Smart Lab = jarig: bouw je eigen YouTube-serie!

Smart Lab = jarig! In de 50e aflevering hebben we daarom wat specials voor je verstopt. Ook delen we wat interessante cijfers met je, verklappen we de reden waarom we met Smart Lab zijn begonnen én geven we je redenen + tips om zélf een YouTube-serie te starten. Kijk snel de video!

Start je eigen YouTube-serie

YouTube en/of videomarketing niet interessant voor B2B? Onzin. In twee jaar tijd groeide ons YouTube-kanaal van 0 naar (op moment van schrijven) 368 abonnees. Dat is niet niks, voor een Nederlands B2B niche-kanaal!

Ook groeide onze community buiten YouTube dankzij Smart Lab: de trouwste kijkers zijn immers leden van de Growth Lab.

Ook buiten YouTube worden onze video’s ontzettend goed bekeken. Met name op LinkedIn is Smart Lab een groot succes. Gemiddeld ligt het bereik twee keer zo hoog dan bij “normale” posts. Ook de interactie ligt stukken hoger.

Waarom je eigen YouTube-serie?

Voor ons bij Fingerspitz was het voornaamste doel om de experimentele mindset die we hebben uit te bouwen naar, zowel intern als extern, een tastbaar medium. Zo dient Smart Lab als een database van onze interessantste en succesvolste experimenten.

Kennisdeling staat bij ons ook centraal. Mede daarom hebben we, op basis van sociale interacties, de actiefste bureaublog van Nederland. Maar video is het nieuwe bloggen. Om onze experimenten en de daaruit voortkomende tips & tricks makkelijker te delen, besloten we hier niet over te bloggen, maar video’s over te maken.

De redenen waarom ook voor jou het beginnen van je eigen YouTube-serie interessant is:

Het bereik ligt hoger. Op vrijwel alle social media krijgen video’s voorrang op andere typen content. Dat heeft verschillende redenen: video consumeert erg prettig op mobiele apparaten, en social media zoals Facebook en LinkedIn hebben liever dat hun gebruikers binnen de apps zélf blijven.

Je verwacht het misschien niet, maar het gaat ook redelijk snel. Het schrijven van een blog kan soms al vrij veel tijd kosten. Je zou zeggen: video’s maken kost nóg meer tijd. Niet dus! Het maken van een Smart Lab-video gaat ons inmiddels al zó makkelijk af, dat het zelfs sneller gaat dan een blog schrijven, publiceren, delen en optimaliseren.

Zeker in de B2B is video marketing nog altijd redelijk nieuw. Het is best eenvoudig om een uniek video concept te beginnen, en daar een breed publiek mee aan te spreken. Je zult zien: het werkt ontzettend goed voor je community, en dus voor je bereik.

Als laatste is het belangrijk om te benoemen dat het ontzettend positief kan uitpakken voor je branding. Een complexe boodschap kan gemakkelijker worden overgebracht door middel van visuals. Let op: video is natuurlijk een heel visueel kanaal, waarbij goed beeldmateriaal, animaties, audio enzovoorts het verschil kan maken voor het wel of niet professioneel overkomen van je merk. Pak je dit goed aan, dan kun je jouw merk een positieve indruk laten maken bij je doelgroep.

Tips voor het maken van je eigen YouTube-serie

Overweeg je om zelf een YouTube-serie te starten? Goed idee! Je zult zien dat het werkt.

Maar let op: om écht succesvol te zijn, is er meer voor nodig dan alleen je smartphone pakken en een filmpje op te nemen. De basisingrediënten voor een sterke video serie zijn:

1. Alles begint bij waardevolle content

Het is niet zo dat video’s vanzelf goed worden bekeken. Net zoals bij alles wat je doet rondom content marketing, is het creëren van waardevolle content essentieel.

Maak dus geen video’s puur om het maken van video’s. Vraag jezelf af: waarom zou iemand jóuw video bekijken? Wat heb je de kijker te bieden?

Houd ook goed de trends in de gaten: wat speelt er momenteel bij de kijkers? Op welke kanalen zitten ze? Hoe consumeren zij content het liefste?

2. Wees authentiek

Het internet houdt niet van copycats. Zorg dat je iets unieks maakt, iets wat er nog niet is. En: blijf bij je eigen waarden, standpunten en overtuigingen. Je zult zien dat er op een gegeven moment discussie ontstaat rondom jouw boodschap. Wees er niet bang voor: deze interactie is juist goed! Bovendien kan nooit iedereen het met je eens zijn. Probeer dus geen vriendjes met iedereen te worden. Blijf bij je principes en bij de reden waarom je in eerste instantie video’s bent gaan maken.

Met Smart Lab hebben we het bijvoorbeeld niet “zomaar" over online marketing. We pakken een uniek haakje, deels omdat onze expertise daar ligt, maar ook omdat dat past bij onze visie, namelijk: online marketing experimenten.

3. Creativiteit staat op één

De aandachtsspanne van je doelgroep is ontzettend klein. Als je niet binnen een paar seconden de aandacht van je kijkers hebt gegrepen, wordt je video nooit een succes. Daarom is creativiteit ontzettend belangrijk.

Het begint natuurlijk bij een catchy titel, omschrijving, thumbnail enzovoorts. Maar juist de eerste paar seconden van je video kan je maken of breken.

Pas daarom niet de traditionele story arc toe in je video’s, maar de emerging story arc. Deze is door YouTube zélf in het leven geroepen en aan te raden voor vrijwel iedere soort video.

4. Pak het professioneel aan

Als merk wil je professioneel en serieus overkomen. Het vervolgens uploaden van amateuristische video’s met matige beelden, of een boodschap die niet overkomt, kan erg veel impact hebben op het succes van je video.

Pak het daarom professioneel aan. En geloof me: professionele video’s produceren hoeft helemaal niet duur te zijn. Voor een paar honderd euro heb je al een serieuze vlogcamera in huis. Een softbox voor het ideale licht hoeft niet meer dan een paar tientjes te kosten. Vergeet ook de audio niet, waarbij je de afweging maakt wat voor type microfoon het beste bij jouw video past. Voor de meeste type vlogs zijn lavaliers of zoom mics interessante instappers.

Wil je het helemaal slim aanpakken? Plan dan een langer moment om meerdere video’s in één keer op te nemen. Hier bespaar je natuurlijk veel tijd mee.

5. Houd de discipline vast!

Laat je in het begin niet afschrikken door lage kijkcijfers. Het begin is namelijk het allermoeilijkste van een nieuw kanaal of nieuwe serie. Net zoals bij een blog duurt het even voordat je je plekje geclaimd hebt.

Plan je content vooruit en blijf consistent video’s delen. Wij doen dat bijvoorbeeld één keer in de twee weken, op een vast moment in de week. Op die manier creëer je herkenbaarheid en weet je doelgroep wat ze van je kunnen verwachten.

Lees meer over