#lunchalarm: het belangrijkste online marketing nieuws van afgelopen maand

De eerste maandag van de maand, klokslag 12:00. Voor gewone stervelingen klinkt het luchtalarm. Maar jij hoort het #lunchalarm!

Het recept? Simpel. Terwijl jij lekker een broodje eet, een eitje bakt of nog een cracker smeert, slingeren wij dit bulletin online (video + blog) waarin we de vijf belangrijkste online marketing nieuwtjes van afgelopen maand met je delen. Want de industrie gaat zó snel; de kans dat je iets belangrijks mist, is best wel groot.

Het belangrijkste online marketing nieuws van november 2018

Deze maand lees ik, Bas, voor jullie het #lunchalarm voor. De volgende items heb ik voor je verzameld:

  1. Bonus voor Shopping CSS-partners keldert
  2. Facebook lanceert Attribution
  3. Snapchat opent educatiecentrum
  4. YouTube engagement zakt van 30 naar 10 seconden
  5. Volg-knop voor bedrijven in Google Maps

Bonus voor Shopping CSS-partners keldert

E-commerce ondernemers die gebruik maken van een CSS, ofwel, een Comparison Shopping Service, krijgen per 1 november niet meer 20 tot 30 procent van hun CPC terug. Deze bonus zakt naar slechts 5 procent. Wel stijgt de maximale korting die je maandelijks terug kunt krijgen.

In 2017 trakteerde de Europese Commissie Google op een recordboete van 2,4 miljard euro. De reden: oneerlijke rolverdeling in de markt van vergelijkingssites. Want dat is wat Google Shopping in principe is. Sindsdien zijn er Comparison Shopping Services: vergelijkingssites die een positie claimen in Google Shopping.

Om marketeers te stimuleren hier gebruik van te gaan maken, kreeg je 20 tot 30 procent van je CPC-bedrag terug bij het gebruik maken van een CSS. Die bonus zakt nu dus naar slechts 5 procent. Daar tegenover staat dat het maximale bedrag dat je terug kunt krijgen aanzienlijk is toegenomen: tot wel €86.000, in plaats van €32.000.

Eerder experimenteerden we al met Beslist als Shopping CSS. Wat bleek: de ROI van je campagne kan stukken hoger uitvallen.

Facebook lanceert Attribution

Heel stilletjes kondigde Facebook onlangs Attribution aan. Dit is een must-know tool voor marketeers, want je krijgt er essentiële inzichten door die de waarde van je advertenties aantonen in de gehele klantreis, in plaats van alleen laatste klik.V

Volgens het onderzoekslab van Facebook, IQ, wordt 45% van het aantal contactmomenten gemist bij "traditionele" metingen. Zonde, want daardoor kun je je attributiemodel niet optimaal inrichten.

Met Attribution kun je dus zelf betere zakelijke beslissingen nemen, omdat je meer data voor ogen hebt dan alleen die over de laatste klik en op basis van cookies. Iedere klantreis wordt individueel gemeten:

  • Van weergaven en kliks naar conversies op desktop, mobile of tablet, in welke volgorde dan ook
  • De impact van verschillende uitgevers waarop je advertenties en content draaien op Facebook, Instagram, het Audience Network of Messenger
  • Zelfs offline gebeurtenissets zijn beschikbaar in Facebook Attribution

Snapchat opent educatiecentrum

Snapchat wordt steeds populairder in Nederland, en het advertentieplatform wordt steeds beter. Om marketeers te trainen, is er nu Snapchat Explore. Binnen Snapchat Explore kun je onder meer je eigen certificaat halen.

Het advertentieplatform van Snapchat is in principe uiterst simpel, omdat het product zelf ook zo simpel is. Als marketeer kun je Snap Ads opzetten - de video's die gebruikers tussen de foto's door zien -, of creatief zijn met filters en lenzen. Met name Snap Ads doen het steeds beter.

Als je dus wilt leren hoe je een unieke, jonge doelgroep bereikt, is Snapchat Explore iets voor jou. Via de link hieronder kom je, na te hebben ingelogd, in het hoofdmenu waar je de verschillende programma's kunt volgen.

YouTube engagement zakt van 30 naar 10 seconden

Trueview for Action-ads in YouTube worden anders gemeten: één “engagement” is nu 10 seconden, in plaats van 30. Een ‘conversie’ vindt plaats na 3 dagen in plaats van 30. Maar, let op: alleen als je gebruik maakt van Smart Bidding, blijf je per impressie betalen.

In het geval van YouTube is een 'engagement' dus wat anders dan op andere social media. Waar je op Facebook daadwerkelijk moet klikken, liken of reageren om een engagement uit te voeren, gaat het bij YouTube om de kijktijd. Die ligt nu dus flink lager, waardoor het aantal conversies ogenschijnlijk zal toenemen.

Maar er zijn ook gebruikers die klikken op je advertentie. Dat zijn óók conversies. Wat daarmee gebeurt: eigenlijk niets. Voor hen geldt het "conversion window" dat je zelf het ingesteld nog steeds. Standaard staat deze op 30 dagen.

Volg-knop voor bedrijven in Google Maps

Google is begonnen met de uitrol van Volg-knoppen in de app van Google Maps. Zij die jouw bedrijf gaan volgen in Google Maps, krijgen een pushmelding zodra je een nieuwe Post online hebt gezet. Zo’n Post kan bijvoorbeeld een artikel, aanbieding, of evenement zijn.

Je zou kunnen stellen dat dit de vervanger is van bedrijfspagina's volgen op Google+. Het voordeel: gebruikers hoeven alleen maar de Google Maps-app op hun telefoon te hebben staan; een Google+ account is natuurlijk niet verplicht. Namens je bedrijf een update sturen is nu dus stukken makkelijker. In eerste instantie zullen deze updates in het 'Voor jou'-tab in Google Maps verschijnen.

Zorg dat je het volgende #lunchalarm niet mist!

Voor je het weet, heb je 'm gemist. We kunnen je namelijk niet beloven dat je de video ergens tegen het lijf loopt. Tenzij je je aanmeldt.

Via Messenger sturen we je een berichtje op de eerstvolgende eerste maandag van de maand, om 12:00, met daarin de video, plus een link naar het blogartikel met de vijf belangrijkste updates.

Meld je hieronder aan!

Lees meer over