Influencer marketing, iets voor jou?

Dit is deel 1 van de driedelige blogserie over influencer marketing. Meld je aan voor de Growth Track, en we laten je weten wanneer het vervolg op dit blog online staat.

  1. Wat is infuencer marketing?
  2. Influencer marketing: B2B versus B2C
  3. Hoe kies je de juiste influencer?

Ben jij #instafamous?

Wie is jouw favo YouTuber of Snapper?

Is jouw content snackable?

Zo. Lekkere dosis influencer marketing-jargon, zeg. Duimpje omhoog, of duimpje omlaag. Dat wil zeggen: like of dislike.

Komend jaar aan de slag met influencer marketing? Grote kans dat er ook voor jouw organisatie interessante mogelijkheden zijn.

Influencer marketing heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven. Niet zo heel gek. Het wordt namelijk gezien als dé mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw en ervaren als betrouwbaar kanaal door de eindgebruiker. Voor zowel de B2C als de B2B.

'Content gedeeld en gemaakt door een influencer resulteert in een 11x hogere ROI'

- Nielsen (2018)

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing hot en hip en nieuw? Hallo, welkom in 2016. Nee, inmiddels is influencer marketing voor veel organisaties al één van de belangrijkste belangrijkste kanalen voor snelle groei.

de betekenis: influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een bedrijf een persoon of groep inzet om invloed uit te oefenen op de doelgroep van het bedrijf. Je ziet vaak dat influencers op social media een grote groep volgers hebben waardoor ze makkelijk veel mensen kunnen bereiken en inspireren op een bepaald gebied. Het belangrijkste is echter dat ze vaak veel kennis en passie hebben voor een bepaald thema en dit willen uiten. Bedrijven maken hier gebruik van door producten of diensten via hun te promoten.

Een paar icebreaking statistieken van onderzoeksbureau Nielsen:

  • Content gedeeld en gemaakt door influencers resulteert in een 11x hogere ROI
  • 71% van de consumenten koopt eerder iets vanuit een social media verwijzing
  • 90% van de consumenten vertrouwt een aanbeveling van een bekende (influencer) - slechts 31% vertrouwt ads

 Soorten influencers

Influencers zijn er in tal van soorten en smaken. Grofweg heb je macro, micro en nano. En daar helpen we direct de eerste vergissing mee de wereld uit: om invloed te hebben, hoef je geen miljoenen volgers te hebben. Juist de influencers in een "niche" zijn soms interessant. Daarover later meer.

Macro influencers zijn in Nederland de Enzo Knols (2+ miljoen abonnees), NikkieTutorials (11+ miljoen abonnees) en internationaal gezien pewdiepies (80+ miljoen abonnees) van het verhaal. Maar ook Kim Kardashian (124+ miljoen volgers op Instagram, manmanman) is er één.

Het idee is vrij simpel. Vind je een influencer cool (lees: zo wil ik zijn), dan ga je hem of haar volgen. Als zo'n influencer een bepaald product gebruikt, dan wil jij dat als trouwe volgeling ook doen. Want dan hoor je erbij.

De waarheid: macro influencers zijn zo goed als onbetaalbaar voor 99.9% van de bedrijven.

Micro influencers zijn het eerste alternatief. Bij hen zit de kracht meer in de authenticiteit. 

Micro influencers maken aansprekende content en beginnen eigenlijk pas net op te vallen in de markt. Kenmerkend aan een micro influencer is de specifieke doelgroep, oftewel een niche. Bij deze groep gaat het echt om het creëren van kwaliteit, de interactie met een community of doelgroep en het delen van een passie die hij/zij heeft. Hierdoor zijn de volgers vaak actiever en is het makkelijker om engagement op te roepen.

