Hoe beter teamwork zorgt voor persoonlijke successen

leestijd 10 minuten
10 maart 2020

Dit is deel 5 van de 7-delige blogserie ‘Digital Marketing Live! 2018’

In deze blogserie duiken we in de 22 (!) presentaties en round table sessies die Fingerspitz als hoofdsponsor verzorgde tijdens dé jaarlijkse marketing update van Emerce, in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

  1. The Marketeer of the Future
  2. Search als spin in het Web 3.0
  3. De performance van je website: belangrijker dan ooit
  4. Lead management met marketing automation
  5. Minder marketingfails door beter teamwork
  6. AdWords & e-commerce trends
  7. Customer Lifetime Value verhogen met technologie

Meld je aan voor de community en mis niets van deze blogserie, en nog veel meer interessante content.

Heb je het gevoel dat er meer uit je campagnes te halen valt? Grote kans dat je teveel solo probeert te doen.

Want online marketing is echt een teamsport. Successen boek je niet alleen.

Als je je prestaties wilt maximaliseren en zelfs prijzen wilt winnen, moet je samenwerken. De reden is simpel: je kennis is beperkt. Je kan niet alles in je uppie doen. Voor betere prestaties, is teamwork een vereiste.

Doorbreek die silo’s

Weet jij vrijwel álles van één bepaald onderdeel van marketing, maar mis je kennis van andere aspecten? Dan zit je in een zogenaamde silo. En dat is jammer, want daarmee maak je het jezelf onwijs moeilijk.

Want juist omdat je teveel in silo’s werkt, wil iedereen wat van je. Zowel top-down (directie en management), als collega’s of andere afdelingen: je merkt dat ze jouw zeer uitgebreide expertise nodig hebben. Pff, wat ben je blij als je de week overleeft. Alleen jammer dat je je eigen werk niet af hebt – ook omdat je zélf continu afhankelijk bent van anderen, die geen tijd hebben voor je. Jouw kennis is immers ook maar beperkt tot één onderdeel.

Ondertussen ontstaan er nieuwe disciplines, wordt de markt technischer, consumenten oriënteren zich multichannel… En het is druk, dus jouw team breidt zich ook uit. Je kunt niet alles weten, en dus heb je elkaar nodig. Tijd voor sterkere samenwerking met je collega’s. Breng jullie specialiteiten samen!

We kunnen zoveel van elkaar leren. Maar dat doen we niet.

  • Je kunt niet A/B-testen zonder traffic (AdWords/socials/SEO)
  • Je kunt geen UX-design maken zonder SEO
  • Je kunt geen SEA doen zonder genoeg van Analytics te begrijpen
  • Je wilt je website aanpassen, maar development heeft geen tijd
  • Je hebt geen toegang tot Google Tag Manager

‘Deal with it’? Niet dus. Je klant – of erger nog, je baas – merkt dat je kennis tekort komt. Tijd om een nieuwe collega te zoeken.

Jaap gaf het al aan: een T-shaped marketeer moet je worden. In één ding heel goed, maar je bezit basiskennis op alle fronten.

Op deze manier kun je online marketing ten alle tijden goed inzetten. Je weet wat er nodig is op de aspecten van SEO, conversie optimalisatie en content, alvorens je social media campagnes een groot succes worden.

Kennis bijspijkeren moet je echt zelf doen. Wat ik je nu ga vertellen, is hoe je beter samenwerkt met je team, om meer gedaan te krijgen.

Geloof me: het is leuker dan je denkt.

Getting things done without the office politics

Even geen office politics. We gaan het niet hebben over agile, scrummen, of growth hacking. Er zijn nog veel meer slimmere – en leukere! – manieren om meer gedaan te krijgen, door beter samen te werken.

  1. Bepaal & deel je principes
  2. Zorg ervoor dat iedereen er iets aan heeft
  3. Begin klein, en vraag daarna pas om meer
  4. Ga op stap met collega’s
  5. Bij twijfel: just do it

#1. Bepaal & deel je principes

Wie ben jij op je werk?

Wat kan je goed? Wat vind je een fijne manier van samenwerken? Hoe ben je in meetings? Hoe snel kun je op mailtjes reageren? En waar stoor je je gruwelijk aan?

