Zó win je een FD Gazellen Award (volgens ervaringsdeskundigen)

De FD Gazellen Awards worden jaarlijks uitgereikt door het Financieele Dagblad aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Maar hoe word je precies zo’n snelgroeiend bedrijf? En ligt daar ook een rol voor online marketing? We vroegen zes winnaars van het afgelo­­­pen jaar naar de geheimen van succesvol ondernemen.

FD Gazellen Awards: facts & figures

Even een kleine introductie. Binnen het (online) marketing landschap vallen er ontzettend veel prestigieuze prijzen te behalen. De FD Gazellen Awards zijn niet sp

ecifiek gericht op de online branche, maar zijn wel een goede graadmeter voor succes.

In 2016 won Fingerspitz een FD Gazelle in de categorie Regio Zuid, omzetklasse klein. Het hoofdcriterium voor een FD Gazelle is een omzetgroei van minimaal 20% over een periode van drie jaar.

Andere criteria voor de FD Gazellen 2017 zijn:

  • De omzetgroei moet in die periode ononderbroken zijn;
  • De omzet moet het eerste jaar minimaal € 100.000 bedragen;
  • Het bedrijf moet ten minste op 1 januari 2014 economisch actief zijn;
  • Het laatste jaar moet het nettoresultaat positief zijn en in de voorgaande twee jaar is het bedrijf maximaal één jaar verlieslatend;
  • Bedrijven moeten financieel gezond zijn;
  • Bedrijven moeten zich uiterlijk 31 augustus 2017 hebben aangemeld via www.fd.nl/gazellen.

De bedrijven worden onderverdeeld in de vier regio’s en in drie omzetklassen:

  • Omzetklasse klein: € 100.000 tot € 2.000.000
  • Omzetklasse middelgroot: € 2.000.000 tot € 10.000.000
  • Omzettenklasse groot: € 10.000.000 of meer

Binnen elke regio vallen ook een gouden, zilveren en bronzen Gazellen Award te winnen voor de snelste groeiers per categorie.

Wanneer je aan de bovenstaande criteria voldoet, is je kans op een FD Gazelle vrijwel zeker. In 2016 telde de lijst meer dan 600 snelgroeiende bedrijven. Dit maakt een FD Gazellen Award niet minder bijzonder: hij staat symbool voor een gezonde, succesvolle onderneming.

De geheimen van groei: tips van succesvolle ondernemers

Een bedrijf starten is één ding. Maar hoe zorg je ervoor dat je bedrijf tussen alle concurrentie overeind blijft en liefst ook nog een fijne groeicurve aanhoudt? Dit is natuurlijk een samenspel van meerdere factoren. Soms is het een beetje geluk, maar reken maar dat dit veel vaker een doordacht proces is. Van de werving van nieuwe collega’s tot een online marketing campagne: elke stap draagt direct of indirect bij aan groei. 

We vroegen de onderstaande zes winnaars van een FD Gazelle naar wie of wat hen inspireert, wat de belangrijkste factoren voor groei zijn en naar tips voor succesvol ondernemen.

Stefan van den Berg, Afterpay (nr. 5 categorie middelgroot, Regio Noord)

Afterpay biedt de online consument de mogelijkheid om een online aankoop na ontvangst van het gekochte product – dus achteraf – te betalen. “Met Afterpay kun je een online aankoop eerst bekijken en eventueel retourneren zonder vooruitbetaling. Wil je de aankoop houden? Dan kun je gemakkelijk en veilig betalen via Afterpay. Onze visie was om een veilige en consumentvriendelijke betaalbrand op te bouwen.”

Sander Kwint, Brandfield (nr. 1 Goud categorie middelgroot, Regio Noord)

Brandfield is een e-commerce onderneming, die zicht richt op de verkoop van style items zoals sieraden, horloges, zonnebrillen, tassen en portemonnees. De webshop heeft meer dan 150 merken. “Brandfield is ontstaan vanuit het gemis van een professionele online shop op het gebied van style items. We inspireren en adviseren de consument met behulp van onze kennis van de branche en ons brede assortiment.” 

