Online marketing nieuws: september 2019

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.


De ´gemiddelde positie´ in Google Ads verdwijnt deze maand

Op 30 september verdwijnt de metric ‘Gemiddelde positie’ uit Google Ads. Google adviseert adverteerders om over te stappen op het gebruiken van position metrics. Dit geeft een indicatie van het percentage van impressions en impression share die de advertenties in de absolute top- en top-of-page ad slots hebben bereikt. Hierbij is het waardevol om op de volgende metrics te sturen:

  • Top impression rate: vertelt hoeveel van de vertoningen van een adverteerder aan de top (bovenste zoekresultaten) van zoekresultatenpagina vertoond zijn, ten opzichte van alle andere vertoningen.
    Top impression rate = Top impressions / All impressions.
  • Absolute top impression rate: vertelt hoeveel van de vertoningen van een adverteerder aan de absolute top (#1) van de zoekresultatenpagina vertoond zijn, ten opzichte van alle andere vertoningen.
    Absolute top impression rate = Absolute top impressions / All impressions.
  • Top impression share: vertelt hoe vaak een adverteerder aan de top (bovenste paar zoekresultaten) van de zoekresultatenpagina vertoond wordt, ten opzichte van het aantal beschikbare impressies aan de top van de zoekresultatenpagina.
    Top impression share = Top impressions / All possible top impressions.
  • Absolute top impression share: vertelt hoe vaak een adverteerder aan de absolute top (#1) van de zoekresultatenpagina vertoond wordt, ten opzichte van het aantal beschikbare impressies aan de top van de zoekresultatenpagina.
    Absolute top impression share = Absolute top impressies / All possible top impressions.

Waarom is dit belangrijk? Het verdwijnen van de metric ‘Gemiddelde positie’ is een logisch gevolg van de steeds complexer wordende algoritmes die Google gebruikt voor het veilingsysteem. Het cijfer zegt namelijk niet zoveel. Stel: jouw advertentie staat honderd keer op positie 1 en honderd keer op positie 9, dan is je gemiddelde positie 5. Maar als je advertentie 200 keer op positie 5 staat, is je gemiddelde hetzelfde. Op basis van dit gemiddelde kun je dus niet bepalen hoe goed je advertentie daadwerkelijk presteert: een vertoning op positie 9 kan namelijk niet slecht zijn, als dit bijvoorbeeld een minder goed converterend zoekwoord is.

LinkedIn lanceert nieuwe hub voor al je marketing insights

LinkedIn introduceert de LinkedIn Insights and Research page: een nieuwe, zeer complete hub met alle features die nu te vinden zijn in de Success Hub for Marketers.

De Insights and Research Hub is bedoeld om je strategie op LinkedIn naar het volgende level te tillen. Het staat vol met interessante content zoals metrics, business cases en meer.

De insights komen voornamelijk uit het LinkedIn-netwerk zélf: meer dan 630 miljoen gebruikers, meer dan 30 miljoen organisaties, en meer dan 280 miljard feed updates die jaarlijks worden bekeken.

De insights in de hub zijn verdeeld over drie categorieën:

  • People insights: geeft je toegang tot alle informatie over het publiek van LinkedIn op een geaggregeerd niveau.
  • Industry insights: bestaat uit de belangrijke inzichten, trends en onderzoek over het huidige marketinglandschap.
  • Advertising insights: helpen je het LinkedIn advertentie landschap van alle kanten te begrijpen, zodat je het marketingeffect kunt meten en maximaliseren.

Waarom is dit belangrijk? LinkedIn is één van de hardstgroeiende social media kanalen, en bovendien het belangrijkste kanaal voor B2B adverteerders: bijna de helft van al het social media verkeer voor B2B-organisaties komt vanuit LinkedIn. Ook de adverteermogelijkheden zijn de afgelopen periode toegenomen. Om het meeste uit je ads te halen, is het belangrijk dat je je goed voorbereidt bij het opzetten van een contentstrategie op LinkedIn.

Evolutie in Search: minder dan 50% van de zoekopdrachten resulteert in een klik

We zijn een Search-mijlpaal gepasseerd, waarvan we wisten dat die zou komen. Google is sinds de oprichting bezig met het verzamelen en toegankelijk maken van alle informatie binnen één klik. In juni 2019 resulteerde een meerderheid (50%+) van alle browsergebaseerde zoekopdrachten op Google voor het eerst in géén kliks.

Dat heeft Rand Fishkin geconcludeerd op basis van onderzoekscijfers van Jumpshot. Onderstaande tabel laat de verandering zien in klikgedrag op de zoekresultatenpagina (van Google.com in de Verenigde Staten):

We zien een consistent patroon: organisch verkeer krimpt, terwijl de nul-klik-zoekopdrachten en de CTR voor Ads allebei stijgen. Dit is een logisch gevolg van de toename van het aantal featured snippets, maar ook widgets als Maps, Flights, Shopping en spraakgestuurde zoekopdrachten via bijvoorbeeld de Google Home.

