Social Business: zakelijk aan de slag met social media

leestijd 13 minuten
18 oktober 2019

Was de uitdaging van Hyves en Facebook vroeger om zo veel mogelijk vrienden te vergaren, tegenwoordig zijn social media een stuk commerciëler geworden. Je hebt er niet meer alleen te maken met je privékring, maar komt nu advertenties, live-video’s en acties van allerlei media en bedrijven tegen. De opties die je hebt met een speciaal bedrijfsaccount zijn de afgelopen jaren dan ook steeds verder uitgebreid. Dit biedt mooie kansen voor merken en bedrijven! Je hebt er naast de traditionele, vaak dure advertentiemogelijkheden (printadvertenties, tv-commercials) namelijk tientallen interessante platformen bijgekregen om je boodschap te verspreiden.

Maar hoe spring je eruit? Hoe zorg je ervoor dat je een echte lovebrand wordt op social media?

Dat doe je door social media te leren begrijpen. Weet waar je doelgroep zit, welke en wanneer je content moet plaatsen.

First things first: wat is wat?

Hadden we “vroeger” alleen Hyves en YouTube, tegenwoordig bestaat er overal een bijpassend social platform voor. Je wilt moodboards maken? Pin it! Je wilt je zakelijke netwerk uitbreiden? Even linken. Waar zijn de grootste social media platformen van Nederland voor bedoeld en hoe veel gebruikers hebben ze precies? Dat laatste wordt jaarlijks gepubliceerd in het Nationale Social Media Onderzoek. Opvallend is, dat Instagram dit jaar de top 5 is binnengekomen en Twitter daarbij heeft ingehaald. De berichtendienst WhatsApp is het populairst met 10,9 miljoen gebruikers, maar wordt zakelijk met name ingezet als klantenservice. Die laten we dus even buiten beschouwing. 

Facebook – 10,4 miljoen gebruikers
Facebook is ontstaan om in contact te blijven met vrienden, familie, kennissen over de hele wereld. Om elkaar berichten te sturen en fotoalbums te delen. Maar met de komst van bedrijven is het gebruik van het platform veranderd. We gebruiken het steeds minder voor privédoeleinden en steeds meer om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, grappige video’s en interessante artikelen.

YouTube – 7,5 miljoen gebruikers
YouTube is een videoplatform. De laatste jaren zijn met name vloggers en ‘how to’-tutorial video’s erg populair geworden. Met het platform valt flink geld te verdienen als je video’s goed worden bekeken. Als bedrijf kan het door het hoge aantal gebruikers ook erg interessant zijn om op YouTube te adverteren.

LinkedIn – 4,3 miljoen gebruikers
LinkedIn is puur bedoeld voor zakelijk en professioneel gebruik. Zie het als een digitaal curriculum vitae. Je deelt er je opleidingen en werkervaring en kunt ‘linken’ met zakelijke contacten. Dit is met name een interessant platform voor recruiters en wanneer je als bedrijf je vacatures extra aandacht wilt geven. Ook nieuws rondom je bedrijf (winnen van awards, uitbreiding etc.) kun je hier goed delen.

Instagram – 3,2 miljoen gebruikers
Instagram is volledig gericht op het delen van foto’s en korte video’s. Het is een erg open platform, in tegenstelling tot Snapchat. Accounts met mooie – vaak bewerkte – beelden zijn populair en hebben veel volgers. Door het gebruik van hashtags worden je beelden beter gevonden. Deze zorgen ook voor het ontstaan van communities zoals #vanlife en #fitgirlcode. Ontdek hoe je meer volgers krijgt op Instagram.

Twitter – 2,6 miljoen gebruikers
De groei van Twitter is de afgelopen jaren gestagneerd. Het is ontstaan als ‘micro bloggen’: in 140 tekens vertellen wat je bezighoudt. Het gebruik van het platform stijgt zodra er iets nieuwswaardigs gebeurt of tijdens spraakmakende tv-programma’s als Wie is de Mol en Boer zoekt Vrouw. Twitter is ideaal voor het bijhouden van de actualiteit en daardoor nog steeds geliefd bij bijvoorbeeld journalisten.

