Engagement bait op LinkedIn – Smart Lab #31

leestijd 2 minuten
25 juni 2020

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Video transcript

Via social media wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Zeker voor B2B-bedrijven is LinkedIn daarvoor een belangrijk kanaal. De vraag is: kun je het algoritme van LinkedIn beïnvloeden voor méér weergaven, en dus méér interactie? Wij gingen ermee aan de slag, en dit is het resultaat!

Veel marketeers weten dat social media algoritmes zeer gevoelig zijn voor interactie. Vroeger was dat al zo, maar tegenwoordig heeft het algortime soms door dat je met opzet op zoek bent naar like, shares en reacties. Engagement bait, noem je dit. Facebook heeft in december 2017 al aangekondigd dat het een algoritme heeft ontwikkeld dat dit soort berichten herkend. Posts die deze tactiek gebruiken, worden minder vaak vertoond.

Maar dan LinkedIn. We raakten geïnspireerd door dit bericht van Auto.nl.

Het aantal likes is hoog, maar de comments nóg hoger. Zou deze interactie ook invloed hebben op het bereik? Dat vroegen we ons af.

Zelf plaatste ik 2 berichtjes met dezelfde intentie: een A/B-vraag, waar mijn netwerk op kon reageren.

Wat bleek: nagenoeg evenveel likes, maar het tweede bericht had véél meer reacties. En toch bleef het aantal vertoningen gelijk. Helemaal vergelijken mag niet, want het bericht is niet tegelijkertijd geplaatst. Verder zie je tegenwoordig het principe van ‘winner-takes’all. Of berichten worden door het algoritme goed opgepakt, of je komt bijna niet meer in de timeline bij anderen.

Engagement bait op LinkedIn: werkt het?

Wat we kunnen stellen is dat algoritme lastig te beïnvloeden is. Maar wat we wél kunnen beïnvloeden, is de interactie die mensen met het bericht hebben. En dat is de eerste stap naar een groter bereik. In het tweede bericht gaf ik mijn volgers namelijk meer het idee ergens aan bij te dragen, ergens invloed op te hebben. Dat werkte véél beter dan een vraag die ging over actualiteiten.

Geef je doelgroep dus het gevoel dat ze ergens invloed in hebben, dat hun mening telt. Dat draagt bij aan de interactie met je merk.

Meer van dit soort slimme experimentjes ontvangen? Abonneer je op ons kanaal, óf meld je aan voor onze community.

Lees meer over