Facebook Attribution gelanceerd: dit moet je weten

Het digitale landschap verandert en wordt steeds complexer. Alleen maar meten op laatste klik is niet meer van deze tijd. Dat weten ze bij Facebook natuurlijk ook.

Daarom lanceerde Facebook onlangs (iets te) stilletjes Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving. Attribution is "een meethulpmiddel voor advertenties dat is ontworpen om je een vollediger beeld te geven van je klanttraject," aldus Facebook zelf.

Deze nieuwe measurement tool is een absolute must-know voor marketeers die veel met Facebook Ads werken. Zonde dat deze aankondiging zo stilletjes liep, de afgelopen week. In dit artikel lees je een korte introductie van Attribution, en wat je moet doen om zelf aan de slag te gaan met verbeterde attributiemodellen.

Wat is Facebook Attribution?

Met Attribution kun je dus zelf betere zakelijke beslissingen nemen, omdat je meer data voor ogen hebt dan alleen die over de laatste klik en op basis van cookies. Iedere klantreis wordt individueel gemeten:

  • Van weergaven en kliks naar conversies op desktop, mobile of tablet, in welke volgorde dan ook
  • De impact van verschillende uitgevers waarop je advertenties en content draaien op Facebook, Instagram, het Audience Network of Messenger
  • Zelfs offline gebeurtenissets zijn beschikbaar in Facebook Attribution

Facebook Attribution: begrijp welke advertenties écht aanzetten tot actie

In 2017 gaf Facebook IQ, de onderzoeksafdeling binnen de Facebook-groep, al aan dat 45% van de digitale contactmomenten wordt gemist bij traditionele meting. Dat wil zeggen: meting op basis van cookies en laatste klik. Dat is ontzettend zonde, want zo weet je niet wat het aandeel van je advertenties is als iemand bij een tweede, derde of latere klik converteert.

Kortom: nu kun je meten wat het werkelijke aandeel is van iedere Facebook-advertenties, zelfs als iemand niet direct converteert na één klik. In onderstaand voorbeeld geeft de pie chart dus aan dat Facebook-advertenties een aandeel had van 10% in het totale aantal aankopen - in welk moment in de klantreis dan ook.

Gegevensgestuurd toeschrijvingsmodel

Interessante data: Facebook schat, op basis van gerandomiseerde gecontroleerde experimenten, de geschatte incrementele impact van al je marketinginspanningen op de Facebook-kanalen met het zogenaamde gegevensgestuurde toeschrijvingsmodel. Dit model voorspelt, op basis van data, wat een bepaalde campagne gaat opleveren aan conversiewaarde.

Aan de slag met Facebook Attribution

Facebook Attribution is nu beschikbaar voor iedereen met een Business Account. Alleen de Beheerder in de Bedrijfsmanager kan Attribution activeren.

Dit is wat je moet doen:

  1. Ga naar de Bedrijfsmanager
  2. Klik een advertentie-account aan
  3. Ga in het donkergrijze menu bovenin naar Attribution (onder 'Meten en rapporteren')
  4. Klik (indien je de Beheerder bent) op 'Aan de slag'
  5. Verstrek Facebook met de nodige informatie om aan de slag te gaan
  6. Groepeer je advertentieaccounts, pixels, apps en offline gebeurrtenissets
  7. Wacht op gegevens

Meer over Attribution lees je op de officiële hulppagina van Facebook zelf.