Tips om je webshop razendsnel te maken

Het is vast niet je eerste prioriteit, maar dat zou het misschien wel moeten zijn. Althans, op het gebied van de technische prestaties:

De snelheid van je webshop.

Zeker beheerders van Magento-webshops hebben vaak problemen met slome pagina’s.

Helaas weten we hoe impactvol een slome webshop is. De gevolgen voor het conversiepercentage zijn enorm. Maar er is ook goed nieuws. Daar kom ik later op terug.

Het slechte nieuws

Ik begin met het slechte nieuws. Ik heb een paar schrikbarende feitjes voor je. Komt ‘ie:

  • 53% van de mensen verlaat een website als hij langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden 
  • 79% van de mensen die slechte ervaringen hebben met de prestaties van een webshop, koopt niet opnieuw bij die shop
  • 44% van de online shoppers vertelt hun vrienden over zijn/haar slechte ervaringen op een webshop
  • De snelheid van je website is één van de belangrijkste maatstaven voor search engines als Google, welke effect hebben op je positie in de zoekresultaten. 

53% van de mensen verlaat een website als hij langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden

Bronnen: hier en hier

Het belang van een snelle webshop is dus érg groot. Het is één van de eerste pijlers waar bezoekers een webshop op beoordelen.

Nu zit jij natuurlijk met de vraag: hoe presteert mijn eigen webshop?

Bij Fingerspitz gebruiken we slimme tools om te checken wat de snelheid van websites en webshops is, en hoe we dit kunnen verbeteren. Dit zijn de handigste:

  • PageSpeed Insight van Google. Hij geeft direct aan waar je op kunt verbeteren.
  • PingdomTools geeft een iets gedetailleerder beeld van wat er op je website gebeurt tijdens het inladen.
  • ByteCheck geeft aan hoe snel je server reageert op de aanvraag die je indient. Wil je dit verbeteren, kijk dan naar de kwaliteit van je hosting.

Ben je tevreden met je snelheid? En wat zijn de verbeterpunten?

Het goede nieuws

Er is ook goed nieuws: er zijn veel manieren waarop je de snelheid van je website of webshop kunt bevorderen.

De grootste kwaal: bestanden

Misschien een logische gedachte, maar bestanden die je website of webshop inladen, hebben allemaal een stukje ruimte nodig. Denk vooral aan afbeeldingen en video's; die nemen vaak meerdere duizenden kilobytes per pagina in beslag.

Hoe groter en meer bestanden, hoe slomer je pagina dus wordt. Logisch.

De top 10 sites van het internet weten dit al sinds 2014. Kijk maar:

De gemiddelde laadtijd over de jaren, tegenover die van de top 10 websites

Wat een gemis voor 'de rest'. 

79% van de mensen die slechte ervaringen hebben met de prestaties van een webshop, koopt niet opnieuw bij die shop

Nog een interessant grafiekje. Zie je een overeenkomst tussen beiden?

Websites in de industrieën automotive, media & entertainment, retail en technology zijn over het algemeen zwaarder. Dit zijn ook de websites die het traagst zijn. Een direct gevolg van veel zware bestanden, zou je dus kunnen zeggen.

Je kunt veel doen om de bestandsgrootte van je website te optimaliseren. De meest voor de hand liggende manieren heb je vast al toegepast. Hier zijn er een paar:

#1: caching aanzetten

Snel gezegd bewaren browsers hiermee tijdelijk bepaalde gegevens om ze in het vervolg sneller te kunnen laden. Er zijn verschillende soorten caching welke je kunt activeren:

  • Browser caching: hierin slaat de browser van de webshopbezoeker voor een korte periode bepaalde bestanden op. Als beheerder kun je ervoor kiezen wat voor type bestanden je activeert voor caching.
  • Full page caching: vooral voor Magento webshops een toepassing die vaak voorkomt. Magento 'buffert' als het ware een pagina die vaak wordt bekeken, zodat hij niet continu van de achterliggende webserver gehaald hoeft te worden.

