Call to actions op Facebook - Smart Lab Aflevering #22

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video's!

Oké, dit hadden we dus niet verwacht.

Op Facebook kun je, zoals je waarschijnlijk wel weet, kiezen uit een legio aan call to actions bij je advertenties. Daarmee bedoel ik die knoppen, die rechtsonder je advertentie staan. Zoals deze:

Als je een advertentie opstelt, kun je kiezen uit enorm veel call to actions. Vanzelfsprekend kun je er al een hoop skippen: knoppen zoals 'Nu luisteren', 'Menu bekijken' of 'Downloaden' passen in de meeste gevallen niet bij je advertentie.

Tot zover niets nieuws. Als je een advertentie bouwt, weet je meestal wel wat voor knop je hoort te plaatsen. Bij een artikel kies je voor 'Shoppen', bij een leadmagnet voor 'Downloaden', en bij een vacature voor 'Solliciteer nu'.

Toch?

Nou, nee dus. Het kiezen van een andere call to actions kan een enorme impact hebben op je CTR. En dus op je conversies.

Call to actions bepalen: hoe doe je dat?

Zo logisch is dat niet altijd. Want uit onze experimenten blijkt dat de knop die het beste bij je advertentie past, niet altijd het beste hoeft te werken.

Voorbeeldje:

De linkeradvertentie van ABB Bouwgroep is zo ontworpen, dat het lijkt alsof de kijker al ver in de funnel zit. Met andere woorden: met één druk op de knop ('Contact met ons opnemen') zit je bij je nieuwe, potentiële baas aan tafel.

De rechteradvertentie daarentegen is heel anders ingericht. De kijker wordt uitgenodigd om eerst nog eens rustig wat informatie op te doen over het bedrijf, de mensen, en natuurlijk de functie.

Laten we de funnel er eens bij pakken. Deze hebben we bij Fingerspitz zelf ontworpen. In  principe zou je kunnen zeggen dat het een uitbreiding is op het bekende AIDA-model, of See-Think-Do-Care, die je ook veel tegenkomt.

De linkeradvertentie van ABB zou je in principe moeten vinden in de 'Do'-fase van de funnel. De rechter meer ergens rond de 'Respond' of de 'Think'-fase. Als je er op deze manier over nadenkt, is het niet eens zo gek dat de rechter advertentie - die misschien zelfs wel wat minder opdringerig lijkt - beter kan presteren dan de linker.

Conclusie

Wake up call!

In je complete content strategie heb je waarschijnlijk een funnel toegepast, als rode draad in alles wat je maakt en publiceert. Dat is goed, maar zelfs bij het kiezen van call to actions op Facebook - al lijkt het zo onbelangrijk - is het juist toepassen van de funnel het verschil tussen wel en geen succes.

Meer lezen over de funnel, en hoe je deze en meer modellen toepast in je online marketing? Dan is ons eBook 'Online marketing strategie 2.0' een must read.

Maximaliseer je marketing-output!

Meer uit je online marketing halen? Het eBook 'Online marketing strategie 2.0' is een echte must read. Al 250 slimme marketeers zijn ermee aan de slag!

Download het gratis eBook!

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video's!