Jeroen Achterhuis, Hemsson (nr. 50 categorie klein, Regio Oost)

Hemsson ontwikkelt, produceert en verkoopt producten die zij zelf hebben ontworpen. Dit zijn producten die vaak gepatenteerd en uniek op de markt zijn, zoals de Gacoli design tuinlampen op zonne-energie. “We zijn begonnen met één idee van een bepaald product, maar daar is langzaam maar zeker een heel bedrijf en team omheen gevormd.”

Jaap Jacobs, Fingerspitz (nr. 20 categorie klein, Regio Zuid)

Fingerspitz is een online marketing bureau, ontstaan vanuit het digitale bureau E-sites. “We helpen onze klanten bij het realiseren van online resultaat. Hoe we dat doen, is per klant en per vraag verschillend. Meestal gaat het om het realiseren van meer leads, verkoop of brand awareness.”

Frank Arts, CEO van Enable-U (nr. 47 categorie middelgroot, Regio West)

Enable-U is opgericht vanuit de gedachte dat samen werken en samen leven sterk verbeterd kan worden wanneer iedere organisatie ter wereld een ‘digitale stekker’ biedt naar haar producten en diensten. Want als bedrijven en overheden hun belangrijkste kapitaal digitaal kunnen delen (zoals data en functionaliteit), kunnen nieuwe innovatieve toepassingen bedacht worden en ontstaan nieuwe waardketens. “Wij ‘enablen’ bedrijven om hun kennis – die vaak zit opgesloten in tientallen applicaties en systemen – op een veilige manier te ontsluiten waardoor nieuwe digitale informatiestromen ontstaan. Er zijn maar weinig partijen die zich toeleggen op dit soort specifieke integratievraagstukken, terwijl de vraag naar dit specialisme enorm is. Sinds onze oprichting in 2005 hebben we ervaren dat dit een gat in de markt was, en nog steeds is.”

Jos Govaart, Eigenaar Coopr (nr. 36 categorie klein, Regio West)

Coopr is een PR-bureau met verhalenvertellers en mediaspecialisten. “Bij Coopr bedenken we verhalen, we geven ze vorm, en we zorgen ook nog dat ze gelezen, gezien en gedeeld worden. Dat kun je Public Relations noemen, of storytelling of content marketing. Die definitie maakt voor ons niet zoveel uit. We zagen het PR-vak in 2009 stevig digitaliseren in de VS. In Nederland liepen we toen nog behoorlijk achter. De kennis die we vanaf dat moment opdeden met betrekking tot digital of online PR zijn we gaan delen op ons blog.” 

De beste inspiratiebronnen op het gebied van succesvol ondernemen

Goed voorbeeld doet volgen. Welke bedrijven of personen staan er bovenaan als het gaat om inspiratie op het gebied van succesvol ondernemen? 

Frank Arts: “Voor mij is dat Elon Musk (wie heeft hem niet als voorbeeld?). Omdat hij redeneert vanuit maatschappelijk toegevoegde waarde en daar nieuwe oplossingen voor durft te bedenken. Dat proberen wij met Enable-U ook altijd te doen. Onze oplossingen moeten samen werken en samen leven ook echt beter maken. Pieter Zwart van Coolblue staat ook hoog op de lijst omdat hij klanttevredenheid echt centraal stelt en dit ook voor elkaar krijgt.”

“Ik vind mensen met een bepaalde drive om te realiseren wat zij belangrijk vinden inspirerend.”

Stefan van den Berg: “Ik vind de passie en absolute klantgerichte focus van mannen als Steve Jobs heel inspirerend. Sowieso vind ik mensen met een bepaalde drive om te realiseren wat zij belangrijk vinden inspirerend. Ik houd ervan als iemand ambitie heeft en een wil om de grenzen te verkennen van wat hij of zij kan. Ik denk dat er veel mensen zijn die veel meer talent hebben dan ze dagelijks gebruiken.”

Jeroen Achterhuis: “Er zijn natuurlijk heel veel mooie succesverhalen die als inspiratiebron dienen. Het verhaal van Nike vind ik bijvoorbeeld heel goed. Knap hoe zij dat merk vanuit passie hebben opgebouwd van niets tot een wereldmerk.”

Jos Govaart: “Ik heb erg veel sympathie voor ondernemers met een bepaalde visie. Coolblue is daar een goed voorbeeld van. Toen wij voor ze begonnen te werken, hadden ze ongeveer 250 medewerkers met nog geen 100 miljoen omzet. Inmiddels wordt de omzetgrens van een miljard bereikt en is het aantal medewerkers gestegen naar zo’n 2000. Toch is het gevoel en het wezen van het bedrijf onveranderd gebleven. Daar heb ik respect voor en dat vind ik erg tof om te zien.”