#2: afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen gebruik je natuurlijk graag op je webshop. Vooral productafbeeldingen, en het liefst nog een beetje in hoge kwaliteit.

Een paar tips waarmee je ervoor zorgt dat ze niet te zwaar worden:

  • Upload geen afbeeldingen die groter zijn dan 800 pixels in de breedte of hoogte. Dit scheelt enorm in het aantal pixels, terwijl de foto van prima kwaliteit blijft.
  • Comprimeer je afbeeldingen met behulp van bijvoorbeeld TinyPNG

#3: bronnen optimaliseren

Je website roept veel bronnen op zodra mensen surfen op je website. Niet alleen afbeeldingen, maar ook je HTML index, CSS Stylesheet en JavaScript. Je kunt dit op meerdere manieren optimaliseren.

  • Verklein je bronbestanden: er zitten vaak onnodige regels, spaties en inspringingen in HTML bestanden. Dit zijn wel allemaal bytes die opgeroepen moeten worden. 
  • Comprimeer je CSS en JavaScript: je kunt je stylesheet en je JavaScript-bronnen comprimeren, om beiden kleiner te maken. Je roept dan ook maar één bronbestand op, in plaats van twee.

Meer over het verkleinen en comprimeren van resources vindt je op deze hulppagina van Google PageSpeed Insight.

44% van de online shoppers vertelt hun vrienden over de slechte ervaringen op een website

#4: Een nieuwe manier van je snelheid verbeteren

We worden steeds slimmer in het gebruik van tools. En tools worden steeds slimmer, omdat wij ze slimmer kunnen maken.

De opkomst van machine learning, en het steeds toegankelijker worden hiervan, biedt de online ondernemer van vandaag de dag een heel nieuw scala aan mogelijke optimalisaties. Ook op het gebied van snelheid.

Een voorbeeld hiervan passen we bij Fingerspitz zelf toe voor onze klanten. We noemen het Smart Pre-rendering. En het werkt als volgt:

Op basis van Google Analytics data ziet het browser welke pagina zeer waarschijnlijk de eerstvolgende is die wordt bekeken. Deze pagina wordt in de achtergrond alvast ingeladen. Zo wordt die pagina tot 40% sneller ingeladen!

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Meer weten over Smart Pre-rendering?

Lees hier alles over deze machine learning techniek!

Bonus: extra manieren om je webshop sneller te laten laden

Daarnaast zijn er veel dingen die je kunt doen buiten de bestandsgrootte om te zorgen voor een snellere laadtijd van je pagina’s.

  • Update je Magento- of ander e-commerce systeem steeds naar de laatste versie. Hiermee weet je zeker dat de  bugfixes verholpen en de prestaties optimaal blijven.
  • Pas een Content Delivery Network toe – zeker als je internationaal opereert. Hiermee maak je gebruik van meerdere servers, welke zijn verdeeld over een land of de wereld. De server die het dichts bij de bezoeker staat, reageert op het verzoek en dus wordt de pagina sneller geladen.
  • Verminder het aantal modules en extensies dat je toepast. Dit geldt niet alleen voor Magento, maar ook voor systemen als WordPress. Hoe meer extensies, hoe vaker je site een HTTP- of HTTPS-verzoek moet doen.
  • Je kunt natuurlijk ook kijken hoe je het beste een snelle webserver en een goed hosting-pakket kunt nemen. Over het algemeen geldt; hoe duurder, hoe beter.

Start met een nulmeting

Een laatste tip, is om te starten met een nulmeting. Wat zijn de prestaties op het gebied van snelheid op dit moment?

Als je dit bijhoudt, kun je later zien of je daadwerkelijk vooruitgang hebt geboekt door de eerder genoemde tools na je optimalisaties opnieuw te gebruiken.

Succes met het optimaliseren. Op naar betere prestaties, en dus méér conversies en een betere positie in Google!

De snelheid van je website is één van de belangrijkste maatstaven voor search engines als Google, welke effect hebben op je positie in de zoekresultaten. 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.