Een aanpak zonder Google Ads

leestijd 12 minuten
8 april 2021

Adverteren. You hate it or you love it.

Het kost bakken met geld en je bent ontzettend afhankelijk van zo’n platform.

Jouw plekje in de ranking van Google kun je zo kwijtraken zodra je stopt met het investeren in de campagne. Waarom zou je dan nog moeite doen?

Minder afhankelijk – of zelfs onafhankelijk – van Google Ads? Dit zijn je keuzes.

Bestaat die wereld überhaupt?

Ja. Tenminste, je kunt je afhankelijkheid in ieder geval verkleinen.

Tesla en Zara adverteren niet en zijn succesvol. Is dit ook voor jou weggelegd?

Wil je het eigenlijk wel?

Besparing in kosten. Dat is natuurlijk het grote voordeel van niet adverteren. Maar is dit het waard?

Stel dat je niet adverteert. Dan boek je minder makkelijk snel resultaat. En advertenties kunnen we tegenwoordig prima schaalbaar maken, door te sturen op Customer Lifetime Value. Ook de transitie naar niet adverteren vang je niet zomaar even op met een ander kanaal.

Afhankelijker, maar ook duurder

Welk kanaal zou je dan inschakelen? Facebook Ads misschien? Ook al lijken de kosten van Facebook Ads te dalen, zijn er voldoende alternatieven. Een van de alternatieven is organisch bereik. Maar is dat nog relevant in deze tijden?

Organisch bereik, kunnen we daar nog iets van verwachten?

Google’s algoritme is mobile first en uiteindelijk hebben ze, pixel voor pixel, de zoekresultaten zo aangepast dat Ads gaan winnen. Niet getreurd: SEO is en blijft ontzettend groot. Maar houd het in de gaten.

Dé SEO-techniek: skyscrapers

Op #1 in Google? De skyscraper-techniek is dé manier om organisch verkeer te scoren. Hier lees je er alles over.

 
Organisch bereik op socials neemt ook af. De algoritmes slaan daar sowieso een beetje door. Voorheen kregen organische posts nog wel een evenwichtige verdeling in bereik. Nu is het vooral winner takes all.

Think content, not ads

Wat kun je hierover leren? Werkt iets op socials – dat wil zeggen, organisch -, dan is dat júist een reden om advertenties in te zetten. Met SEO werkt dat weer net anders. Je werk wordt eerlijk beoordeeld op de kwaliteit en daarvoor beloond. Content van kwaliteit overwint en resulteert in hoge posities.

Machine learning en AI bepalen veel in de mate waarop je bereik krijgt. Hoe moet je daar als adverteerder mee omgaan? Nou, het heeft weinig zin om het algoritme na te jagen, als je maar weet wat wel en niet werkt. En wat werkt zijn advertenties met een hoge engagement.

Doe daarom alsof je een content marketeer bent. Met kwalitatieve content vergroot je de kans op engagement en uiteindelijk bereik.

Slimme marketeers snappen dat die algoritmes je altijd tegenwerken. Daarom zoeken ze continu naar omweggetjes om bezoekers aan te trekken. Dit door bijvoorbeeld eerst een post te creëren die nog geen uitgaande link bevat, om daarna alsnog in de reacties de link te delen. Of bijvoorbeeld meer aan de slag te gaan met LinkedIn artikelen of door een Facebook Chatbot te ontwikkelen.

Platformen als Facebook en LinkedIn hebben sowieso het liefst dat jij als gebruiker op hun platform blijft. Met ingebouwde browsers, Instant Articles en dus ook LinkedIn Pulse doen ze dat goed. Kijk eens of je daar iets mee kunt.

Dit zijn je keuzes

Zoek naar nieuwe technieken. Kijk naar nieuwe kanalen. Omarm een nieuwe tactiek. Niet schrikken: het valt mee. Dit zijn je keuzes.

#1. Kies andere kanalen

Die zijn er genoeg. Voor het inzetten van kanalen adviseer ik het bullseye framework van Gabriel Weinberg.

De buitenste ring zijn je opties. De middelste ring is wat het zeker waard is

om te testen. En de binnenste ring is hetgeen wat werkt. Het ‘core channel’.

Zet al je mogelijkheden in de buitenste ring. Alles waarvan je niet zeker weet of het voor jou werkt, schuift naar binnen. En alles wat dan blijkt te werken – vaak maar één tot drie kanalen – staan in de middelste cirkel. Deze kanalen zijn letterlijk een schot in de roos.

Wat gaan we in de buitenste ring zetten?

Bing

Bing in de ring! Als search belangrijk is, móet je Bing proberen. Lagere volumes, maar ook véél lagere kosten. En de volumes op Bing blijven toenemen.

Microsoft biedt de beste kans om te concurreren met Google. De favoriete zoekmachine van Microsoft’s eigen producten (Windows, Edge, Office, Skype, Xbox) en de favoriete zoekmachine van Amazon’s Alexa. Bing is gezien deze producten erg interessant voor de zakelijke markt. Vergeet niet dat Microsoft ook LinkedIn heeft overgenomen.

