Most-wanted gebruikerdata – Smart Lab #47

leestijd 3 minuten
25 juni 2020

Leuk hoor, al die data die we verzamelen via tools als Google Analytics en Hotjar. Maar hoe ervaren je gebruikers jouw website écht? Dat kun je alleen weten, door het ze zélf te vragen.

De échte mening van je doelgroep over je website, is de meest waardevolle data die je in bezit kunt hebben. In Smart Lab 47 vertel ik je hoe je dat op een laagdrempelige, goedkope én schaalbare manier doet. Geloof me, het is niet zo moeilijk.

Bekijk eerst de video:

Abonneer je meteen even op Smart Lab, als je dat nog niet hebt gedaan:

Polls in Hotjar

Hotjar is een fantastische tool voor marketeers die meer conversies willen realiseren. Het is wat dat betreft dé perfecte aanvulling op Google Analytics.

Waar je Hotjar waarschijnlijk vooral van kent, zijn de heatmaps. Zoals deze:

Je ziet precies waar je gebruikers klikken, naartoe scrollen, of met hun cursor overheen gaan. De visuele weergave maakt het stukken fijner om te begrijpen waar je websitebezoekers in geïnteresseerd zijn dan bijvoorbeeld Google Analytics.

Eigenlijk is dit niet eens de meest waardevolle feature van Hotjar, als je het mij vraagt. Het aanmaken van polls, welke je op je website kunt activeren, geven je pas een écht idee van de ervaring van een gebruiker:

Tips voor polls in Hotjar

Deze polls kunnen ontzettend waardevol zijn. Maar, zoals je begrijpt, is het grootste nadeel dat je de juiste handeling van je websitebezoekers nodig hebt om de juiste data te verzamelen.

Ik heb een paar tips voor je om meer relevante feedback via polls te verzamelen:

  • Stel de juiste vraag. Deze ligt natuurlijk best wel voor de hand, maar het is stiekem heel makkelijk om vragen te stellen waarmee je helemaal niets kan. Denk goed na over het doel van de gebruiker: waarom zit hij of zij op jouw pagina? De vraag is dan: lukt het je om te doen wat je moet doen?.
  • Stel een vervolgvraag. Zeker zodra iemand op bovenstaande vraag ‘Nee’ antwoordt, moet je ervoor zorgen wat de reden is dat iemand niet kan vinden wat hij of zij zoekt. Alleen dáármee kun je je website optimaliseren, namelijk. Bepaal voor jezelf of je dit doet met een meerkeuzemenu, of met een tekstveld (open vraag dus).
  • Denk goed na over de pagina’s waar je je poll wilt activeren. Niet iedere pagina vereist dusdanig veel interactie van de gebruiker, dat het logisch is om je vraag te stellen. Normaal gesproken zijn het product- of detailpagina’s waar veel informatie op staat, of waar simpelweg veel interactie met de gebruiker vereist wordt.
  • Laat je poll niet meteen zien. Je bezoekers hebben een paar seconden nodig om om zich heen te kijken. Val ze dus niet lastig met nóg een melding (naast bijvoorbeeld je cookiemelding).
  • Gebruik de visualisatietools van Hotjar om je antwoorden inzichtelijk te maken en te rapporteren. Zo zie je in éébn oogopslag hoe je bezoekers je website ervaren.]

Conversietips

Wil je méér conversietips? Bekijk dan eens onze conversie checklists voor websites en voor webshops. Er zitten ongetwijfeld een paar puntjes tussen die het verschil voor jouw website gaan maken.

TL;DR

De most-wanted bezoekersdata? Dat is natuurlijk hun eigen ervaring. Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Is de website prettig in gebruik? Voelen ze zich thuis op je website? Dit soort informatie kun je laagdrempelig verzamelen via polls op Hotjar. Stel de juiste vragen op de juiste plek. en je weet binnen no-time of je op de goede weg bent.