Deze 5 nieuwtjes mag je niet gemist hebben

Je leest het Nieuwsalarm: onze maandelijkse update met de 5 allerbelangrijkste online marketing headlines van deze maand.

Wil je het Nieuwsalarm één keer per maand via WhatsApp ontvangen? Stuur 'Start' naar 076 763 06 00. Lees je dit op mobiel? Klik hier!

Google Shopping krijgt complete facelift

Later dit jaar zal Google Shopping een nóg groter bereik hebben. Ze gooien de boel om en komen met spiksplinternieuwe features.

Het belangrijkste onderdeel van deze features zijn de suggesties van Shopping via meerdere touchpoints. Binnenkort vind je binnen Images, Search, YouTube en Google Assistent ook de suggesties van Shopping. Hiermee spelen ze in op de trend van het shoppable maken van social kanalen. Ze creëren een groter bereik en zorgen zo voor nog meer conversie naar Google Shopping.

Hieronder zie je een voorbeeldje van de zogenaamde Discovery ads, welke op meerdere, nieuwe plekken binnen diverse Google apps getoond gaat worden:

Hoe jij hiervan kunt profiteren: als je gebruik maakt van Shopping Actions, kunnen de bestellingen ook binnenkomen via YouTube en Google Images.

Maar Google zou Google niet zijn als ze niet optimaal gebruik zouden maken van gebruikersdata. Met behulp van de data die ze verzamelen, personaliseren ze ook het Shopping tabblad binnen Google Search.

Bovenstaand nieuws was één van de aankondigingen van Google Marketing Live, welke plaatsvond op 14 mei 2019.

Advertenties in WhatsApp

De tijd van een relamevrij WhatsApp is bijna voorbij. Sinds de overname van Facebook wisten we natuurlijk al dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat we ook hier advertenties zouden gaan zien.

Volgend jaar is het zo ver: dan zet Facebook WhatsApp ook in als haar volgende advertentiekanaal. Deze ads komen dan in het status-tabblad van WhatsApp, in de vorm van Stories dus. De advertenties zullen dus niet tussen je gesprekken in verschijnen.

De Belgische social advertising expert Olivier Ponteville  was aanwezig bij de Facebook Marketing Summit 2019 in Rotterdam en maakte onderstaande foto van de bekendmaking:

Het derde voorbeeld in de rij is dus wat er komen gaat. Momenteel zijn 'Click to WhatsApp'-advertenties, waarbij je dus direct een gesprek met een merk binnen WhatsApp opent, al beschikbaar voor organisaties die de WhatsApp API gebruiken

IGTV support horizontale video's, maar nog geen ads

Het is alweer bijna een jaar geleden dat Instagram kwam met IGTV, hun eigen videoservice waar je ook langer durende video’s kunt bekijken. Sinds de livegang van de feature was het alleen maar mogelijk om verticale video’s te gebruiken. Nu hopen ze het gebruik van IGTV - met name ook door content creators zelf - verder aan te moedigen door de support van horizontale video’s.

Zowel de meeste gebruikers als videomakers verkiezen video’s in landscape mode boven portrait mode. Na veler verzoek heeft Instagram besloten hier gehoor aan te geven. Videomakers kunnen nu gebruik maken van het formaat dat het best bij hun content past. Bekijk je liever horizontale video’s? Dan kun je binnen IGTV kiezen voor de landscape mode en je scherm draaien om de content op volledig scherm te zien.

Een manier om als videomaker geld te verdienen met IGTV, staat nu bovenaan de to-do list van Instagram. Dit is helaas nog niet mogelijk maar ze hebben al wel laten weten hiermee bezig te zijn. Zodra hier meer over bekend is, weet jij het natuurlijk als eerste.

 

Wil je het Nieuwsalarm één keer per maand via WhatsApp ontvangen? Stuur 'Start' naar 076 763 06 00. Lees je dit op mobiel? Klik hier!

"Geheim" project: privacydashboard in Chrome

Google heeft volgens The Wall Street Journal zes jaren gespendeerd aan een “geheim” project waarmee ze een industrie van $129 miljard hard aanpakken. De digitale reclame-industrie krijgt namelijk een grote klap te verdragen. Hoe dat zo?

In deze jaren zijn miljoenen pagina’s aan code herschreven. Hiermee geeft Google de gebruikers van Chrome meer controle over de cookies die adverteerders gebruiken om hen te identificeren. Met een privacydashboard binnen de browser, kunnen gebruikers alle cookies zien en krijgen ze gemakkelijke opties om deze te blokkeren.

Het weigeren van cookies, werkt natuurlijk ook nog eens in Google’s voordeel. Kleinere concurrenten hebben deze cookies nodig om advertenties te tracken en te verkopen terwijl Google nog genoeg andere manieren heeft om aan dezelfde informatie te komen.

Google kondigt nieuwe update in algoritme aan

Op 2 juni maakte Google via een tweet bekend dat er op 3 juni een nieuwe algoritme-update aankomt, de ‘June 2019 Core Update’.

Iedere paar maanden komt Google weer met een nieuwe core update. De laatste verscheen afgelopen maart. Opvallend is wel dat Google haar updates in het algoritme normaliter niet aankondigt. De laatste aankodiging was van augustus 2018.

Ook wordt niet expliciet benoemd waar de grootste veranderingen in het algoritme zitten. Google benadrukt dat het niet nodig is iets te "fixen". Bij de Medical update van afgelopen jaar was dat natuurlijk wel zo.

Net als meeste updates, leidt deze update tot weinig merkbare veranderingen maar draagt hij wel bij aan het stapsgewijs verbeteren van Google Search. Sommige sites zullen als gevolg hiervan wel dalingen of toenames van paginabezoeken kunnen opmerken. Hier valt helaas niets anders aan te doen dan gefocust blijven op het plaatsen van goede content.

Google geeft aan proactiever te willen zijn in het delen van updates om de community goed op de hoogte te houden. 

Lees meer over