Online marketing nieuws: december 2018 – #lunchalarm

leestijd 6 minuten
25 juni 2020

De eerste maandag van de maand, klokslag 12:00. Voor gewone stervelingen klinkt het luchtalarm. Maar jij hoort het #lunchalarm!

Het recept? Simpel. Terwijl jij lekker een broodje eet, een eitje bakt of nog een cracker smeert, slingeren wij dit bulletin online (video + blog) waarin we de vijf belangrijkste online marketing nieuwtjes van afgelopen maand met je delen. Want de industrie gaat zó snel; de kans dat je iets belangrijks mist, is best wel groot.

Het belangrijkste online marketing nieuws van december 2018

Goed dat je er bent!  Deze maand lees ik, Kaylie, voor jullie het #lunchalarm voor. De volgende items heb ik voor je verzameld:

  1. LinkedIn lanceert Pages, Events en meer
  2. Vier nieuwe positiemetrics in Google Ads
  3. Updates in Instagram: de Business API en nieuwe Shopping-opties
  4. Search Console-data nu ook in de zoekresultaten
  5. Grotere afbeeldingen voor Facebook-ads

#1. LinkedIn lanceert Pages, Events en meer

B2B-marketeers kunnen in hun handjes wrijven, want LinkedIn heeft een paar geweldige updates aangekondigd. Zo worden Business Pages aanzienlijk beter, kun je als beheerder Events organiseren, en zijn er nieuwe advertentieformats. En: Stories komen naar LinkedIn!

De uitrol van LinkedIn Pages – de nieuwe versie van Business Pages – is onlangs begonnen in de Verenigde Staten, en ze zullen spoedig wereldwijd beschikbaar zijn. Je hoeft hier niets voor te doen: je huidige Business Page wordt vanzelf een Page. LinkedIn zet met Pages meer in op de community van organisaties. Twee belangrijke elementen worden verder naar voren geschoven en vormen eigenlijk de kern van je Page: content, en mensen.

LinkedIn momenteel ook Events: een functie om het makkelijker te maken voor leden om hun professionele relaties persoonlijk op te bouwen. Met Events creëren leden naadloos professionele evenementen, nodigen connecties uit, voeren gesprekken met andere deelnemers en houden online contact nadat het evenement is afgelopen.

Ook zijn er nieuwe adverteermogelijkheden binnen het vernieuwde Campagnebeheer, en lijkt het erop dat Stories ook naar LinkedIn komen.

#2. Vier nieuwe positiemetrics in Google Ads

Voor SEA-marketeers is de gemiddelde positie van tekstadvertentie erg belangrijk. Maar de metric ‘gemiddelde positie’ geeft niet het meest complete beeld. Daar komt met deze vier nieuwe metrics verandering in, zodat je je biedingen beter kunt optimaliseren op positie.

Wat is er nieuw? Er zijn twee metrics rond de absolute toppositie op de pagina (d.w.z., wat iedereen doorgaans als positie één beschouwt), en twee rond álle advertentie-impressies die boven de organische resultaten worden weergegeven.

  • Impr. (Absolute Top) %: dit is wat de meeste mensen zien als de absolute toppositie. Deze metric toont het percentage van uw advertentie-impressies dat als allereerste advertentie (#1) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Impr. (Top) %: het percentage van uw advertentie-impressies dat overal boven de organische zoekresultaten wordt getoond.
  • Search (Absolute Top) IS: Het aantal impressies dat je hebt ontvangen in de absolute toplocatie (#1) boven de organische resultaten gedeeld door het geschatte aantal indrukken waarvoor je in aanmerking zou hebben kunnen komen.
  • Search (Top) IS: Het aantal impressies dat je hebt ontvangen in de toplocaties boven de organische zoekresultaten, vergeleken met het geschatte aantal indrukken waarvoor je in aanmerking zou hebben kunnen komen.

