Winnen op Facebook? 10 best practices om mee te beginnen

Wist je dat wereldwijd actieve Facebook-gebruikers gemiddeld 50 minuten per dag doorbrengen op het sociale netwerk? En dat smartphone gebruikers de Facebook-app gemiddeld maarliefst 14 keer per dag checken? Hoe meer activiteit van alle gebruikers en bedrijven op Facebook, hoe drukker het wordt – en hoe moeilijker het dus is om zichtbaar te zijn. Hoe zorg je ervoor dat je content toch opvalt?

Hoe zorg je ervoor dat je content opvalt op Facebook?

Goed om als eerst te weten, is dat Facebook net als Google zijn eigen algoritme heeft. Op basis van dit  wordt dus bepaald wat voor content de gebruikers te zien krijgen in hun tijdlijn. Helaas is de kans dat de organische (gratis geplaatste) content van jouw merk volop vertoond wordt door de jaren heen behoorlijk verkleind. Ja, je kunt natuurlijk geld betalen om jouw post meer zichtbaarheid te geven. Maar als je post simpelweg niet goed genoeg is, gaat ook dit  je niet verder helpen.

Om door zoveel mogelijk mensen gezien te worden, moeten je fans veel interactie en engagement hebben met je posts. Om je hiermee op gang te helpen hebben we een tiental fundamental Facebook best practices voor je opgesteld. Ben je er klaar voor? Go!

#1. Een link in je post? Maak een linkpost!

Wil je naar je website of elders linken? Maak dan geen gebruik van zichtbare (bit.ly) linkjes, maar maak een linkpost. Veel Facebookers weten niet wat een bit.ly link is en dat maakt dat mensen minder geneigd zijn om hierop te klikken. 

Hoe je je link post maakt? Plaats je link (met utm tags of bit.ly) eerst in je post. Vervolgens maakt Facebook automatisch een post aan. De link kun je hierna uit je bericht halen, maar blijft hij actief in je Facebook post. Vervolgens kun je je post gewoon aanpassen zoals je gewend bent.

Let op: tot voor kort kon je, voordat je het bericht definitief publiceerde, de titel, omschrijving en afbeelding aanpassen. Dat werkt nu ietsje anders.

#2. Gebruik afbeeldingen bij je berichten

Feit: het toevoegen van afbeeldingen voor je Facebook marketing wérkt. Berichten met een afbeelding hebben zelfs 87% meer interactie dan plain-text posts. Gebruik je visuals slim. Zorg voor een hoge kwaliteit afbeelding die je bericht ondersteunt. Voorheen mocht je afbeelding maximaal 20% tekst bevatten. Mocht je daarna je bericht willen promoten, dan werd je advertentie in de regel afgekeurd.

Die regel heeft Facebook recentelijk aangepast. Je afbeelding wordt niet direct afgekeurd. Wel moet je nu rekening houden met hogere advertentiekosten en veel minder zichtbaarheid. Het advies is dan ook om geen, of zo min mogelijk tekst in je afbeelding te tonen.

#3. Maak gebruik van Facebook video’s

In de afgelopen jaren zijn video’s op Facebook behoorlijk populair geworden. Als je een eigen Facebook pagina beheert, dan weet je dat het plaatsen van bijvoorbeeld YouTube video’s op Facebook niet goed werkt. YouTube en Facebook zijn namelijk niet al te beste vriendjes…

Het komt er dus op neer dat Facebook wil dat video’s rechtstreeks bij hen geüpload worden. Sterker nog: een video krijgt binnen het algoritme ook voorrang. Facebook is ook aan het testen met advertenties in deze video’s. Het direct uploaden binnen Facebook heeft als grote voordeel dat je video automatisch wordt afgespeeld bij de gebruikers. Handige Facebook video tips & tricks heb ik al eerder gegeven en kun je uiteraard teruglezen.