Pinterest – 2,4 miljoen gebruikers
Net als Instagram draait Pinterest om mooie beelden. Het platform geeft je de gelegenheid om moodboards te maken en afbeeldingen van o.a. Interieur, mode, beauty en reizen te verzamelen. Als je als merk visueel aantrekkelijke producten verkoopt en hier mooie sfeerbeelden van laat maken, kan Pinterest je platform zijn. Ontdek hoe je Pinterest succesvol inzet als bedrijf.

Snapchat – 1,9 miljoen gebruikers
Snapchat is ontzettend populair onder jongeren. Net als WhatsApp is het meer een berichtendienst. Je kunt foto’s en korte video’s naar vrienden of familie sturen. Die zijn maximaal 10 seconden zichtbaar en verdwijnen dan. Op Snapchat kom je geen opgepoetste plaatjes tegen met mooie filters zoals op Instagram. Het motto is meer ‘even snel een snapje sturen’. Dit maakt de content realistischer en eerlijker. Doordat platformen als Instagram en Facebook een aantal nieuwe functies hebben toegevoegd die geïnspireerd zijn op Snapchat, lijkt de hype rondom dit platform een beetje in te zakken. 

Afbeelding: Kaboompix.

Welke doelgroep bereik je waar?

Nu je weet welk social media kanaal waarvoor staat, kun je gaan selecteren én schrappen. Want overal zichtbaar zijn, is een barslecht idee. Tenzij je de capaciteit hebt om alle kanalen 24/7 actief bij te laten houden. Er is niets onaantrekkelijker dan een social media account dat wel bestaat, maar waar eigenlijk nauwelijks iets mee wordt gedaan of waar geen interactiviteit is.

Voor welke kanalen moet je dan kiezen? Dat hangt natuurlijk af van je doelstellingen, je boodschap en vooral de doelgroep. Snapchat kun je al overslaan als je je op 65+ers richt, terwijl het gebruik van Facebook juist groeit onder ouderen. Met name onder 80+ers. Pinterest en LinkedIn kun je nagenoeg overslaan als je tieners wilt bereiken. Babyboomers, generatie X, Y en Z: wie bereik je waar?

Kirsten Jassies, social content strateeg van justK: “Verschillende generaties vind je op verschillende kanalen, dus wanneer je een bepaalde groep wilt bereiken, maakt het uit welk kanaal je kiest. Zo heb je Snapchat vooral voor tieners, op Instagram met name tieners en twintigers en op Facebook zit in feite alles qua doelgroep. Je ziet wel dat Facebook erg hard groeit onder 80+ers. Ook is het gedrag van de doelgroepen op Facebook anders. Jongeren zijn er lang niet meer zo actief als een paar jaar geleden. Op Snapchat hebben tieners 1–op-1 contact met elkaar en op Instagram kun je doelgroepen het beste bereiken door middel van hashtags, dus het creëren (of volgen) van communities.”

Facebook
89% van de 20- tot 39-jarigen gebruiken Facebook. Opeenvolgend is de doelgroep 15-19 jaar met 80%. Opvallend: het gebruik van Facebook onder jongeren is gedaald van 88 naar 80%, maar forst gestegen onder 80+ers van 46 naar 61%. 

YouTube
86% van de 15- tot 19-jarigen gebruikt YouTube. Overigens zijn kinderen jonger dan 15 jaar ook al erg goed te bereiken op dit platform. Opeenvolgend is de doelgroep 20-39 jaar met 72%.

LinkedIn
Op LinkedIn vind je relatief weinig jongeren en ouderen. Hier kom je met name ‘werkend’ en solliciterend Nederland tegen. De categorie 20-30 jaar gaat aan kop met 47%. Binnen de leeftijd 40-64 maakt 35% gebruik van LinkedIn.

Instagram
Instagram is een erg jong platform. Het kent eigen ‘communities’. Denk aan mommy- en food-bloggers. Fitgirls. Wereldreizigers. Als je veel volgers hebt, valt er zelfs behoorlijk geld te verdienen met een “insta post”. Volgens het onderzoek ligt het gebruik in de categorie 15-19 jaar het hoogst: 66% gebruikt Instagram. Opgevolgd door 20-39 jaar, daarvan gebruikt 35% het platform. 

Twitter
De cijfers van Twitter dalen al een tijdje. De categorie 20-39 jarigen is hier nog het meest aanwezig; hiervan gebruikt 25% het social kanaal. Hierna komt de doelgroep 15-19 jaar met 23%. Veel journalisten en media maken nog gebruik van het platform. Daarom kan Twitter erg geschikt zijn als PR middel ten behoeve van linkbuilding.

