Je artikel op Google Nieuws plaatsen? Dat doe je zo! (Checklist)

Heb je een groot mediaplatform? Zit je met je blog of nieuwspagina bovenop de laatste updates, trends en nieuwtjes uit jouw industrie? En wil je met jouw artikelen meer mensen bereiken?

Lees dan verder.

Je moet er namelijk voor gaan zorgen dat je artikelen een plekje krijgen op Google Nieuws. En dit is waarom:

Onderzoek laat zien dat maar liefst 60% de artikelen uit de Google Nieuws-sectie eerder vertrouwd dan de artikelen in de ‘normale’ zoekresultaten. (tweet)

Ander onderzoek bewijst dat zelfs 11,5% van alle zoekopdrachten in Google een Google Nieuws-element bevat. (tweet)

Kortom: plaats je regelmatig updates, nieuws en kennis uit jouw industrie? En wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Dan móet je aan de slag met Google Nieuws.

Google Nieuws: wat is het?

Google Nieuws is een computer gegenereerde nieuwsservice die online nieuwsitems verzamelt. Vervolgens groepeert en weergeeft het dit nieuws op basis van de interesse van de lezer. Naast nieuws in het tabblad van de algemene resultaten, kan er ook gebruik worden gemaakt van news.google.com, waar je kunt filteren en algemeen nieuws kunt bekijken. Simpelweg is het dé plek met het belangrijkste nieuws van alle nieuwswebsites.

Voorbeeldje. Max Verstappen is natuurlijk hot topic op dit moment. Er is geen Nederlandse sporter waar het laatste jaar meer over is geschreven dan over Max.

Gisteren was er een belangrijke race in de F1 Grand Prix. Maar het is totáál langs je heen gegaan waar hij is geëindigd. Balen! Nouja, zo erg is het niet. Want we hebben Google.

De 'normale' zoekresultatenpagina van Google   

De resultaten van Google Nieuws

Op de bovenste afbeelding zie je het ‘normale’ resultaat. Het voorpaginanieuws springt eruit! Je ziet meteen wat je zoekt.

Onder zie je het tabblad ‘Nieuws’. Daar staan alle nieuwsartikelen die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht.

Kortom: Een makkelijke manier om snel op de hoogte te zijn van alles wat er rond bepaalde onderwerpen speelt.

Dus, nu is de vraag: hoe komt mijn artikel hiertussen te staan, en het liefst bij Voorpaginanieuws op de 'normale' resultatenpagina? Google zou Google niet zijn als er geen algoritme achter zat. Het algoritme zelf is natuurlijk niet bekend. Toch weten we een aantal factoren die invloed hebben op de ranking, waarop je kunt inspelen.

Ranking factoren van Google Nieuws: welke kennen we?

We kunnen de ranking factoren die bekend zijn grodweg onderverdelen in twee groepen: technische, en content-gerelateerde factoren. 

Technische factoren 

Vaak vergeet je het, maar de techniek van je website - en dan met name de prestaties op mobiele pagina’s - zijn heel belangrijk voor je uiteindelijke positionering. Dit is wat je kunt, of eigenlijk moet doen:

Voorbeeld van een resultaat met AMP ingesteld.

  • #1: Aanmelden als Google Nieuwssite. Een hele logische, eerste stap. Je moet echt een pagina hebben die gefocust is op nieuws. Als je regelmatig leuke blogartikeltjes plaatst, maar geen focus hebt op actualiteiten, is Google Nieuws geen interessant platform voor jou. Daarom heeft Google een paar algemene richtlijnen voor de toelating en moet je je ook aanmelden als echte nieuwssite.
  • #2: Mobile Responsive Website. Het zoekverkeer van mobiel stijgt al jaren. Het eerste halfjaar van 2017 zagen we dat mobiel al voor 38.2% van het totale webverkeer zorgde. En in 2016 werd al de meer dan helft van alle zoekopdrachten uitgevoerd op mobiele apparaten. Voor nieuwsberichten is dit al helemaal zo. Ga maar eens na hoe vaak je dingen opzoekt op je telefoon wanneer je bij je vrienden of familie zit. Heb je nog geen goed werkende mobiele website? Dan is dat iets waar je écht mee aan de slag moet.
  • #3: AMP - ofwel, Accelerated Mobile Pages. In principe gaat dit aandachtspunt gepaard met het Mobile Responsive Website-aspect. In principe is een AMP niets meer dan een pagina die volledig is geoptimaliseerd voor mobiel. Alle overbodige HTML wordt gefilterd, waardoor de pagina véél beter werkt en sneller laadt. Accelerated Mobile Pages domineren de mobiele zoekmachineresultatenpagina’s (of SERP, als je niet van Galgje houdt).

Content-gerelateerde factoren 

Wil je de kans dat je tussen de Google Nieuws-resultaten komt vergroten? Dan moet je je ook richten op het optimaliseren van je content.

  • #1: Headlines. Dit is misschien het belangrijkste, maar ook het simpelste stukje content waarop je kunt scoren. Zorg er in ieder geval voor dat het belangrijkste zoekwoord hierin is opgenomen. Ook mag je headline niet langer zijn dan 110 tekens.
  • #2: Foutloos schrijven. Simpelweg een must. Typefouten, spellingsfouten of lastig te lezen zinnen worden nergens zo vaak gevonden als in artikelen van nieuwssites. Want inderdaad, ook de ervaring van je lezers op je artikel speelt mee in je uiteindelijke notering.
  • #3: Structuur. De structuur van je artikel is súper belangrijk. Jij bent de gids en onderzoeker voor de lezer. Je brengt nieuws waar de lezer zelf nooit achter zou komen. Schrijf altijd op een professionele, journalistieke manier. Ben concreet en specifiek, gebruik tekstschema’s, zorg ervoor de je intro geen lead is, en breng samenhang tussen en in de alinea’s. Daarnaast geef je eerlijke attributie naar de schrijver.

Top Stories op Google Nieuws

De Voorpaginanieuws-sectie springt eruit!

De beste positie die je uiteraard kan krijgen is het voorpaginanieuws, of Top Stories. Dit zijn de uitgelichte nieuwsartikelen. Zodra je iets Googlet, staan deze resultaten direct bovenaan op de 'algemene' zoekresultatenpagina. Vaak is dit precies waar de lezer naar op zoek is.

Voor Google Nieuws Top Stories gelden in principe dezelfde ranking factoren. Sommige factoren zijn echter net iets belangrijker dan anderen.

Zoals bij heel veel SEO-gerelateerde taken, is autoriteit hier van enorm belang. Hoe hoger de autoriteit, hoe groter de kans op een plekje tussen de best bekeken, uitgelichte nieuwsberichten bovenaan de SERP. De autoriteit van je pagina, en van je gehele domein, kun je onder andere checken me de Moz-toolbar.

Ook het gebruik van AMP’s, in combinatie met structured data, is heel belangrijk. Zoals eerder genoemd, krijgen websites die AMP ondersteunen voorrang van Google op mobiele apparaten. Door structured data toe te passen, begrijpt Google beter waar het artikel over gaat en dus sneller de waarde ervan te bepalen.

Download de checklist!

Aan de slag met Google Nieuws? Slim! Download de checklist om erachter te komen hoe je de beste prestaties behaalt in Google Nieuws!

Download de Google Nieuws checklist!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.