Het is super belangrijk dat iedereen weet hoe jij in elkaar zit, hoe je werkt, en wat je principes zijn. Ook van je collega’s wil je dat weten. Als je elkaars principes en methodes snapt, weet je waar je op aan kunt.

Dit gaat een beetje overdreven klinken, misschien: schrijf een handleiding over jezelf.

  • Waar heb je een hekel aan?
  • Waar kunnen we je ‘s nachts voor wakker maken?
  • Hoe word je het beste gemotiveerd?
  • Vertel eens iets wat helemaal niemand over jou weet.
  • Welke kwaliteiten waardeer je in een ander?
  • Hoe wil je feedback ontvangen?

Enzovoorts.

Minstens zo belangrijk zijn de principes van je teamgenoten. Eigenlijk zijn dat richtlijnen, of afspraken, waar jullie het allemaal wel mee eens zijn (dit zijn voorbeelden: geldt dit wel of niet voor jouw team?):

  • Te laat komen op meetings is not done.
  • Wekelijkse meetings bijwonen: verplicht, of vrijwillig?
  • Als je een foutje ziet, geef je dat persoonlijk aan, en niet in groepschats -of kanalen.
  • Plezier en gezelligheid op de werkvloer is erg belangrijk.
  • Een borreltje om vrijdagmiddag 4 uur mag best een keer half 4 worden.
  • Wees eerlijk als je iets kwijt wilt.
  • Geef complimentjes!

Enzovoorts.

Deel ze met andere teams en afdelingen, en discussieer waarom bepaalde onderdelen voor jullie wel of niet werken. Vertel over de successen die je samen hebt behaald, maar ook de fails, en de learnings die je daaruit trekt.

#2. Zorg ervoor dat iedereen er iets aan heeft

Waarom wil je ook alweer die nieuwe landingspagina creëren? En waarom heb je je teamgenoten daarbij nodig?

Zorg ervoor dat iedereen er iets aan heeft. In het geval van een nieuwe of verbeterde landingspagina is dat ook zo:

  • SEO: zoekwoordenonderzoek, extra traffic;
  • Copy: verse, betere content is altijd gewenst;
  • Analytics: nieuwe doelen om te tracken, en hopelijk verbeterde website prestaties;
  • CRO: knelpunten opgelost.

Met z’n 4en, of 4 afdelingen, sta je sterker dan in je uppie. Als je ambitieuze doelen wilt bereiken, heb je elkaar nodig.

Bekijk het vanuit het perspectief van je collega: wat hebben zíj eraan? Bestudeer elkaars KPI’s: als je met een nieuwe pagina beter scoort in campagnes, vindbaarheid, analytics, conversies en vast nog veel meer: let’s go!

Vier ook de successen met z’n allen. Een goed voorbeeld: mijn collega Robert heeft onlangs een benchmarkonderzoek naar de online prestaties van Nederlandse betaald voetbalshirtsponsors geïnitieerd. Daar had hij een projectgroepje voor nodig, bestaande uit een designer, een content marketeer, en iemand die de leads opvolgt. Het uiteindelijke doel? Superinteressante content, clubs en shirtsponsors inspireren, en kijken of we hen kunnen helpen met hun online marketing werkzaamheden. Als dat dan lukt, dan is dat toch super?!

En als het dan af is, dan vier je dan vervolgens met z’n allen, natuurlijk.

Naast vieren moet je ook nabespreken. Want als het dit keer een succes was, waarom zou je het volgend jaar dan niet opnieuw doen? En wat kan er beter?

#3. ‘Foot in the door’: begin klein, vraag daarna om meer

De ‘foot in the door’ techniek. Begin met iets kleins, en vraag daarna om meer.

Zo werkt hij:

Stap 1 – vraag of je collega een kleinigheidje voor je wilt doen. Hé content specialist, wil je eens nadenken over de opmaak van dit bestand? Het is voor in een template voor een adviesrapport.

Stap 2 – vraag of je collega die andere 2, 3 of 6 kleinigheidjes ook nog even wilt doen. Hé content specialist, thanks voor de opmaak van dat onderdeel! Kun je de rest van het template ook even in dezelfde stijl maken, en de teksten checken? Dan hebben we straks echt een supertof adviesrapport, mede dankzij jou.

