Leadgeneratie op social media: Facebook

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

‘Ik klik daar toch nooit op.’

Of: ‘Ze zijn toch niet interessant voor mij.’

Beide uitspraken zijn het gevolg van slechte marketing op social media. Eén van de taken van een online marketeer, is ervoor te zorgen dat deze advertenties wél interessant zijn, en dat het dus wat oplevert. Leads, bijvoorbeeld. Hoe zet je een succesvolle, leadgenererende Facebook campagne in?

De standaard Facebook-advertentie hebben we inmiddels al wel doorzien. Een plaatje of een filmpje met een titel en een knop, that’s it. Inderdaad, ondanks dat je advertentie – ook qua content – perfect aansluit bij je doelgroep, is de kans aanwezig dat je je hoge verwachting niet bereikt. Het levert dus te weinig klikken op. En je hebt je targeting nog wel zo goed ingesteld…

Wat ontbreekt er dan aan je advertentie?

Verlaag de drempel met leadgeneratie via Facebook Lead Ads

Naast relevantie, zijn snelheid, gemak en het aanbod dat jij de doelgroep biedt dé extra ingrediënten die vandaag de dag tellen, wil je leads genereren in Facebook. Met andere woorden: een lagere drempel om die benodigde actie te ondernemen

Mark Zuckerberg vond dat ook. En zo geschiedde: Facebook Lead Ads.

Het principe is simpel: men ziet een advertentie op Facebook waarin hij/zij iets aangeboden krijgt – zoals een download, demo of proefrit -, waarvoor hij/zij alleen maar een formuliertje in hoeft te vullen.

Vaak is dit formulier voor het grootste deel al ingevuld; je e-mail adres, voor- en achternaam weet Facebook immers al. Het enige wat je target dus moet doen, is op de actieknop te drukken onderaan het formulier.

Kortom, deze laagdrempelige vorm van leads genereren heeft veel voordelen:

  1. Een supersnelle omgeving
  2. Veel gegevens zijn al ingevuld
  3. Een landingspagina is overbodig

Niet meer dan zo’n 5 seconden heeft de gebruiker nodig. In die tijd registreert hij zich voor wat dan ook: whitepapers, nieuwsbrieven, demo’s, proefritten…

Zoals je in dit voorbeeld ziet, kun je in je Lead Ads zelf formulieren bouwen, en optimaliseren met beschrijvende tekst en/of afbeeldingen. Het ziet er erg professioneel uit.

Het beste resultaat behalen met Lead Ads 

Allereerst moet gezegd worden dat Facebook een geweldig platform is om je advertenties op te targeten. Niet alleen door de data die Facebook zélf heeft; met de Facebook Pixel kun je binnen de Facebook Business Manager de meest uiteenlopende doelgroepen aanmaken en deze doelgroep in zogenaamde lijsten plaatsen. Denk aan lijsten als: 

  • E-mailadressen uit je CRM systeem
  • Personen die jouw pagina ‘Liken’
  • Websiteverkeer van de afgelopen 7, 14, 30, 180 dagen
  • Bezoekers die specifieke pagina’s bezocht hebben, zoals. /blog/, of /downloads/.

Het allermooiste is misschien wel dat Facebook de gegevens van je Pixel combineert met zijn eigen data. Zo worden er doelgroepen gevonden die overeenkomen met die van je Pixel.

Facebook Lead Ads: spotgoedkope leads

Facebook Lead Ads verlagen de drempel om te converteren dus enorm.

Maar wij bij Fingerspitz zochten uit wat uiteindelijk de kosten per lead zouden kunnen zijn.

Het resultaat zie je in de derde aflevering van Smart Lab:

Leads koppelen met je CRM 

De volgende vraag is: hoe duw je deze nieuwe leads nou in een flow en in je CRM? Dit is helaas een nogal omslachtig proces, waar je te maken krijgt met lastige parameters, exports en misschien zelfs extra tools. De details zal ik je dus besparen. Mocht je hier vragen over hebben, laat het dan even weten.

Hoe haal je het beste resultaat met Facebook Lead Ads? Onze ervaring is nog altijd dat retargeting, zoals besproken, de meeste leads oplevert. In dit artikel gaan we nog iets verder op de mogelijkheden in. Ga hier dus mee aan de slag!

Heb je hulp nodig? Laat het dan even weten.

Lees meer over