LinkedIn pakt door met lookalike audiences en meer nieuwe targetingopties

LinkedIn is hard op weg om hét kanaal voor B2B marketeers te worden. Er zijn nu drie nieuwe manieren beschikbaar om de juiste doelgroep te vinden aangekondigd:

Waanzinnig interessante ontwikkelingen voor B2B marketeers, en dus de nieuwste toevoeging aan het toch al hard groeiende LinkedIn.

Lookalike audiences op LinkedIn

Lookalike audiences is misschien wel de meest gewenste targetingoptie voor LinkedIn marketeers. Niet gek, want op Facebook werken lookalike audiences echt fantastisch.

Met lookalike audiences zoekt LinkedIn in haar eigen gebruikersdatabase naar mensen die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld je websitebezoekers, of verzamelde leads. Want als het goed is, delen leads en bezoekers voor een groot deel dezelfde interesses, functies, skills, groepen, eigenschappen enzovoorts.

LinkedIn zoekt bij het gebruik maken van lookalike audiences naar het percentage van haar gebruikers dat het meeste overeenkomt met de eigenschappen van je bezoekers en leads. Super interessant, dus.

LinkedIn laat zelf met drie voorbeelden zien hoe lookalike audiences je helpen te groeien:

  • Bereik een hoog converterend publiek. Lookalike audiences zijn doelgroepen die vergelijkbaar zijn met mensen die al hebben aangetoond interesse te hebben in je organisatie.
  • Bereik meer prospects: LinkedIn geeft aan dat in de pilot van deze mogelijkheid, organisaties het bereik wel met 5 tot 10 keer wisten te vergroten.
  • Kom in contact met nieuwe doelaccounts: als je een accountgebaseerde strategie toepast, gebruik je lookalike audiences om mensen te bereiken die je eerder nog niet hebt overwogen.

B2B audience templates

LinkedIn heeft meer dan 20 vooraf bepaalde templates toegevoegd aan haar interessetargetingopties. Zeker voor adverteerders die nog weinig kennis hebben over hun doelgroep, kunnen hier slim gebruik van maken. Maar ook ervaren adverteerders kunnen ermee testen, om te kijken of er ook doelgroepen met andere eigenschappen interessant zijn om te benade ren.

LinkedIn heeft hier namelijk slim gebruik gemaakt van alle verzamelde data over haar gebruikers, en deze zo slim mogelijk gecategoriseerd. Patronen die wij als adverteerders niet kunnen zien omdat we de data niet beschikbaar hebben, zijn op deze manier door LinkedIn georganiseerd en beschikbaar gesteld. Denk aan functietitels, skills, groepen, enzovoorts.

Interessetargeting op basis van Bing search data

LinkedIn is onderdeel van Microsoft. En Bing, de op twee na populairste zoekmachine ter wereld (na Google en YouTube) is dat ook.

Logisch dat Microsoft de kracht en data van beide systemen bundelt: het gedrag van professionals die Bing gebruiken om naar onderwerpen en content zoeken, is nu ook beschikbaar in LinkedIn om op te targeten. Super slim, want zoekmachines weten wat er op dat moment écht voor vragen spelen bij haar gebruikers.

Helaas is Bing in Nederland nog niet zo groot in andere landen, zoals de Verenigde Staten, de UK of Spanje. Het marktaandeel is de laatste jaren echter wel steeds gestegen.

Eerste ervaringen

De nieuwe functies worden binnen nu en twee weken uitgerold naar alle LinkedIn adverteerders, geven ze zelf aan. Nog even geduld dus.

De eerste organisaties die in de LinkedIn pilot zaten, zeggen het volgende:

We use lookalike audiences as one part of our strategy to drive lower funnel conversions. We were able to reach a highly relevant audience that generated more contacts and leads in a way that was profitable for our clients. —Harold Christensen, Digital Account Director, Labelium

We used interest targeting on our Brand Awareness campaigns and we are extremely satisfied with the results so far! — Matt Campbell, Multi-Channel Marketing Specialist, SAS Institute

Ook nieuw: Pages, Event en Stories

Drie maanden geleden kondigde LinkedIn al drie nieuwe functies aan voor bedrijfsprofielen op LinkedIn: Pages (een vernieuwing ervan), Events, en Stories.