Experimenteren met Responsive Search Ads – Smart Lab #43

leestijd 2 minuten
25 juni 2020

Met Responsive Search Ads (RSA’s) maak je advertenties met meerdere titels en omschrijvingen. Google test dan zelf welke combinatie het beste werkt.

Maar wat je vast ook wilt weten: worden de conversies ook goedkoper? Dat hebben we getest. In deze aflevering van Smart Lab delen we de resultaten met je.

Smart Lab: online marketing experimenten

in Smart Lab testen we de slimste tricks en tools, voor snellere groei met online marketing. Om de week delen we een nieuwe video. Wil je niks missen? Zorg dan dat je je abonneert!

Responsive Search Ads

Met Responsive Search Ads voeg je meerdere titels en omschrijvingen in voor je tekstadvertentie. Vervolgens gaat Google zélf kijken welke combinatie van titel en omschrijving het beste werkt, aan de hand van machine learning. Hiermee bespaar je een hoop tijd. Maar je wilt ook geld besparen.

We hebben RSA’s tegenover normale text ads getest, voor een periode van één maand en met in totaal ruim 30 duizend vertoningen. Het resultaat: een hoger conversiepercentage, maar ook nog eens een daling van 31% in kosten per conversie!

Abonneer je nu op Smart Lab!

Tips

Wil jij ook goedkopere conversies realiseren met Responsive Search Ads? Dan heb ik drie belangrijke tips voor je.

Als eerste, de belangrijkste: heb geduld. Pas na een paar weken maakten de RSA’s een enorme inhaalslag op de normale ads. De machine learning techniek heeft nou eenmaal tijd nodig om zichzelf te trainen. Haak dus niet te snel af.

Als tweede: zorg dat je genoeg titels en omschrijvingen toevoegd. Dan heeft Google genoeg input om tegen elkaar af te testen.

En de laatste tip: kijk niet teveel naar de CTR en de CPC. In dit experiment lagen die namelijk vrijwel gelijk. Het gaat namelijk om die uiteindelijke kosten per conversie. Met als positief resultaat een afname van 31% in de kosten per conversie.

Lees meer over