#4. Links naar low authority sites worden afgestraft

Onlangs heeft Facebook een wijziging aangebracht in zijn algoritme om spammers en nepnieuws te voorkomen. Links van lage kwaliteit zullen een stuk minder zichtbaar zijn in de tijdlijn. Voor bedrijven wordt het daarom steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat je website een sterke autoriteit heeft. Met de MOZ-Bar (een handige extensie voor Google Chrome) kun je de autoriteitsscore van jouw domein en pagina checken. 

#5: Share & Win-actie? Check eerst de regels!

Share & winacties: helaas zien we ze nog steeds. Dit mag helemaal niet, zoals beschreven in de Promotion Guidelines van Facebook. Het zorgt natuurlijk voor lekker veel engagement maar het delen van het bericht of het taggen van een vriend mag geen voorwaarde zijn om deel te kunnen nemen aan een winactie. Bovendien moet je je als bedrijf houden aan wettelijke regels en verwijzen naar spelvoorwaarden (bijvoorbeeld op je eigen site). 

#6. Houd Facebook-posts kort & specifiek

Je kunt binnen Facebook berichten zo lang schrijven als je wilt. Maar door je bericht kort en specifiek te houden, zorg je ervoor dat mensen je core message snel begrijpen. Met andere woorden: korte berichten zijn vaak het meest succesvol. Berichten die lang zijn – de grens ligt op zo’n 100 woorden -, worden afgebroken.

Door vragen te stellen in je Facebook bericht breng je de interactie op gang met je fans. Voeg een ondersteunende visual toe om je boodschap te versterken. Berichten tot 40 karakters zorgen over het algemeen voor de hoogste engagement.

#7. Klachten afhandelen via PM & autoreply

Heeft een klant een klacht via je Facebook-pagina ingediend? Zorg dat je de conversatie netjes begeleidt naar een privébericht zodat persoonlijke gegevens niet publiekelijk toegankelijk zijn.
 
Overigens kunnen we ons goed voorstellen dat je niet de hele dag continu tijd hebt om inkomende berichten op Facebook te monitoren. Hiervoor kun je een auto reply instellen. Hoe dit moet, lees je hier.

#8. Bepaal een vaste tone of voice

Ken je doelgroep, bekijk vanuit Google Analytics en Facebook Insights je doelgroepgegevens en gebruik deze data dan ook om je tone of voice te bepalen. Zeker als je met meerdere collega’s een pagina beheert, is het extra belangrijk om hierin consistent te zijn.

#9. Gebruik UTM -tags

Wil je een link delen met je fans die naar je website leidt? Dan is het sterk aan te raden om UTM tags in te stellen, of gebruik te maken van bit.ly links. Mocht je geen bitl.ly willen gebruiken, kun je ook via de Campaign URL Builder van Google eenvoudig tags maken. Zorg voor een consistente opbouw, zodat je in Google Analytics je social traffic makkelijk kunt herkennen en vervolgens kunt analyseren.

#10. Plaats je berichten in de middag of vroege avond

Als je zoekt naar de beste tijd om berichten te plaatsen, dan krijg je standaard te horen ‘Nou, dat hangt heel erg af van je type bedrijf, en met name je doelgroep’. Dat verhaal klopt deels wel.

Vraag jezef af: op wat voor momenten open jij meestal Facebook? Voor de meeste mensen is dit tijdens de lunch, laat in de middag, of in de avond. Kortom: als er eindelijk weer tijd is om je hersenen wat afleiding te gunnen. Past jouw doelgroep ook bij deze fases? Dan kun je hier je tijdstip op afstemmen.

Een laatste tip is om je berichten niet altijd standaard om bijvoorbeeld 16:00 of 16:30 te plannen. Zo kom je voor je doelgroep namelijk net over als een robot…

Deze tien gouden tips moeten je een stap verder brengen in de optimalisatie van je Facebook strategie. Laat het me weten of het gelukt is, of als je nog vragen hebt!

 

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.