Rich snippets in Google: vergroot je zichtbaarheid

Structured data. Rich snippets. Termen die je ergens voorbij hebt horen komen, maar zo ingewikkeld klonken dat ze er direct het andere oor weer uit gingen. 

En dat is ontzettend zonde. Structured data is namelijk helemaal niet zo moeilijk. En het resultaat – rich snippets in Google – zorgt voor extra zichtbaarheid.

Hoe dat zit? Dat ga ik je uitleggen.

Meer zichtbaarheid met rich snippets

De strijd om de hoogste plekken op Google is moordend. Je concurrenten scoren steeds beter: ook bij hun staat SEO steeds hoger op de agenda.

Je kunt tijd investeren om hogere posities te behalen. Dat zal je trouwens altijd moeten blijven doen. Maar ook al sta je op positie 3, dan nog kun je beter opvallen dan het resultaat op positie 1.

Valt op hé, die sterretjes bij het 3e resultaat?

Dit is één van de vele voorbeelden van rich snippets. Er zijn er ontzettend veel.

De vragen die je nu hebt, zijn:

Mythes over rich snippets

Voordat we verdergaan, moeten er een paar mythes omtrent rich snippets de wereld uit worden geholpen.

1. Rich snippets en featured snippets zijn hetzelfde

Fout. De verwarring is logisch, maar het zijn toch echt twee verschillende dingen: 

Featured snippets worden – zoals de naam doet vermoeden – echt uitgelicht bovenaan de zoekresultatenpagina. Rich snippets daarentegen staan ‘tussen’ de ‘gewone’ zoekresultaten.
Wel worden ze beiden op dezelfde manier gemaakt: op basis van structured data. Daarover later meer.

2. Rich snippets hebben invloed op je ranking in Google

Ook fout. Of het je nu is gelukt om rich snippets te tonen bij je zoekresultaten of niet, dit heeft geen invloed op je positioneringen in Google. Hoewel dat indirect natuurlijk wel eventueel zou kunnen. Want als je beter opvalt, kan je CTR ook hoger uitvallen. En een hoge CTR zorgt weer voor een hogere positionering.

3. Rich snippets werken alleen bij de bovenste zoekresultaten in Google

Ook niet waar, gelukkig. Zoals hierboven gezegd, hebben rich snippets géén invloed op je ranking. Met andere woorden: al sta je op pagina 26, na het instellen van rich snippets sta je hoogstwaarschijnlijk nog steeds op dezelfde positie. Dus ook op posities lager dan de eerste pagina's worden je rich snippets getoond.

Rich snippets bij je zoekresultaten

Met rich snippets val je dus extra op tussen de andere resultaten, omdat je resultaat anders getoond wordt. Je hebt nog steeds je titel, url en omschrijving, maar er kan bijvoorbeeld een afbeelding bij getoond worden, of een productnaam en prijs.

Belangrijk: Google en Bing bepalen zelf wanneer ze deze rich snippets wel en niet tonen. Het kan zelfs per gebruiker verschillen, omdat ze continu testen of het positieve invloed heeft op het gedrag binnen de zoekmachine.

Maar áls je ze wilt, moet je de zoekmachines wel een duwtje in de rug geven.

Dat doe je aan de hand van structured data. Want als je wilt dat Google en Bing bepaalde data oppikken, moet je deze data op een bepaalde manier lablelen. Anders herkennen ze de data niet.

Bij de zoekresultaten van onze blogposts zie ik review-sterren en een datum terug.

Hoe werkt structured data? 

Bij structured data ga je bepaalde regels op je website markeren, of voeg je extra JavaScript toe waarin die informatie staat. Zo begrijpen zoekmachines wat er precies staat.

In bovenstaand zoekresultaat is de publicatiedatum voorzien van structured data. En zo is dat bij al onze artikelen, ook dit artikel. De markering is voor jou als bezoeker niet te zien: het is een verstopt stukje code, ergens in de buurt van waar de datum staat.

Samengevat: structured data maakt het voor zoekmachines mogelijk om bepaalde rich snippets te maken.

Soorten rich snippets

Er zijn talloze typen informatie die je aan kunt geven met structured data. De meest gebruikte bron hiervoor is Schema.org. Dit is een soort algemene taal die wordt begrepen door de meeste internetdiensten – zoals Google en Bing – om bepaalde data te herkennen, om daar iets mee te doen. 

Schema.org is handig, maar toch raad ik je aan om te kijken naar wat Google precies gebruikt. De volgende zijn het meest voorkomend, en verhogen dus je zichtbaarheid:

Kruimelpaden

Je URL wordt niet gescheiden door een “/” (slash), maar door pijltjes. Het is voor bezoekers duidelijker waar ze op je website terecht zullen komen. Eventueel kunnen ze ook eenvoudiger een paar “stappen terug nemen” op je site.

Social media

Als iemand ‘branded’ zoekt – ofwel, op je merknaam -, wil je al helemaal dat het plaatje compleet is. 

Stel dat iemand niet op zoek is naar je website, maar naar je Facebook- of Twitterprofiel. Google kan aan de rechterkant van de zoekresultaten extra informatie tonen over je bedrijf, inclusief de door jou aangegeven social media kanalen.

(Lokaal) bedrijf

Je vestigingslocatie extra benadrukken, dat kun je met deze rich snippet. Sommige punten komen overeen met Google Mijn Bedrijf. Toch kun je er meer in kwijt dan enkel een adres, telefoonnummer en openingstijden.

Reviews

De sterren die je wel eens bij AdWords ziet? Die kun je ook bij je organische resultaten laten zien! Uit ervaring kan ik je vertellen dat die oranje sterretjes echt een boost geven aan je zichtbaarheid, en dus je CTR. Althans, mits de beoordeling een beetje positief is, natuurlijk.

Voor die reviews hoef je geen externe partner in te schakelen. Je kunt reviews die je op je website hebt staan, of waarnaar je verwijst, voorzien van structured data. 

Artikel/blog

Google Nieuws maakt graag gebruik van deze informatie. Je geeft hierbij een titel en begeleidende afbeelding op. Deze informatie wordt bij belangrijke gebeurtenissen bovenin de zoekresultaten getoond of op de nieuws pagina.

 

Structured data: hoe dan?!

Je moet data structureren. Dat kan maar op één manier: de code induiken.

Klinkt als een uitdaging? Misschien een beetje. Je kunt de microdata of RDFa in de HTML van je website zetten. Daarvoor moet de tekst al wel zichtbaar zijn op de pagina zelf, zoals dat bijvoorbeeld met reviewsterren het geval is.

Een andere optie is JSON-LD. Hiermee kun je structured data op je website zetten die niet op de webpagina zelf zichtbaar hoeft te zijn. 

Hoe je dat het makkelijkst zelf doet? Met een beetje kennis van Google Tag Manager heb je het zo gepiept. Zoek de bijbehorende code op op de pagina's van Google, en je komt al een heel eind.

Grijp je online kansen!

Hij is er: het eBook 'Online marketing strategie 2.0'! Vol met hands-on modellen, frameworks, checklists en meer!

Download het eBook!

Test je structured data!

Implementeren is één. Nu nog zeker weten of je het niet voor niets hebt gedaan: werken je scripts wel?

Google heeft hier, uiteraard, een tool voor: Testing Tool for Structured Data. Je voert een URL van een webpagina in en Google geeft aan of je structured data op de juiste manier geïmplementeerd is.

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Laat die extra zichtbaarheid niet liggen en pas structured data toe. Soms heb je daarbij hulp nodig van je webbouwer. Maar met Google Tag Manager kom je al een heel eind.

Succes!

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.