Pinterest
De doelgroep van Pinterest ligt iets hoger dan die van de platformen Instagram en Snapchat. 25% van de 20-39 jarigen maakt gebruik van Pinterest, gevolgd door 19% van de 40-64 jarigen.

Snapchat
Snapchat is een echt jongerenplatform. 67% van de 15-19 jarigen gebruikt Snapchat. Gevolgd door 25% van de 20-39 jarigen.

Content is king: ook op social media

Waar moet je op letten en minimaal aan voldoen als je social media zakelijk in wilt zetten?

Kirsten: “Je hebt natuurlijk verschillende soorten merken en bedrijven. Al die verschillende branches, merken en bedrijven moeten op andere dingen letten als ze op social media gaan. Er is wel een belangrijke regel die voor iedereen geldt: maak relevante content voor jouw beoogde doelgroep.”

Maar er zijn nog andere hoofdregels waar je op kunt letten voor een succesvolle social post:

  • Kwaliteit. Zorg dat de resolutie van het beeldmateriaal wat je gebruikt hoog genoeg is. Pixels zijn not done.
  • Houd het kort. Je doelgroep heeft geen tijd en zin om een heel artikel op social media te lezen, voordat ze doorklikken naar het artikel waar het echt om gaat. Zorg voor maximaal 2 omschrijvende zinnen. Een platform als Facebook straft het trouwens ook af wanneer je tekst in je beeld gebruikt. Dus wanneer jouw posts weinig bereik hebben, is dat iets om in de gaten te houden.
  • Ons brein verwerkt video content 60.000 keer sneller dan tekst. En video’s krijgen momenteel voorrang in timelines. Ondertitel video’s wel als je echt iets vertelt, want niet iedereen heeft zijn geluid aan staan.
  • Let op de tijdstippen en dagen waarop je plaatst. Hier is onderzoek naar gedaan voor vrijwel elk platform. Zo zou op Instagram doordeweeks tussen 18:00 en 19:30 uur het beste moment zijn, en in het weekend om 11:00 uur. Dit is handig als leidraad, maak kijk vooral eens naar je eigen statistieken. Misschien gedraagt jouw doelgroep zich net even anders.
  • Frequentie: overlaad je volgers niet met berichten, maar blijf wel zichtbaar. Houd je profiel up to date en actueel. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit: heb jij echt elke dag iets relevants te vertellen? Doe dit dan vooral. Social platformen van nieuws- en mediakanalen plaatsen soms bijvoorbeeld wel tot 10 berichten per dag. 
  • Maak een contentplanning. Gebruik bijvoorbeeld onze Inhaakkalender om ruim van tevoren na te kunnen denken over goede inhakers.
Case: Lees hoe we voor Holmatro 10.000 likes in één week genereerden door middel van het juist toepassen van Facebook voor zakelijke doeleinden.

Zakelijk aanwezig op Snapchat: yay or nay?

Wie een doelgroep onder de 20 jaar wil aanspreken, doet er verstandig aan om zich in Snapchat te verdiepen, al is dit een lastiger kanaal om echt interactie met groepen te krijgen.  

Kirsten: “Snapchat vindt zichzelf geen social media kanaal, maar een messaging platform. Dat houdt in dat het eigenlijk niet zo social is. Je kunt een bericht sturen naar 1 persoon of een grote groep, maar ontvangers kunnen alleen maar 1 op 1 antwoorden, niet naar de hele groep toe. Dat maakt het veel meer een zendkanaal en minder sociaal dan Instagram. Wil je in gesprek gaan met een doelgroep iets ouder dan tieners, en wil je dit openbaar hebben, dan kies je door voor Instagram. Hier zijn bijvoorbeeld allemaal communities ontstaan zoals #fitgirlcode en #womansmarch omdat Instagram een open karakter heeft. Je kun elkaar goed vinden en er zijn geen slotjes. Snapchat zakelijk goed inzetten is iets lastiger. Het is ook moeilijk om te zien of een bedrijf echt succesvol is op het platform. Je gaat in gesprek met tieners en kunt dit eigenlijk het beste doen door het inzetten van tieners. Grote bedrijven zoals Vodafone en Fanta hebben pakken dit ook zo aan. Je kunt niet iemand iets laten doen die een stuk ouder is en de taal niet begrijpt. Laat content maken door iemand van de doelgroep zelf om ze te bereiken.”

