WhatsApp Business: nú beschikbaar in Nederland

Eindelijk! Er is een officiële variant van WhatsApp voor bedrijven uitgerold: WhatsApp Business!

WhatsApp wordt wereldwijd door zo'n 1,3 miljard mensen gebruikt, en is dus de meest populaire online chat die er is. In 2014 kocht Facebook de app, destijds alleen nog maar beschikbaar voor mobiel. Sindsdien zijn er al tal van opties aan toegevoegd, waaronder WhatsApp Web, en nu dus ook WhatsApp Business.

Hoe werkt WhatsApp Business?

Om WhatsApp Business te kunnen gebruiken, moet je eerst de app downloaden. Voorlopig is deze app alleen nog maar beschikbaar op Android, maar de verwachting is dat deze één dezer dagen ook beschikbaar komt voor iOS: iPhones dus.

WhatsApp Business is, volgens de verklaring van WhatsApp zelf op het officiële blog, "speciaal in het leven geroepen voor kleine bedrijven." WhatsApp Business werkt dus ook maar op één telefoon. Gelukkig is er tegenwoordig WhatsApp Web, waardoor we ook via applicaties op het web met bedrijven kunnen chatten.

WhatsApp Business ziet er vrijwel hetzelfde uit als de WhatsApp-versie die we gewend zijn. Overigens hoeven andere gebruikers, 'consumenten' dus eigenlijk, de app niet te downloaden. Zij kunnen direct met je bedrijf "appen" op het moment dat ze je telefoonnummer hebben opgeslagen.

Het lijkt erop dat WhatsApp Business voor kleinere bedrijven gratis is, en ook voor andere bedrijven. In de toekomst gaat de dienst waarschijnlijk geld kosten, afhankelijk van je bedrijfsgrootte.

WhatsApp Business: wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn een aantal mooie mogelijkheden die het makkelijk voor je (potentiële) klanten maken om met je in contact te komen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Je bedrijfsprofiel: hierin voorzie je je contactpersonen nuttige informatie over je bedrijf, zoals de openingstijden, locatie, bedrijfsomschrijving, website en e-mailadres.
  • Handige berichttools: In WhatsApp Business zijn in principe drie handige tools geïntegreerd om eenvoudiger te kunnen communiceren:
    • Snelle antwoorden: veelgestelde vragen kun je hiermee razendsnel beantwoorden.
    • Begroetingen: geef je contactpersonen een introductie van het bedrijf. Een begroeting, mits geactiveerd, kan iemand ontvangen op het moment dat hij voor het eerst met je praat, of na 14+ dagen van inactiviteit.
    • Afwezigheidsberichten: ben je offline? Dan brengen deze berichten je klanten daar meteen van op de hoogte. Let op: zorg ervoor dat je continu online bent via bijvoorbeeld WhatsApp, want inactiviteit op je telefoon zorgt ervoor dat contactpersonen het afwezigheidsbericht ontvangen!
  • Toegang tot WhatsApp Web: nee, je hoeft gelukkig niet continu je telefoon in de gaten te houden als je op kantoor zit. Ook via WhatsApp Web kun je gewoon reageren op de binnenkomende berichtjes.
  • Je chats voorzien van labels: is je contactpersoon een prospect of klant? Gaat het om een nieuwe bestelling, of is de order juist compleet? Dat organiseer je aan de hand van labels.
  • Inzicht in berichtstatistieken: houd bij hoeveel berichten je hebt verstuurd en ontvangen. Ook zie je hoeveel berichten van jou er zijn ontvangen en gelezen.
  • Accounttype: heb je het telefoonnummer van je account bevestigd? Dan ontvang je na verloop van tijd een groen vinkje, zodat je contactpersonen herkennen dat je een geverificeerd, zakelijk account bent.

Ook de standaard features van WhatsApp, zoals bellen en videobellen over internet en het wijzigen van je status, zijn mogelijk voor Business-accounts.

WhatsApp als marketingkanaal?

Zou je WhatsApp Business ook kunnen inzetten voor marketingactiviteiten, zoals het promoten van content of producten?

Het antwoord: ja, en er zijn diverse manieren waarop je dat kunt doen. Toch moet je bij jezelf ten rade gaan of je dat wel wilt. En wel hierom:

Je wilt je contactpersonen niet lastig vallen met iets wat zij zouden kunnen bestempelen als zijnde spam, op de momenten dat ze alleen maar relevante berichten verwachten te ontvangen. Want daarvoor wordt WhatsApp gebruikt: persoonlijk contact, van mens tot mens.

Het zal nog wel even duren voordat de aanwezigheid van bedrijven volledig is geïntegreerd in ons dagelijks gebruik van WhatsApp. Bovendien kunnen gebruikers je rapporteren als zijnde spam.

Het advies is dus: wees voorzichtig, en houd nog even afstand van promotionele acties via WhatsApp. Voor nu is WhatsApp Business vooral dienstverlenend bedoeld.

Tóch marketing inzetten via chatprogramma's?

Een betere manier om via chat met je doelgroep in contact te komen, is via chatbots en bijvoorbeeld Facebook Messenger. De aanwezigheid van bedrijven is daar al veel verder geïntegreerd. Maak daar dus gebruik van!