Google Home voor online marketeers

Google Home's zijn echt een ding. Is het een nieuwe revolutie? Gaan we naar een wereld zonder interface?

Het zit er dik in, hoor. De mogelijkheden zijn eindeloos. En waren we vroeger ook niet sceptisch over het kopen van een mobiele telefoon?

We vroegen het een aantal online marketeers. Wat vinden zij van de Google Home? En zijn er daarnaast directe toepassingen te bedenken voor je online marketing campagnes?

De Google Home, de slimme speaker, maakt gebruik van de technologie van Google Assistent. Dat is een spraak-geactiveerde assistent. Je vraagt of zegt iets en je krijgt antwoord. De software is zelflerend en hierdoor probeert Google een daadwerkelijke conversatie op te bouwen met jou als eindgebruiker. Inmiddels is de Google Home ook te gebruiken in het Nederlands.

Wat vinden de eerste gebruikers?

Een aantal willekeurige reacties:

Louise Snel: ”Top! Gebruik 'm heel vaak. Voor o.a. Spotify, timer, check of de supermarkt open is, afstanden naar specifieke plaatsen, en het afspelen van Netflix in combinatie met chromecast. Ook recepten uitgeprobeerd met de API van Albert Heijn. En als je HUE lampen hebt kun je - met behulp van externe apps - zelf met if-functies commando's instellen.”

Een andere online marketeer zegt: ”Ik heb er twee; één in de woonkamer en één in de slaapkamer. Beneden vooral om lampen, thermostaat en Netflix mee te bedienen. Hopelijk binnenkort ook mijn rolluiken. Boven voornamelijk als wekker. Ook de 'snooze' functie is erg fijn. 'Google, snooze 10 minuten'. Op tijd uit bed komen blijft echter elke dag een uitdaging.

E-commerce manager Michael Boot: ”We hebben er zelfs twee. Eén bij mijn dochter van 7 op de kamer, die nu zelf haar favoriete filmpjes kan streamen via YouTube of muziek via Spotify, door dit aan Google te vragen. Wel parent control erop! Super om te zien hoe zij hiermee omgaat. Wij gebruiken 'm vooral in combinatie met de Appie app voor het bestellen van boodschappen. Verder verlichting, timers, Spotify, YouTube, Netflix, TuneIn voor radio, weerberichten en nieuws. We wachten nog op een goede koppeling met Thuisbezorgd. Wij vinden het geweldig. Het is net als alle technieken die ooit begonnen en nu algemeen goed zijn geworden. Net als de mobiele telefoon waarvan jaren terug ook iedereen zei dat ze dat niet nodig vonden. Nu ga je niet meer de deur uit zonder dat ding.”

Klinkt als een onmisbaar apparaat, niet waar? Dit is wat je allemaal nog meer moet weten over de Google Home.

Is de Google Home ook interessant voor je werk?

Dat is een lastigere vraag. In theorie zou je misschien ook vragen willen stellen als:

  • "Op hoeveel omzet zitten we vandaag?”
  • "Wat is de CPC vergeleken met die van gisteren?”
  • Of: “Maak een LinkedIn-connectie met persoon X“.

Helaas zijn dit soort toepassingen nog niet zo standaard, maar minder ver weg dan je misschien denkt.

Je kunt wanneer dit soort toepassingen niet beschikbaar zijn zelf een voice app ontwikkelen voor de Google Assistent. Ook wel Actions on Google.

Lees meer over