Als het je doel is om een toppositie te scoren op de zoekresultatenpagina, adviseert Google om vanaf nu op deze metrics te optimaliseren om je doelen te bereiken.

Let op: niet altijd laat Google Ad-resultaten zien bóven de organische zoekresultaten op de eerste pagina. In dat geval is er voor die zoekopdracht géén sprake van een (absoluut) topresultaat.

#3. Updates in Instagram: de Business API en nieuwe Shopping-opties

Met de feestdagen in zicht heeft Instagram drie interessante Shopping-ervaringen toegevoegd, waaronder verlanglijstjes en shoppen in video’s. En let op: er vervallen veel belangrijke mogelijkheden voor Niet-Business accounts, want de uitrol van de vernieuwde API komt nu echt op gang.

Gebruikers kunnen vanaf nu gebruik maken van Shopping-lists in Instagram. Verlanglijstjes dus, om later alsnog de producten te kunnen kopen.

Ook zijn nu alle artikelen die door een Business-account zijn getagd in berichten terug te zien in één overzicht, en kunnen producten in video’s getagd worden.

Nog belangrijk is misschien wel de uitrol van de Business API. Facebook kondigde eerder dit jaar aan dat het in de komende twee jaar een vernieuwde Instagram Business-beleving zou uitrollen.

Heb je op dit moment nog geen Business-account voor je merk? Dan begint de tijd te dringen. Binnenkort zul je namelijk niet meer kunnen liken, reageren en openbare informatie van gebruikers zien (net zoals Facebook Business accounts dat ook niet kunnen zien, bijvoorbeeld). Dit heeft alles te maken met de verdere uitrol van de Business API. Vraag ‘m dus snel aan!

Zorg dat je niet achter de feiten aanloopt

Let op: de content op deze pagina verdwijnt tegen het einde van de maand. Zorg dat je niets mist, en meld je aan voor #lunchalarm via Facebook Messenger. Dan sturen we je iedere eerste maandag van de maand om 12:00 het nieuwe #lunchalarm!

#4. Search Console-data nu ook in de zoekresultaten

Zodra je googelt op je eigen merknaam, kun je verrassende resultaten zien: geheime data uit Google Search Console. Geen paniek: deze data zie je alleen als je beheerder bent van het Google My Business-account. Handig als je even snel wilt weten hoeveel mensen er naar jouw bedrijf op zoek zijn.

Grote kans dat je nog andere data, zoals aanbevelingen vanuit Google My Business, tegen komt. Maar Search Console-data is natuurliijk extra interessant, én gevoelig.  Let op het ‘Alleen zichtbaar voor jou’-slotje onderaan.

#5. Grotere afbeeldingen voor Facebook-ads

Facebook adviseert je niet meer om de advertentie-afbeeldingen in 1200 x 628 pixels aan te leveren. Het standaard formaat is vanaf nu 1080 x 1080 pixels. Dat is mooi, want met een vierkante afbeelding claimt je advertentie meer ruimte op mobiele schermen.

De 1:1-verhouding, ofwel de vierkante afbeeldingen, was natuurlijk al favoriet op Instagram. Nu trekt Facebook die lijn dus ook door naar… Facebook. Zie het als een voordeel: ondanks het feit dat de afbeelding in de breedte minder pixels heeft, vul je tóch nog het mobiele scherm in de volledige breedte. Je pakt dus meer ruimte op mobiele schermen.

Zorg dat je het volgende #lunchalarm niet mist!

Voor je het weet, heb je ‘m gemist. Zodra de maand tegen zijn einde aan loopt, vervangen we het nieuws op deze pagina met nieuwe items. Zorg dus dat je je aanmeldt.

Via Messenger sturen we je een berichtje op de eerstvolgende eerste maandag van de maand, om 12:00, met daarin de video, plus een link naar het blogartikel met de vijf belangrijkste updates.

Meld je hieronder aan!

Lees meer over