LinkedIn

Geen introductie meer nodig. LinkedIn blijft een belangrijke speler op het gebied van B2B. Het zakelijke netwerk blijft groeien, wat LinkedIn een stabiele platform maakt.

De hoge CPM-prijzen waren in eerste instantie een doorn in het oog. Het is nog steeds redelijk ‘duur’, maar Linkedin heeft met de komst van Lead Ads en InMail een perfecte en ook betaalbare (!) oplossing voor de zakelijke markt.

Snapchat

Heb je een jonge doelgroep? Dan is Snapchat hét kanaal voor nu. De jeugd snapt wat af naar elkaar. 43% van de Snapchat-gebruikers heeft niet eens Facebook en 92% geen Twitter. Snapchat Advertising mag je dus op de buitenste ring zetten, als dit je doelgroep is.

TikTok

TikTok is de nieuwe binnenkomer die de social media wereld veroverd heeft. Voor 2019 was er nog geen sprake van TikTok. Nu is het booming en heeft TikTok méér dan 1 miljoen volgers in Nederland.

Voor zakelijk gebruik wordt TikTok in het buitenland vaker ingezet dan in Nederland. De doelgroep van TikTok zijn vooral jongeren. Als dit ook de groep is die jij aan wil spreken, is TikTok hét kanaal om jouw imago te versterken.

Zet TikTok in voor korte leuke filmpjes, challenges en campagnes ondersteund door een paar hashtags en muziek of zet een influencer in. De mogelijkheden voor het inzetten van TikTok zijn groot. Kijk naar bedrijven zoals My Jewellery en Ajax die TikTok nu al inzetten voor hun marketingdoeleinden.

YouTube

YouTube is een platform die steeds meer gebruikt wordt en nog steeds in de groei zit. Het wordt steeds meer gebruikt bij het vinden van nieuwe producten en het oriënteren naar keuzes. Meer dan 90% van deze mensen zegt dat ze nieuwe producten en merken hebben ontdekt via YouTube.

WhatsApp

WhatsApp Business is het kanaal waar je direct onder de aandacht komt bij je doelgroep. Een kanaal met een grotere engagement van je doelgroep is niet voor te stellen. De open rates zijn nagenoeg 100%. WhatsApp is een perfect kanaal om je retentie te vergroten. Denk na over list-building en chatblasting via WhatsApp.

Pinterest

Wat, Pinterest? Jazeker, het is dé speler op visueel gebied. Mensen hebben een totaal andere mindset als ze op Pinterest zitten. Dat komt, omdat het heel erg gericht is op inspiratie en daar moet de marketing ook op aangepast worden.

Heb je aantrekkelijke content en mooie plaatjes dan kan Pinterest voor bezoekers op jouw website zorgen. Afhankelijk van je doelgroep en je product mag je Pinterest zeker minstens op de buitenste ring plaatsen.

Marktplaats(en) en vergelijkend

Beslist, Kieskeurig, Marktplaats, en inmiddels ook Bol.com of Amazon. Steeds meer mensen beginnen hun zoektocht naar een product op dit soort zoekmachines (want dat zijn het eigenlijk). Wereldwijd vindt 50% van de e-commerce bestedingen via marketplaces. Ook in de B2B zie je steeds meer vergelijkers ontstaan.

#2. Bouw sneller een relatie op

Buiten andere kanalen om zijn er ook andere tactieken die je toe kunt passen. Vergroot de conversie door sneller een conversatie op te zetten. Verklein het aantal stappen tot interactie.

Vraag jezelf af of je überhaupt wel altijd je website nodig hebt. De prestaties die we bijvoorbeeld realiseren met Facebook Lead Ads en Linkedin Lead Ads zijn fantastisch. Dat is mede omdat je gebruikers direct laat converteren, zonder een onnodige landingspagina.

Facebook Messenger-ads doen het ook goed. Je hebt direct contact zonder dat je eerst gebruikers nog moet overtuigen, of moet afwachten totdat zij verder contact met je opnemen. Voor Fingerspitz zelf bouwden we ook zoiets.

We ontwikkelde vorig jaar een recruitment campagne. Kandidaten die meer wilde weten konden de vacature opvragen door een chat te starten. We stuurden middels een chatbot automatisch de vacature.

Het mooie: al vóór het solliciteren konden we een gesprek starten met geïnteresseerden. Het aantal sollicitaties verhoogde aanzienlijk.

We elimineerden door deze aanpak 2 onnodige stappen voor de gebruiker, namelijk…

  • … het oriënteren (lezen van de vacature);
  • … én de spannendste drempel (definitief solliciteren).

Deze aanpak maakt het veel persoonlijker én gemakkelijker. De kosten per kandidaat / chat conversatie? Slechts 3,49 euro!

#3. Vergroot je directe verkeer

Het oriëntatieproces verandert. Als iemand gaat googlen, zit die persoon al vlakbij het aankoopmoment. Waar begint de consument dan met zoeken, in het oriëntatieproces?

