Betere targeting op Facebook – Smart Lab #39

leestijd 2 minuten
25 juni 2020

Wil je meer conversies uit je Facebook campagne halen, tegen minder kosten? Een goede targeting is daarvoor essentieel.

Je kunt handmatig interessecategorieën en functies toevoegen, maar er is iets wat veel beter én sneller werkt: lookalike audiences. In deze video leg ik je snel uit hoe het werkt, en hoe wij de kosten per conversie 47% zagen afnemen!

Lookalike audiences: slimme targeting

Lookalike audiences zijn dé manier om méér mensen te bereiken, die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Je doelgroep wordt vele malen groter, en de kans dat ze interesse hebben in jouw product of dienst is veel groter.

Voor onze klant JohnBeerens.com zijn we de lookalike audiences uitgebreid gaan testen. We vergeleken ze met de normale, op interessecategorieën-gebaseerde targeting, en zagen een erg positief verschil: 29% méér conversies, en de kosten per conversie namen met maar liefst 49% af.

Dit wil jij natuurlijk ook. Gelukkig is het erg simpel om zo’n Lookalike audience aan te maken.

Stap 1: de Facebook Pixel

Als eerste moet je zorgen dat je de Facebook pixel geïmplementeerd hebt op je website, én een aangepaste doelgroep hebt op Facebook, op basis van de data verzameld door de Pixel. Dit zijn dus bezoekers van bepaalde pagina’s op je website.

Stap 2: Vergelijkbare doelgroep aanmaken

Als tweede maak je een Vergelijkbare doelgroep aan. Als je bijvoorbeeld voor 1% vergelijkbaar kiest, zoekt Facebook naar de 1% mensen die het méést overeenkomen met de mensen die bepaalde pagina’s op je website hebben gezocht.

Deze mensen hebben, op basis van hun interesses en gedrag op Facebook, zeer waarschijnlijk óók interesse in jouw product. Plus, je doelgroep is waarschijnlijk vele malen groter dan je eerdere, door de Facebook Pixel verzamelde doelgroep.

Abonneer je nu op Smart Lab!

Volgende test: conversiegebeurtenissen

Binnenkort gaan we ook testen met conversiegebeurtenissen. Dit werkt ongeveer hetzelfde, maar hierbij kijkt Facebook zelfs naar de waarde per conversie. Abonneer je op ons YouTube kanaal als je de uitslag van dit experiment, en nog veel andere leuke experimenten wilt weten.

Tot de volgende keer!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over