Canonical tags – Smart Lab Aflevering #17

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Hoog scoren met de juiste pagina

Ongetwijfeld heb je op je website veel pagina’s die best veel op elkaar lijken. Die pagina’s hebben echter allemaal een ander doel: vaak vindbaarheid op een term die nét iets anders is. Of juist helemaal geen vindbaarheid, maar een informatieverschaffende pagina, zoals een diensten- of productpagina.

Voorbeeldje: onze pagina’s over marketing automation.

  • De dienstenpagina was voorheen te bereiken op fingerspitz.nl/marketing-automation. Deze pagina is echter redelijk commercieel ingericht: iemand die onze dienstenpagina’s leest, bevindt zich immers ergens anders in de funnel dan iemand die op ‘marketing automation’ zoekt.
  • De complete handleiding met álles over marketing automation. Deze pagina is pas recent opgezet (januari 2018) om beter vindbaar te zijn in Google dan andere pagina’s over ditzelfde onderwerp. Daarom is deze pagina vanaf nu te bereiken via de url fingerspitz.nl/marketing-automation.

Het nadeel; de dienstenpagina is al een stuk ouder. Dat betekent dat hij al redelijk goed werd gevonden.

Daarom is het vraagstuk: hoe zorgen we ervoor dat die nieuwere, maar veel betere pagina uiteindelijk hoger gaat scoren op Google?

Het antwoord: canonical tags!

Canonical tag: zo werkt het!

Een canonical tag laat simpelweg zien welke pagina voorrang krijgt op zoekmachines op dezelfde zoekterm. Werk je veel met duplicate content? Dan zijn canonical tags ideaal. Het is namelijk geen probleem om duplicate content binnen je eigen domein te hebben; als Google de juiste pagina maar indexeert.

De canonical tag plaats je in de <head>-omgeving van je website:

<html>
<head>
<link rel=”marketing automation” href=”https://fingerspitz.nl/marketing-automation” />
</head>

Deze code plaatsen we in ons geval dus op de oude pagina, waarvan we niet meer willen dat die hoog scoort op de zoekterm ‘marketing automation’`:

Ook plaatsen we hem op de nieuwe pagina, om Google nóg meer te helpen de juiste pagina te indexeren.

Experiment: werkt dit ook voor pagina-url’s?

We willen dus niet per se hoger scoren op een pagina die vrijwel gelijk is aan een andere. Wat we wel willen, is dat een andere pagina die dezelfde url als de vorige heeft nu hoger gaat scoren op die zoekterm dan de andere.

Of dat is gelukt? Dat zie je in Smart Lab!

Abonneer je nu op Smart Lab!

Lees meer over