Facebook laat je straks niet langer linkposts aanpassen

Je hebt ze ongetwijfeld al ontelbare keren voorbij zien komen, en misschien gebruik je ze ook zelf: afbeeldingen, titels en beschrijvingen om je link in Facebook op te maken. Met als doel? Om ze meer op te laten vallen, en beter aan te laten sluiten bij de content die erachter zit. Het werkt heel simpel: zodra je een link plaatst in je bericht, pas je - voordat je deze plaatst op je pagina - de titel, omschrijving en afbeelding van de link aan. Een handige manier om je waardevolle link op te maken. Maar helaas: deze handige functie verdwijnt vanaf 17 juli 2017. Wat is de oplossing?

De title, description en image van je Facebookpost aanpassen

Zoals onderstaande afbeelding, zie je er dagelijks duizenden voorbijkomen in de Facebook-feed. De link is ‘verborgen achter een klikbaar soort blok, bestaande uit een afbeelding, titel, en omschrijving. Vandaag de dag kun je deze dus aanpassen, op het moment dat je de link copy-pasted in je bericht.

Helaas heeft de toename van nepnieuws dat gedeeld wordt, Facebook doen zoeken naar middelen om dit tegen te gaan. Je kunt je vast wel voorstellen dat mensen eenvoudig te manipuleren zijn om op een bepaalde link te klikken, als deze veel interessanter lijkt dan hetgeen wat achter de link verscholen is...

In de toekomst gaat het opmaken van links op Facebook dus iets anders werken. Facebook laat je de titel, omschrijving en afbeelding niet meer in de post zelf bewerken. Gelukkig is er een oplossing: een trucje dat nota bene door Facebook zelf is bedacht. We hebben het hier over het Open Graph Protocol.

Facebook omschrijft dit protocol als volgt: ‘Het Open Graph protocol laat iedere webpagina een rich object worden. Dit biedt webpagina’s de mogelijkheid hetzelfde te functioneren als ieder ander object op Facebook.’

Het enige wat je moet doen om “deel te nemen” aan dit protocol, is een klein en simpel stukje metadata toevoegen aan je pagina. Dit is niets meer dan een klein stukje code dat je meegeeft aan je html-code, welke je tussen de <head>-tags plaatst

Bij bovenstaand voorbeeld van onze eigen Facebookpagina ziet die code er zo uit:

Ziet dit er onbegrijpbaar uit voor je? Geen paniek! Het is stiekem heel simpel. Laten we de code eerst even ontleden:

  • De meta-property og:title is de titel van je pagina. Deze staat bijvoorbeeld vaak bovenaan het venster van de webbrowser, en kun je dus ook meegeven met de metadata.
  • De meta-property og:type is het type content waar je naartoe linkt. Bij een webpagina is dit in principe altijd “website” of “article”, maar dit zou ook “video” kunnen zijn. Alle mogelijkheden vind je hier.
  • De meta-property og:url is de url van de webpagina waar je link naartoe gaat. Deze is uiteraard hetzelfde als de webpagina zelf.
  • De meta-property og:image is uiteindelijk de url van de afbeelding die je aan de link mee wilt geven. Deze moet je dus eerst uploaden op bijvoorbeeld je eigen server. Tip: de optimale afmetingen voor een Open Graph-afbeelding zijn 1200x628 pixels.

Snap je? Eigenlijk best simpel. En er is zelfs een grote kans dat jij – of de webdeveloper - nooit met deze code hoeft te werken. 

Zonder code werken?

Het is logisch dat je niet zit te wachten om dit proces bij iedere nieuwe webpagina of artikel dat je wilt delen te herhalen. Goed nieuws: dat hoeft ook helemaal niet!

De meeste moderne en populairste CMS-systemen (zoals WordPress en Drupal) bieden gelukkig een plug-in aan, soms zelfs door ontwikkelaars van Facebook zelf geschreven. Je zet in één keer de instellingen goed, upload een afbeelding en pas eventueel nog wat andere details aan. De plug-in doet de rest voor je!

Checken hoe je link eruit komt te zien?

Nu wil je als laatst natuurlijk weten hoe de link die je wilt delen op Facebook er dan uit komt te zien. Je kunt steeds naar Facebook gaan en je linkje plaatsen om het te checken, maar het kan een stuk makkelijker. Via de Sharing Debugger van Facebook Developers zie je precies welke metadata jouw linkje heeft, en hoe deze er op Facebook uit komt te zien.


Update: je kunt alsnóg je links aanpassen binnen Facebook!

Goed nieuws! Met een paar extra handelingen kun je straks alsnog, binnen Facebook je links opmaken.

Daarvoor bevestig je het zogenaamde Link Ownership. Om dit voor elkaar te krijgen, doe je het volgende:

  1. Ga naar de Business Manager-omgeving van jouw Facebook-pagina
  2. Klik in het bovenste menu op 'Publicatietools'
  3. Klik in het rechter menu op 'Link Ownership'
  4. Plak de code die gegeven staat (met unieke fb:pages tag) in de <head>-omgeving van jouw website
  5. Verifieer je website (let op 'http://' of 'https://'!)

Et voila! Facebook begrijp nu dat jij de eigenaar bent. Zo kun je als zogenaamde 'uitgever' alsnog je links opmaken nét voordat je ze deelt.

Heb je vragen over de implementatie van deze code in de broncode van je website? Vraag het gerust!


Download tip: 101 titel ideeën! Leer hoe je je titels aantrekkelijker kunt maken.

Meer kliks op je linkpost

Nu je link er weer goed uitziet, hoop je natuurlijk op meer clicks. Je doel is namelijk een publiek creëren voor je landingspagina, toch? Helaas is de concurrentie op Facebook erg groot. Gelukkig hebben we iets handigs voor je om in ieder geval de titel aantrekkelijk én opvallend te maken: 101 titel ideeën! In één handig Excel-overzichtje, zodat je ze zo over kunt nemen. Succes!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.