Probeer datgene wat je wilt bereiken dus stap voor stap te bereiken. Het geheim van het hele trucje zit hem namelijk in de consistentie.

Het zit in de aard van ons mensen om consistent te willen zijn. Met een ‘foot in the door’ zijn we automatisch verzeild in een bepaalde taak. Dan willen we die afmaken, anders voelt het niet goed.

Smoke test: McFlurry’s en gestippeld cadeaupapier

Nog een andere manier waarmee je op een slimmere manier klein begint en groot (kunt) eindigen, is een smoke test. Met een smoke test ga je iets aanbieden wat je nog niet hebt. Wat je wilt weten, is of er genoeg animo voor is.

Voorbeeldje: onderstaande webshop peilt of mensen interesse hebben in het inpakken van hun bestelling in roodmetwit-gestippeld cadeaupapier. Bezoekers zien dan dat het papier niet op voorraad is. Nu komt de grap: het papier is er nooit geweest. Maar stel dat heel veel mensen het willen, gaan ze het zeker aanbieden.

Heeft de McDonald’s een nieuw idee voor een McFlurry-smaak? Eerst even testen bij de zuilen of mensen erop klikken.

4. Ga met je collega’s eten/stappen/hangen/chillen

Mensen werken graag met mensen die ze al kennen – en bij voorkeur die ze aardig vinden natuurlijk. Dat maakt alle samenwerking stukken makkelijker.

Wil je je collega’s beter leren kennen?

  • Ga in de lunchpauze eens naast iemand zitten die je nog niet kent. Lastig, I know, maar met de juiste attitude voorkom je dat het ongemakkelijk wordt.
  • Drink tijdens de vrijmibo een biertje met andere collega’s dan dat clubje waar je eigenlijk altijd bij staat. Dat mag trouwens ook op andere plekken zijn, hoor. In de kroeg, in de karaokebar, aan het strand, met carnaval… Als er maar bier bij is. Of wijn. Of Jägermeister, whatever. Drink samen een borrel.
  • Zorg ervoor dat je weet wat iedereen voor werk doet, en wat mensen motiveert in hun werk. Begrijp wat belangrijk is voor anderen.
  • Maak ze enthousiast over jóuw werk. Hoe? Door te delen hoe ze jou kunnen helpen, om samen topresultaten te bereiken!

Misschien moet je even uit de comfort zone kruipen. Maar dit gaat je helpen, let maar op. Gewoon doen. Koop die fles Jägermeister, schenk een paar shotjes in en deel ze uit aan mensen die je normaal gesproken nooit spreekt.

‘Maar Desiree, ik drink geen alcohol…’

Dan heb ik nog een leuke tip voor je: start een office game. Kijk eens bij Ludo: daar vind je onder andere een online variant van het bekende kaartspel Weerwolven van Wakkerdam. Geloof me, het is écht leuk, en je leert elkaar er écht goed door kennen.

5.  Twijfel je? Just f*cking do it

Je kunt beter achteraf je excuses aanbieden, dan continu vooraf vragen of je collega’s het ermee eens zijn. Dat kost veel te veel tijd, en je komt er geen meter mee vooruit.

Echt waar – doe het gewoon. Als jij ervan overtuigd bent dat iets goed is, ga er dan voor. En als een collega je bij je jasje trekt en zegt ‘hé joh, wat heb je nou gedaan?!’, zorg dan dat je kan bewijzen dat het een goede keus was. Zo niet, dan zeg je sorry.

En als het een daverend succes is, deel je natuurlijk je resultaten.

Key takeaways

Allright, we zijn er. Met deze tips wordt de samenwerking tussen jou en je collega’s stukken soepeler.

Ik som de belangrijkste learnings nog een keertje voor je op:

  • Achterhaal de doelen en principes van jezelf, én van je collega’s
  • Verplaats je in de mindset van je collega’s: wat hebben zij er eigenlijk aan?
  • Begin met kleine stapjes, en kijk dan hoe ver je kunt gaan om iets gedaan te laten krijgen
  • Alcohol en feestjes met je collega’s – óók als je elkaar (nog) niet zo goed kent.
  • Just f*cking do it. Ga ervoor. Better safe than sorry is – in deze zin van het woord – vaker onzin dan waarheid

Succes!

Lees meer over