Social selling & e-commerce: kansen voor iedereen

leestijd 7 minuten
10 maart 2020

E-commerce en social media kunnen simpelweg niet meer zonder elkaar. Kijk naar Zalando: met een community van 5,5 miljoen Nederlandse ‘likes’, zijn zij zó afhankelijk van hun bereik op Facebook.

Veel e-commerce ondernemers hebben de gedachte dat social media je niet direct iets oplevert. Pas als je miljoenen likes op je pagina hebt en dus een flinke community hebt rondom je merk, gaan je posts pas écht viral.

Ken je de Dotan-gate?

Laten we realistisch blijven. Met miljoenen likes op Facebook en waarschijnlijk meerdere creatievelingen die dagelijks brainstormen over leuke posts, komt succes op social media natuurlijk vanzelf. En dat is ook zo.

En wat als je je richt op social selling? Dus niet persé het genereren van zichtbaarheid, naamsbekendheid en dus een sterk merk door posts die viral gaan, maar écht verkopen? Wat levert dat dan op?

Social selling voor e-commerce

Social selling, een term uit voornamelijk de B2B-wereld. Je deelt vanuit je eigen persoonlijke profiel – ofwel, je personal brand – kennis via een aantal social media kanalen,  om interactie aan te gaan met leads, prospects of bestaande klanten.

Maar de definitie van social selling gaat veel verder.


“Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en interactie met de klant aangaan via social netwerken. Dit kan door te reageren, liken of bijdragen te delen. Op die manier kunnen er contacten worden gelegd met potentiële klanten waardoor relaties opgebouwd kunnen worden en het verkoopproces gestart worden.”


 

Hier staat in principe nergens dat social selling vanuit jou als persoon moet komen. En trouwens, waarom zouden we ons überhaupt iets van zo’n definitie aantrekken?

Anno nu kan iederéén succes op social media boeken. Of je nou klein of groot bent, en een groot of klein budget hebt. Het zit ‘m meer in de manier waarop je het doet.

In dit blog licht ik een paar van de beste kansen uit die social media biedt voor jou als e-commerce ondernemer:

  • Nieuwe kansen voor alle e-commerce ondernemers
  • Kansen voor Magento-ondernemers

#deletefacebook

Als we WhatsApp niet meetellen, is Facebook nog steeds de grootste vis in de social media-zee. Het heeft een indrukwekkende 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks.

Geen zorgen: ook na #deletefacebook en al het negatieve nieuws rondom Zuckerberg’s bedrijfje zal het platform ongekend populair blijven. Sterker nog: opnieuw is het aantal gebruikers niet afgenomen, maar juist met 13% toegenomen in het afgelopen jaar naar 2,2 miljard gebruikers.

En vergeet Instagram, het kleine broertje van Facebook niet. Volgens Newcon is het in 2018 de grootste stijger, naar 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers – vooral jongeren.

Social selling voor e-commerce: lastig? Welnee. Het aantal kansen is enorm, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Ook als je community nog niet zo groot is.

We sommen een paar van de beste kansen voor je op.

Kansen voor alle e-commerce ondernemers

Er zijn tal van mogelijkheden voor e-commerce ondernemers om van social media een succes te maken. De meest voor de hand liggende ga ik niet met je delen.

Ik focus me daarom vooral op de nieuwere, geavanceerde mogelijkheden:

Instagram Shopping

‘Link in bio’ als je een product wilt verkopen? Dat is verleden tijd, dankzij Instagram Shopping. Je prachtige productfoto’s geef je een tag mee, zodat Instagram-gebruikers direct naar je online shop worden verwezen.

Vanaf april 2018 is Instagram Shopping ook beschikbaar in Nederland. Check wel eerst welke instellingen je goed moet zetten, voordat je je producten kunt taggen in foto’s.

WhatsApp Business

Het populairste social medium in Nederland is WhatsApp. Daar zien we geen advertenties, en dat is maar goed ook. Toch kun je via WhatsApp in contact komen met (potentiële) klanten: met WhatsApp Business.

Een paar van de fijnste mogelijkheden:

  • Je eigen bedrijfsprofiel, waarin je openingstijden, locatie en website staan;
  • Handige berichttools, om vragen van (potentiële) klanten direct te beantwoorden:
    • Snelle antwoorden, veelgestelde vragen kun je automatisch voorzien van een antwoord.
    • Begroetingen: als iemand voor het eerst een gesprek met je begint, kun je een standaard begroeting instellen.
    • Afwezigheidsberichten: ben je offline? Dan krijgen je contacten daar bericht van.

Dynamische remarketing

Dit is een mooie. Want hoe je het went of keert: lang niet iedereen koopt direct iets van je webshop na het bekijken van je productpagina.

