellen wat we hebben gedaan om tot deze geweldige resultaten te komen.

Allereerst: zorg dat je genoeg advertentiemateriaal hebt. Het is al langer bekend dat het activeren van méér dan 1 advertentie véél beter werkt. Je CTR schiet werkelijk waar omhoog als je meerdere advertenties aanzet. Dat moet je dus echt ten alle tijden doen.

Als tweede: als je ziet dat je CTR stijgt, kun je voorzichtig je CPC verlagen. Tip: houd je nooit aan het geautomatiseerde bod van LinkedIn. Ga zélf je CPC bepalen, en kijk hoe laag je kunt bieden om genoeg verkeer te realiseren.

Als je tevreden bent met je CPC én je CTR blijft netjes boven het gemiddelde, kun je overgaan op bieden op basis van CPM.

De juiste biedstrategie is stap één voor een succesvolle LinkedIn campagne. Er is natuurlijk veel meer nodig om een succesvolle campagne in te richten, zoals de allerbeste targeting, en voldoende creatief materiaal.

Wil je meer relevante LinkedIn tips, tricks & hacks voor snellere groei met online marketing? Check dan onze andere video’s en abonneer jezelf op ons YouTube kanaal. Tot de volgende keer!

Extra LinkedIn tips

Buiten de juiste biedstrategie en het juiste budget, zijn er natuurlijk nog een paar factoren die kunnen bijdragen aan betere LinkedIn campagnes. Ik deel een paar zéér belangrijke tips met je.

Creatief materiaal

Naast de hoeveelheid advertenties is ook het creatieve element van de advertentie zélf ontzettend belangrijk. Sterker nog: 49% van het succes van je campagnes wordt bepaald door de afbeelding, tekst, call to action, enzovoorts.

De volgende tips zorgen ervoor dat jouw creatives voor meer clicks en conversies gaan zorgen:

  • Less is more. Zorg ervoor dat je één duidelijke boodschap communiceert. Maak je afbeelding en/of video ook niet té druk. Geef het oog genoeg rust en zorg ervoor dat de aandacht automatisch naar het belangrijkste van de advertentie wordt getrokken.
  • Schrijf staccato. Wees niet bescheiden: zet je lezer direct aan tot actie. Skip zoveel mogelijk woorden in je zinnen.
  • Test met call to actions. Je kunt meerdere knoppen kiezen om aan je advertentie toe te voegen. Test welke het beste werkt door je advertentie te dupliceren en een andere knop te kiezen.

Lead ads in combinatie met retargeting

Al uit meerdere experimenten is gebleken dat lead ads ontzettend goed werken in combinatie met retargeting. Dat is op zich logisch, want mensen zijn al bekend met jou als merk en, als je genoeg vertrouwen hebt gewonnen, vinden ze het prima om gegevens achter te laten in ruil voor iets waardevols waar zij naar op zoek zijn.

Voor retargeting geldt hetzelfde: zoek eerst naar de ideale CPA, afhankelijk van wat een conversie jou mag kosten natuurlijk. Kijk daarna hoe laag je kunt gaan om op een gelijk aantal leads te zitten. En, als je genoeg bereik hebt,