Op mobiel, waar meer dan de helft van alle zoekopdrachten plaatsvindt, is er ook veel veranderd ten opzichte van 2016. Google is ook steeds agressiever in hoe advertenties verschijnen via mobiele apparaten. Organic is met bijna 20% gedaald, terwijl paid bijna verdrievoudigd is en de nul-klik zoekacties aanzienlijk toegenomen zijn. Op mobiel is het aantal nul-klik-zoekopdrachten echter al jaren boven de 50%-grens.

Waarom is dit belangrijk? Google is één van de vele platformen die al jaren probeert om gebruikers binnen haar eigen platform te houden, zoals social media kanalen dat bijvoorbeeld ook doen. Het doel: zo snel mogelijk antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Toch blijft het gebruik van Google constant toenemen en daarmee ook het totale organisch verkeer naar websites in het algemeen. Desalniettemin is het een ontwikkeling om in de gaten te houden.

Zoek bijvoorbeeld naar trefwoorden waarvan de resultaten een hogere CTR-mogelijkheid hebben. En laat je inhoud optimaliseren op Google's eigen features (YouTube, Maps, Afbeeldingen, AMP’s enzovoorts).

Instagram-posts inplannen kan nu via een officiële app.

Facebook voegt Instagram toe aan de Creator Studio. Vanaf nu is het dus mogelijk om op een efficiëntere manier Instagram-posts in te plannen via een officieel kanaal. Deze optie biedt meer capaciteit en wordt er beter weergegeven hoe de Instagram-posts er precies uit zullen zien.

Dit principe zag je al eerder terug bij het inplannen van Facebook-posts. In tegenstelling tot de scheduling tools die onofficiële apps al een tijdje aanbieden, is het nu ook mogelijk om meerdere afbeeldingen toe te voegen aan een geplande Instagram-post. Elaine vertelde ons al hoe je Instagram het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf en hoe je hiermee een snelle groei creëert.

De Creator Studio toont overigens ook interessante statistieken over je organische posts op Instagram, die je in de app ook kunt zien. Denk aan het bereik, het aantal klikken naar je profiel, het percentage bereikte accounts dat jou nog niet volgde, enzovoorts.

Waarom is dit belangrijk? De volledige Instagram post en planning functionaliteit ingebouwd in een officiële app, tovert ongetwijfeld een glimlach op de gezichten van veel social media managers. Het kan Instagram management veel makkelijker maken en het is zeker de moeite waard om mee te experimenteren.

Google: 'Dit zijn de beste YouTube bumper ads van 2019'

Google heeft de top 10 beste bumper ads van 2019 bekendgemaakt. Automaker Subaru heeft de eerste plek geclaimd. Zij laten hun publiek op een ludieke wijze kennis maken met hun nieuwe en extra ruime model: Subaru Forester.

YouTube laat weten dat de lijst gedomineerd wordt door de Food & beverage-branche. Merken zoals Kellog’s, Reeses en Cheetos, doen het dan ook erg goed met hun bumper ads.

YouTube stelt: ‘De beste bumper ads kiezen één bericht, personage of emotie om zich te profileren. Sommigen vangen snel de aandacht van de kijker door zich te concentreren op een gezicht of, in het geval van de Subaru advertentie, een hond. Een andere strategie is om te streven naar emotionele impact door gebruik te maken van humor, zoals de Halls-advertentie dat doet. Mensen zullen zich eerder iets emotioneels herinneren dan wat ze gelezen hebben.

Het bedrijf voegt hieraan toe: ‘Dat is een van de redenen waarom de advertentie van Dove hier zo effectief is. Het is het eerste merk dat deze top 10 lijst haalt met een sociaal erg sterke boodschap. De campagne, genaamd Project #ShowUs, is ontworpen om het feit aan te pakken dat 70% van de vrouwen zich nog steeds niet vertegenwoordigd voelt in de media en reclame. Deze advertentie bewijst dat zelfs ingewikkelde boodschappen in zes seconden kunnen worden overgebracht’.

Waarom is dit belangrijk? Het gebruik van YouTube neemt in alle branches enorm toe. Het creëren van kwalitatieve video content wordt met de dag eenvoudiger, dankzij de toegankelijkheid van tools en technieken. Maar het creatieve deel - wat het meest cruciale element is van prestaties van je advertenties - is niet zomaar “te koop”. Verdiep je daarom voornamelijk goed in het creëren van kwalitatieve video’s, naast het opzetten en optimaliseren van je YouTube Ads-strategie.

Lees meer over