Amerika is altijd een voorloper en trendsetter voor klantgedrag. Als de Europese gebruiker Amerika gaat volgen dan gaan retailers concurreren met zoekmachines. Amazon is op dat vlak aan de overkant van de oceaan al groter in dan Google.

29% van de zoekopdrachten begint op Amazon en 15% middels zoekmachines, voornamelijk Google. In Europa en Nederland is dat nog zeker niet het geval. We zien wel overduidelijk dat branded traffic van groot belang is.

Neem in Nederland bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com. Ook zij hebben voldoende consumenten die niet naar Google gaan, maar direct op hun webshop gaan bestellen, voornamelijk vanuit gemak of comfort. Heb je een sterke brand equity, dan komen gebruikers als direct verkeer bij je terecht. Dit is allemaal ‘gratis’ verkeer.

#4. Ontwikkel een retentiestrategie

Het is vrij eenvoudig. Besteed een groot aandeel van je tijd aan marketing richting bestaande klanten. Activiteiten ter bevordering van de retentie houd ze tevreden en vergroot de kans op herhaling en de CLV-waarde.

Referall programma’s kunnen helpen om je klanten te stimuleren je producten of diensten te promoten. Verder kun je gebruik maken van testimonials of reviews op je eigen website, of die van vertrouwde review-websites.

Maar vergeet ook e-mail marketing niet. Vaak ben je al in het bezit van een e-mailbestand, alleen benut je niet het volledige potentieel.

#5. Demand generation

In de meeste gevallen richt jij je op de DO-fase. En je concurrent doet dat ook. Het is het moment in de klantreis wanneer een gebruiker een hoge intentie heeft om te kiezen. Alleen daardoor begeef jij je in de red ocean. De truc is om in de oriëntatiefase alvast een voorkeur te genieten.

Zodoende heb je een streepje voor of krijg je het zelfs voor elkaar dat er alleen nog aan jou wordt gedacht. Hiervoor is het van belang om content te creëren welke antwoord geeft op vragen tijdens de SEE- en THINK-fase.

Omdat iemand echter nog niet bereid is zaken te doen doe je er verstandig aan toe te werken naar het opbouwen van een lijst, ook wel een audience. Dit kan zijn dat je bij deze mensen middels retargeting nog eens onder de aandacht komt. Of omdat je iets van waarde weggeeft in ruil van contactgegevens. Zodat je een dialoog kunt opbouwen en deze gebruiker echt verder kunt helpen in het beslissingsproces.

Een andere techniek om de markt te vergroten is jezelf toeleggen op het ontwikkelen van oplossingsgerichte content in plaats van productgerichte content. Meestal communiceer je al over wat je doet, of wat je te bieden hebt. Alleen de echte volumes waar je een nieuwe markt mee kunt aanboren is zodra je de problemen van je doelgroep oplost.

#Bonus: kwalitatieve visuele content

Niemand heeft nog zin om lange teksten te lezen. We zijn hartstikke druk, en nog veeleisend ook. We kunnen ons steeds minder goed concentreren. Je ziet dat we een voorkeur creëren voor een snelle, duidelijke dialoog.

Dat kan mooi via Voice. Maar ook via visuals.

Visual search

Meedoen met de big boys? Dan wordt het belangrijk dat je hoogwaardige visuele content ontwikkelt. Visueel zoeken is namelijk iets wat flink de aandacht trekt van de grote zoekmachines. Zowel Google als Bing beginnen met deze functie te spelen.

Google gebruikt inmiddels AI om op een intelligente manier nieuwsverhalen te construeren en deze inhoud in Search naar boven te brengen. De eerste test is begonnen bij verhalen over celebrities. Je raadt het al, dit allemaal in een visueel-gefocust format.

Giadastory

Impact van video

Maar niet alleen plaatjes zijn van belang. Video is zo niet, nog veel belangrijker. Je verwacht dit eigenlijk niet, maar volgens onderzoek zegt meer dan de helft van de marketeers dat video content de hoogste return on investment oplevert.

Video’s op social media dragen bij aan 1200% meer shares dan afbeeldingen en tekst. Verder heeft video in de meeste gevallen ook een ontzettend goede uitwerking op de conversie van een landingspagina. Alleen nu ga ik iets vertellen dat echt interessant is:

64% van de consumenten maakt een beslissing na het bekijken van branded video content op social media!

Het lijkt me duidelijk. Focus je niet alleen meer op copy en de standaard zoekresultaten. Ontwikkel visuele content en vergroot daarmee je vindbaarheid en conversie!

Bouw je wereld zonder Google Ads

Een wereld zonder Google Ads. Voor jou weggelegd?

Beoordeel eerst zelf eens of het het waard is. Want je bespaart veel, maar zult veel tijd en energie moeten steken in kanalen die deze misgelopen sales activatie compenseren.

Het minste wat je kunt doen, is het bullseye framework voor jezelf invullen.

En als je dan toch met je toekomst bezig bent, check dan meteen hoe future-proof je zélf bent. Ik ben benieuwd wat er in jouw survival kit zit.

Doe de test!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over