De 3 fundamenten van een succesvolle SEO-strategie

leestijd 4 minuten
5 februari 2024

De concurrentie op Google is moordend. Wil je dat jouw website op nummer 1 in de zoekmachines staat? Dan kun je niet om SEO-strategieën heen.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Een goede SEO-strategie bestaat uit veel verschillende elementen. De experts van Google houden de elementen voor een hoge ranking goed geheim. Algoritmes worden voortdurend geüpdatet, waardoor ze lastig te achterhalen zijn. Toch weten we inmiddels van een aantal elementen dat deze effect hebben op je ranking. Na jarenlange SEO-ervaring kunnen we stellen dat er in ieder geval drie fundamenten zijn die iedere SEO-strategie moet bevatten: techniek, content en links.

Fundament #1: Techniek

Voor de SEO-waarde is een goede website techniek belangrijk. De focus ligt hier de laatste jaren vooral op snelheid, responsiveness en de interne structuur van een website. Deze focuspunten hebben allemaal te maken met de user experience (UX), ofwel de gebruiksvriendelijkheid van een website. Sinds de laatste updates van Google is dit nóg belangrijker geworden voor je ranking.

Hoe sneller je website laadt, hoe gebruiksvriendelijker deze is. Om deze reden wordt een laadtijd van maximaal 2 seconden aangeraden. Ook responsiveness is belangrijk voor de UX. Steeds meer websites worden bezocht via een mobiele telefoon of tablet. De website moet dus op verschillende schermformaten goed te gebruiken zijn.

Het derde belangrijke aspect van techniek is structuur. Door middel van een duidelijke sitestructuur creëer je overzicht voor zowel je bezoekers als voor Google. Een win-win situatie, die zeer zeker extra punten in de ranking zal opleveren.

Fundament #2: Content

Zoals eerder benoemd, updatet Google met regelmaat de algoritmes om ervoor te zorgen dat bedrijven hun website blijven optimaliseren. De updates Panda en Penguin zijn twee van de laatste updates. Sinds deze updates hecht Google meer waarde aan het kunnen tonen van kwalitatief goede webpagina’s als reactie op een zoekopdracht. De focus verschuift dus steeds meer naar het produceren van kwalitatief goede content. De ontwikkeling van deze trend leidde tot de bloei van één specifieke vorm van marketing, namelijk: content marketing.

Content marketing is gefocust op het creëren van kwalitatief goede content voor de klant. Dit is een continu proces. Belangrijk is om hierbij de zes stappen van de content cyclus in de gaten te houden: idee, onderzoek, schrijven, publiceren, promoten en onderhouden. Na de laatste stap volgt weer de eerste, zodat je je website kan blijven ontwikkelen. De belangen van je doelgroep moeten bij iedere stap centraal staan: waarom zouden zij juist déze content willen ontvangen?

Fundament #3: Links

Linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste toepassingen binnen de SEO-strategie. Links voor websites kunnen vergeleken worden met referenties voor personen. Kwalitatief goede links (referenties) zijn positief voor een website (personen). Dankzij deze kwalitatief goede links kun je met je website hoger in de zoekresultaten van Google verschijnen.

Google blijft zich echter ontwikkelen. In de begindagen van Google werd geen onderscheid gemaakt in de kwaliteit van de verwijzende links. Nu let het algoritme daar veel meer op. De trend is verschoven van linkbuilding naar linkearning. Dit houdt in dat websites voornamelijk links willen ontvangen van (andere) kwalitatief goede websites. Hoe beter de kwaliteit van de link, hoe beter dit zal zijn voor de ranking. Je kunt zelfs beter een paar links hebben van erg goede kwaliteit, dan honderden van veel mindere kwaliteit.

Er is dus niet een eenduidig antwoord op de vraag: hoe krijg ik mijn website bovenaan in de zoekmachineresultaten? Je strategie moet vanuit verschillende elementen worden ingevuld voor een optimaal resultaat. Met een goede website techniek, relevante content en kwalitatieve backlinks heb je in ieder geval een goed begin!

Meer over Vera

Vera Eelkema
Gastblogger bij Contany

Lees meer over