E-mailmarketing versus social media

Social media zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid en zijn als het ware ‘trending topics’ in de Nederlandse maatschappij geworden. Facebook is met 9 miljoen gebruikers het grootst in Nederland. Linkedin heeft ruim 4 miljoen gebruikers en Twitter 3,5 miljoen. Hoewel de groei inmiddels afvlakt, zijn sociale netwerken nog steeds enorm populair. Kanalen zoals Facebook en Twitter worden dan ook veelvuldig door bedrijven ingezet om in contact te komen met consumenten. Recent is Twitter bijvoorbeeld een test gestart waarin ze experimenteren met een koop button. Dit zet het ontvangen van nieuwsbrieven met aanbiedingen volledig buitenspel. Een relevante vraag lijkt dan: is e-mailmarketing passé of biedt dit communicatiekanaal wel degelijk nog potentie?

E-mailmarketing is nog springlevend!

Dat e-mailmarketing nog niet is uitgestorven, blijkt uit het feit dat de nieuwsbrief in e-commerce omgevingen in 70% van de gemeten klanttrajecten voorkomt. Tegenwoordig kan men niet meer zonder een e-mailadres. Denk hierbij alleen al aan het aanmelden bij de diverse social media netwerken, waarvoor een e-mailadres vereist is. Het dagelijkse aantal berichten op Facebook en Twitter is slechts 0,2% van het totale aantal verzonden e-mails per dag. Daarbij blijkt uit onderzoek van McKinsey dat e-mailmarketing bijna 40 keer effectiever is dan Facebook en Twitter bij elkaar. 

E-mailmarketing? Social Media? A win-win situation!

Ondanks deze lovende getallen voor e-mailmarketing moet niet worden vergeten dat e-mail en social media elkaar juist kunnen versterken in de marketingmix. Door gebruik te maken van een integrale marketing communicatie, intensiveer je juist de boodschap naar je doelgroep. Houd daarbij ook rekening dat specifieke fases uit de Customer Lifecycle soms om verschillende marketingkanalen vragen. Je wilt immers op het juiste moment, de juiste boodschap aan het juiste publiek tonen!

Mobiel investeren

Net als bij social media, is er ook bij e-mail een enorme groei terug te zien in het mobiele aandeel. Er zijn nog steeds veel bedrijven die hun e-mails en/of landingspagina niet goed ingesteld hebben voor deze toenemende groep gebruikers. Google onderstreept het belang van een mobiele site. Als bezoekers problemen hebben om met hun mobiele apparaat de website te bezoeken, zegt 61% niet meer terug te keren. En wat nog erger is, dat in plaats daarvan 40% de website van je concurrent(en) bezoekt! 

Heb jij social media en e-mailmarketing al in je marketingmix zitten? 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.