En dat is niet gek. Mensen moeten er nog even over nadenken, of hebben geen tijd. Aan jou de taak om ze er dan later aan te herinneren, zodat ze alsnóg die aankoop doen.

Met dynamische remarketing bereik je dus de relevantste doelgroep die er is. Via Facebook upload je simpelweg je productcatalogus – inclusief afbeelding -, en met de Facebook Pixel stel je in dat websitebezoekers je advertentie te zien krijgen.

Magento & social selling

Magento is dé e-commerce technologie. Het heeft een marktaandeel van bijna 20% en is daarmee de absolute nummer één in de markt. Wereldwijd draaien ruim 250,000 shops op Magento, met jaarlijks ruim $100 miljard aan transacties over de digitale toonbank.

Magento is sinds 2017 zelfs ‘Leader’ in de Magic Quadrant for E-commerce’, volgens Gartner. En dat is niet niks. Eisen van online kopers worden steeds groter en hiermee ook complexer. Magento weet zich te onderscheiden door de beste gebruikerservaringen.

Grote kans dat jij dus als e-commerce ondernemer gebruik maakt van een Magento shop.

Laten we de beste sociale modules van Magento eens bekijken:

Magento Social

Steeds meer bedrijven stappen over op Magento 2. Zeker nu er veel meer nieuwe modules voor worden ontwikkeld.

Met de komst van Magento 2.2 is Magento Social één van de vele nieuwe functionaliteiten. Daarmee is het koppelen van je producten aan je Facebookpagina eenvoudiger dan ooit. Binnen een mum van tijd staan je producten gepresenteerd op je pagina. Het leukste? Het kost je helemaal niks!

De voordelen van Mageno Social op een rijtje:

  • Presenteer je met en producten aan kopers en potentiële nieuwe kopers.
  • Genereer meer verkeer vanaf Facebook naar je webshop.
  • Automatische synchronisatie van het webshop assortiment naar de sociale media kanalen.
  • Automatisch up-to-date houden van producten, omschrijvingen, foto’s en prijzen.
  • Sneller opzetten van sociale media campagnes, door de foto’s en omschrijvingen van de producten vanaf de webshop te gebruiken.
  • Machine Learning technologieën monitoren het succes van de campagnes en het budget.
  • Automatisch toewijzen van budgetten aan de best verkopende producten en categorieën. 

Magento Social login

Van dit feitje word je niet vrolijk:

92% van je gebruikers verlaat je webshop als hij/zij het wachtwoord moet opzoeken, of zelfs resetten.

Bovendien is de optie om Als gast af te rekenen geen nice to have meer, maar een must have. 86% vindt het vreselijk om steeds nieuwe accounts aan te moeten maken. Wéér zo’n wachtwoord om kwijt te raken te onthouden…

Social login van Magento is hier het antwoord op. Supersnel inloggen doe je via bijvoorbeeld je Facebook, Google of zelfs LinkedIn-accounts.

Social comments extension

Klantreviews boosten je conversieratio en zorgen vaak ook nog voor een betere vindbaarheid. Bovendien vinden mensen het leuk om een review te schrijven. Tenzij ze daarvoor moeten inloggen…

Daar heeft Amasty, een bouwer van Magento-modules, iets op bedacht: de Facebook Comments-module. Hiermee kunnen gebruikers een review plaatsen, zonder in te moeten loggen. Oh, er is trouwens ook een module om te reageren op bijvoorbeeld blogposts.

Voordelen van de Comments-modules:

  • Door het beschikbaar maken van comments op de webshop kun je meer direct verkeer naar je webshop halen
  • Reviews en comments zorgen voor een boost voor unieke product gerelateerde content. Dat is wat de zoekmachines waarderen
  • Ontwikkelen van een zakelijke autoriteit door waardevolle inhoud te delen en te integreren
  • Merkbekendheid stimuleren
  • Verbeteren van de service door feedback van klanten te delen en hierop te reageren

Alle Magento-modules zijn te downloaden via de Magento Marketplace – enkel voor Magento 2-webshops. Meer weten over de handigste modules? Vraag maar raak!

Blijf up to date met je webshop

Ontwikkelingen in e-commerce land gaan razendsnel. Bovendien verschuiven de verwachtingen – nee, eisen van de klant misschien nog wel sneller.

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste trends. Download de E-commerce trends voor 2018!

Download de 26 E-commerce trends!

Ben jij helemaal bij met je webshop? En welke innovatieve mogelijkheden en kansen komen eraan? Download de 26 E-commerce trends, van A tot Z!

Download de trends!

Lees meer over