Visual Shopping-mogelijkheden volgen elkaar nu razendsnel op

leestijd 4 minuten
27 oktober 2020

Het zijn geweldige tijden voor branches waarbij het gebruik van afbeeldingen in marketing uitingen belangrijk zijn. De technische ontwikkelingen in visual shopping volgen elkaar nu namelijk razendsnel op. De komende periode komen Google Afbeeldingen, maar ook Pinterest met een paar behoorlijk indrukwekkende nieuwe kansen voor marketeers in bijvoorbeeld de fashion-, beauty- en woonbranche.

Nieuwe Shopping-ads op Google Afbeeldingen

De afgelopen weken heeft Google een paar spannende updates gedeeld:

Google Afbeeldingen is onderdeel geworden van het zoeknetwerk voor Shopping-advertenties. Dat hebben Nederlandse Shopping-adverteerders onlangs te horen gekregen via een mail vanuit Google. Tot voor kort moest je je apart aanmelden voor het zoeknetwerk van partners, om de mogelijkheid te krijgen tot adverteren in Afbeeldingen.

Vorige week kondigde Google aan te testen met nieuwe advertentieformats speciaal voor Google Afbeeldingen. Deze advertenties zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld Instagram Shopping en Shop the Look-pins op Pinterest:

Shoppable Image Ads

Showcase Shopping-ads komen ook naar Google Afbeeldingen. Zie Showcase Shopping-ads als de voorgevel van je online winkel. Zeker voor generiekere termen, waarbij gebruikers nog op zoek zijn naar inspiratie, is dit interessant.

Die laatste twee worden op dit moment uitvoerig getest in de Verenigde Staten. Wel heeft Google deze formats al groots en trots aangekondigd via haar eigen blog. Waarschijnlijk worden ze dus snel definitief geïmplementeerd.

Dit zijn de eerste stappen richting een legio aan nieuwe visuele zoek- én adverteermogelijkheden in de customer journey. Jaap berichtte al eerder over de Visual search-ontwikkelingen, en wat je als marketeer moet weten.

Waarom dit belangrijk is voor marketeers

Bijna een kwart van alle zoekopdrachten op Google, resulteert in een klik op een afbeelding. 91% daarvan via Google Afbeeldingen.

Niet gek dus dat Google zoekt naar manieren om ook hier geld aan adverteerders te verdienen. Pinterest doet immers hetzelfde (en héél binnenkort ook in Nederland). Zeker voor merken actief in de fashion, design, lifestyle en meubelbranches is dit natuurlijk een waanzinnig interessante ontwikkeling.

Vanaf eind maart worden je Google Shopping-advertenties dus automatisch ook getoond in het Google Afbeeldingen-netwerk. En Google zet met nieuwe advertentieformats in op nieuwe manieren om haar zoekend publiek te helpen met het zo snel mogelijk kopen van het juiste product: shoppen in afbeeldingen, en showcases.

Met die laatste ontwikkeling gooit Google eigenlijk de online shopping mogelijkheden van Instagram Shopping (welke alleen organisch getoond worden) en Pinterest in een blender, en voegt daar het allerslimste zoeknetwerk ter wereld aan toe. Het lijkt erop dat Google goed naar haar gebruikers heeft geluisterd. Want:

Visual search is wat we het allerliefste willen

Vooral onder de jeugd is visual search de meest gewenste technologie: 62% van de Millenials en Generation Z geeft aan dat ze daar het liefste zo snel mogelijk ontwikkelingen in zien, blijkt uit onderzoek. Bovendien doet deze groep meer inspiratie op via sociale netwerken, dan “traditioneel” op website en webshops.

Logisch dus dat het gebruik van Pinterest enorm toeneemt. Het aantal dagelijks actieve gebruikers in Nederland steeg afgelopen jaar met 25%. In totaal zitten 3,5 miljoen Nederlanders op Pinterest – zo’n 80% daarvan is vrouw.

En Pinterest had onlangs nog iets te vieren: het éénjarig bestaan van Pinterest Lens. Met Lens maak je een foto van wat dan ook, en Pinterest zoekt naar soortgelijke afbeeldingen op haar borden. Er zijn bijvoorbeeld mensen die tijdens het boodschappen doen foto’s maken van groenten, om daar een passend recept bij te vinden. Pinterest Lens wordt wereldwijd maar liefst 600 miljoen (!) keer gebruikt – een verdubbeling ten opzichte van een half jaar geleden.

Google dacht: dat kunnen wij ook. En dus lanceerden zij Google Lens, waarmee je een foto maakt van wat dan ook (bloemen, planten, tekst, gebouwen, mensen, whatever you like), en het zichzelf trainende systeem zoekt op wat het is.

Het ijkt erop dat dit soort technieken de toekomst zijn.

Dus, wat moet je nu doen?

Zit je in een branche waarbij visuals het verschil kunnen maken – zoals beauty, fashion en meubels? Gefeliciteerd, je zit met stip in de interessantste branche als het gaat om nieuwe online marketing mogelijkheden voor de komende maanden. Lucky you!

Het advies: houd de statistieken en mogelijkheden in de gaten. Want visual search – ook via Google Afbeeldingen – gaat een héle grote jongen worden. En Pinterest Ads met targeting op Nederlandse gebruikers zit eraan te komen. Dit zijn de meest gewilde technologieën onder de jeugd.

Niets missen? Leden van onze Growth Track zijn de eerste die het horen zodra er iets te melden is omtrent deze ontwikkelingen. Al 3.500+ marketeers zijn lid.

Meer over Bas

Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?

Bas Boomaars
Creatief Strateeg & Lead Content

Lees meer over