Een goed voorbeeld is opgezet door Asics. In 2010 startten zij de Asics FrontRunner-campagne. Daarin riepen ze enthousiaste hardlopers op om zich aan te melden als Asics FrontRunner. Van deze aanmeldingen hebben ze een select groepje mensen gekozen die een afspiegeling vormen van heel hardlopend Nederland. Zij krijgen een online podium waar ze hun passie voor hardlopen en Asics delen met de community. Van enthousiaste hardloper naar micro influencer!

Nano influencers zijn de new kids on the block. Eigenlijk zien ze zichzelf niet eens als influencer. Het zijn vaak ‘alledaagse’ mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien. Bovendien hebben ze genoeg tijd en ruimte om zélf te reageren op volgers. Hierdoor wordt er een grotere betrokkenheid en relatie met volgers gecreëerd.

Het leuke van nano influencers is dat je misschien wel al zo'n influencer in huis hebt. Mensen die een product, dienst, vakgebied of branche als hun broekzak kennen, kunnen zo een podium pakken en zichzelf neerzetten als autoriteit. Ze hoeven alleen maar te praten over hun eigen ervaringen.

De voor- en nadelen van influencer marketing

Voordelen:

  • Je bereikt snel je doelgroep. Wanneer je de juiste influencer hebt, kun je snel en makkelijk dichter bij je doelgroep komen. Dat zijn namelijk zijn/haar volgers. Kies dus niet zomaar een influencer uit, maar doe onderzoek of hij/zij wel echt bij jouw bedrijf en jouw producten past en de juiste doelgroep heeft.
  • Ze zijn authentiek. Dit scheidt het kaf van het koren. Influencers tillen je marketing activiteiten vaak naar een hoger niveau. Het is niet voor niets dat ze een grote groep volgers hebben. Dit leidt tot meer engagement. Mensen vinden hem/haar en de gedeelde content leuk en waarschijnlijk heeft hij/zij iets authentieks.
  • Ze zijn een autoriteit. Vertelt een online marketing goeroe - neem een Rand Fishkin - dat hij zijn Moz-toolbar gebruikt om bepaalde SEO-metrics te meten en meer organisch verkeer te realiseren, dan wil jij dat ook.
  • Geen focus op verkooppraatjesDoor content op deze manier te verspreiden, ziet jouw doelgroep het niet direct als een verkooptruc. Ondanks dat dit uiteindelijk wel je doel is komt het op een veel natuurlijke manier bij de doelgroep aan.

Nadelen

  • Moeilijk meetbaar. Bereik, klikken, sentiment. Wat zegt dat over de impact van je influencer marketing-campagne? Is het verhaal blijven hangen bij je doelgroep? Heb je meer verkopen gerealiseerd? Anders dan bij bijvoorbeeld Display op social media campagnes vanuit je eigen merk, kun je conversies vanuit een influencer vaak lastiger meten. Probeer slim gebruik te maken van UTM-tagging, unieke kortingscodes en andere manieren van doorverwijzen.
  • Tijdrovend. Dé perfecte influencer vinden is nog knap lastig. Het is super belangrijk dat jij wel de juiste influencer hebt voor jouw bedrijf of merk. Met het inzetten van influencer marketing wil je de juiste doelgroep bereiken en de juiste boodschap overbrengen. Daarnaast moet de influencer ook iets van affiniteit voor je bedrijf, product of merk hebben. Het zoeken en onderzoeken van influencers kost veel tijd.
  • Kostenplaatje. Ja, influencer marketing kost ook geld. Gelukkig heb je zelf in de hand hoeveel je eraan uit wilt geven. Kijk daarom eerder naar niche markten: dat is betaalbaarder, en de doelgroep is specifieker en actiever.

B2C versus B2B influencer marketing

Influencers in de B2C zijn er genoeg. Maar hoe zit het met influencer marketing in de B2B? Ook voor B2B-bedrijven is influencer marketing interessant. En het wordt alleen maar groter.

In deel 2 van deze blogserie over influencer marketing gaan we verder in op de kansen voor zowel B2B als B2C. Blijf ons volgen, of meld je aan voor de Growth Track als je niets wilt missen.