Hoe zit het met Twitter?

Volgens het Nationale Social Media Onderzoek heeft Instagram het platform Twitter ingehaald in de top 5. Twitter is niet zozeer de plek waar je de consument lekker maakt met je dienst of producten. Maar het is wél heel geschikt om te netwerken en actualiteit in de gaten te houden (waar je vervolgens weer op in kunt haken):

Kirsten: “Ja, de cijfers van Twitter nemen af en er is minder interactie. Maar het is heel interessant voor het volgen van real time nieuws. Als je als eerste het nieuws wilt weten, is Twitter je kanaal. Hierdoor is het ook een belangrijk kanaal voor journalisten (ideaal voor PR en linkbuilding!). Het is ook een plek waar mensen praten over evenementen en tv-programma’s bijvoorbeeld. Het dient als een soort tweede kanaal bij een event als Lowlands of een programma als Zomergasten of De Wereld Draait Door. Bovendien is Twitter een heel open platform. Je kunt iemand gewoon rechtstreeks een Tweet sturen, dat kan bij Facebook niet want veel mensen hebben hun account afgesloten. Je ziet dat het daardoor ook veel wordt gebruikt voor klantencontact, denk aan Wehkamp en de NS. Voor bepaalde onderwerpen is Twitter dus nog steeds heel geschikt. Maar je moet dus wel goed kijken naar wat je doel is.”

Viral met je video’s

Voorheen had je met name YouTube voor het uploaden van je video’s, maar met de intrede van bijvoorbeeld Instagram Stories en live-video’s op Facebook, breiden de mogelijkheden voor je videomateriaal ook uit. Wat is tegenwoordig de beste plek om je video’s te verspreiden?

Kirsten: “Met name jongeren abonneren zich op YouTube kanalen, de twintigers doen dit al een stuk minder. Veel bedrijven zetten YouTube met name in als storage, dus om hun video’s op te slaan, zodat ze die makkelijk op hun website kunnen zetten. Op Facebook kun je ook video’s plaatsen en Facebook moedigt dat ook aan. Het is heel belangrijk om van tevoren te bepalen wie en wat je wilt bereiken met je video. Heb je de grootste volgergroep op Facebook? Plaats je video dan daar. Hij raakt dan alleen een beetje kwijt tussen de overige content, dus kan het handig zijn om hem vervolgens ook nog op YouTube te zetten. Dan telt ie ook weer mee voor zoekmachine Google. Je hebt dan ook nog Instagram Stories, maar dat is een heel ander soort communicatie, meer van dag tot dag. Je laat in korte shots zien wat er speelt om de attentiewaarde van je volgers vast te houden.”

Social trends en ontwikkelingen: wat kunnen we nog verwachten?

Je zou bijna denken dat met al deze social media platformen de markt hiervoor inmiddels wel verzadigd is. Maar er wordt nog steeds van alles gelanceerd. Afgelopen jaar was dat bijvoorbeeld Mastodon, een soort combinatie van Twitter en Facebook. 

Kirsten: “De toekomst blijft natuurlijk lastig te voorspellen! Het is belangrijk om dit als bedrijf goed in de gaten te houden of experts dat te laten doen. Als je denkt dat een bepaald kanaal bij je past, probeer het dan uit, maar maak wel keuzes. Zo heb je bijvoorbeeld ook Musical.ly, waarbij je kunt playbacken op een kort stukje muziek, maar dit is een klein concept. Dit haalt het niet bij grote generalistische platformen als Instagram en Facebook. Ik verwacht wel dat er meer van dit soort kleine, korte trends zullen komen. Ze komen en ze gaan. Platformen als Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest blijven nog wel even bestaan. Wellicht gaat het doel veranderen, qua gebruik. Zo zie je bij Facebook goed dat jongeren het nauwelijks gebruiken voor persoonlijke boodschappen. Het is nu meer een nieuws feed. Het persoonlijke contact is een beetje naar Instagram verschoven, al zie je dat dit platform inmiddels ook al weer wordt overspoeld. Deze kanalen zijn zo groot dat ze in ieder geval niet zomaar zullen verdwijnen, maar met de tijd inhoudelijk wel kunnen veranderen.”