Hogere ROI met Google Shopping – Smart Lab #32

leestijd 2 minuten
25 juni 2020

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Video transcript

2,4 miljard euro! Zo hoog was de boete die Google moest betalen aan de Europese Commissie vanwege de oneerlijke monopolie die zij beheren op Google Shopping. Om niet weer een torenhoge boete te krijgen, hebben ze Comparison Shopping Services, ofwel CSS, geïntroduceerd. Wat blijkt: jij als marketeer kunt de CPC van je Shopping-campagnes met 25% verlagen, en hiermee de ROI vergroten!

Google Shopping legt zelf altijd een marge van 20% bovenop je CPC, en houdt dat bedrag lekker voor zichzelf. Groot gelijk, want vrijwel iedereen gebruikt Google om naar producten te zoeken.

Dankzij de boete van de Europese Commissie moest Google naar een eerlijke oplossing. Toen kwamen de Comparison Shopping Services: CSS dus. Leuk voor ons marketeers, is dat je per 1 november 2018 5% van die 20% marge terugkrijgt, zodra je gebruik maakt van een CSS voor Google Shopping. 

Voor Huisdierplein.nl maakten we gebruik van Beslist.nl als CSS.

We zetten de uiteindelijke resultaten hiervan naast de Google-advertenties, en zagen grote verschillen:

Het vertoningsaandeel lag stukken lager, en daardoor ook het totale aantal conversies. Dat hadden we ook wel verwacht, want Shopping blijft zelf natuurlijk de grootste.

De CPC’s en de uiteindelijke kosten per conversie lagen echter véél lager! Bij elkaar opgeteld resulteert dit in een veel betere ROI!

Check dus zelf eens of het voor jou ook interessant is om met een CSS aan de slag te gaan. Op deze pagina lees je hoe je dit precies doet.

Wil je meer van dit soort super slimme experimenten bekijken? Abonneer je dan op ons kanaal. Om de week plaatsen we een nieuwe, korte video met een nieuw experiment.

Vragen over CSS, of kom je er niet aan uit? Reageer gerust. Tot de volgende keer!

Meer van dit soort slimme experimentjes ontvangen? Abonneer je op ons kanaal, óf meld je aan voor onze community.

Lees meer over