Wat zijn de belangrijkste factoren voor groei?

Groei realiseren met je bedrijf. Is er een bepaalde mindset of strategie die bijdraagt aan de groene cijfers?

Jaap Jacobs: “Er vooral niet te veel mee bezig zijn. We houden het natuurlijk goed in de gaten, maar de kwaliteit die wij leveren gaat altijd voor. We monitoren continu de klanttevredenheid en verdiepen ons in wat er leeft bij onze klanten. Daarbij besteden we veel tijd aan de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers en onze commerciële collega’s. Dan komt de groei vanzelf.”

Stefan van den Berg: “Bij ons zijn medewerkers een belangrijke groeifactor geweest. We hebben een ambitieus en gedisciplineerd team van talentvolle collega’s die met elkaar wilden dat Afterpay een succes zou worden. Bij tegenslagen of teleurstellingen lieten we de kop niet hangen, maar probeerden we ervan te leren om nog beter te worden. ”  

“Leer je bedrijf runnen alsof het morgen verkocht gaat worden.”

Jos Govaart: “Je moet kleur bekennen en ambitie hebben. Blijf bij jezelf en geloof niet in luchtkastelen. Om het langer vol te houden, is het belangrijk dat je waarde hecht aan de bedrijfscultuur. Daarnaast moet je je bedrijf leren runnen alsof het morgen verkocht gaat worden. Zorg ervoor dat je niet te veel posten op je balans hebt. Koop dus geen software maar werk met cloud based pakketten. Dat is een simpel voorbeeld van schaalbaar blijven en je vaste kosten inperken waar dat kan.”

Sander Kwint: “Het begint met een duidelijke visie op waar je met het bedrijf heen wilt. Combineer dat met een ambitieus, maar realistisch doel. Dan komt het belangrijkste: zorgen dat alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op staan en dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt zitten.”

 

Jaap & Tim van Fingerspitz, op de FD Gazellen Awards 2016

De rol van (online) marketing

Vrijwel elke doelgroep bevindt zich tegenwoordig online. Online marketing is onmisbaar geworden voor wie zichtbaar wil zijn bij internetgebruikers.

Stefan van den Berg: “We zijn steeds actiever op social media. Als je een eigentijds merk wilt zijn, is zichtbaarheid op de juiste social media kanalen een must. Ook hebben we multimedia kanalen als televisie, kranten en free publicity ingezet. Tenslotte heeft sportsponsoring ons erg geholpen om naamsbekendheid te creëren.”

Sander Kwint: “Wij zijn ooit begonnen met enkel de inzet van online marketing middelen. Zo zijn we bijvoorbeeld erg groot geworden door zoekmachine marketing. Inmiddels is het marketing arsenaal fors uitgebreid met onder andere televisie, out of home advertising (OOH) en social advertising.”

Jaap Jacobs: “Uiteraard zetten wij als online marketingbureau online marketing in! Goed voorbeeld doet volgen. We zetten vrijwel alle online marketingmiddelen in, maar sturen vooral op het realiseren van leads door middel van content marketing, en met behulp van marketing automation. 

Jeroen Achterhuis: “We werken aan een levendige online community van ons grootste merk. We merken dat we hierin snel, duidelijk en eerlijk klantcontact met de eindklant kunnen opbouwen. Zo verstevig je de positie van je merk in de markt.”

“We vinden het belangrijk dat medewerkers in alle lagen van de organisatie blogartikelen schrijven.”

Jos Govaart: “Coopr is het regelrechte resultaat van Content Marketing. Dat heette destijds misschien nog niet zo, maar is het wel. Wij doen al jaren alles om de waarschijnlijkheid te optimaliseren dat onze potentiële klanten ons vinden als zij behoefte hebben aan een bureau als dat van ons. We maken bijvoorbeeld content over zaken waar onze klanten en andere influencers in ons vak mee bezig zijn. Dit doen we vanuit de praktijk, voor starters en communicatiedirecteuren. We vinden het daarom belangrijk dat medewerkers in alle lagen van de organisatie blogartikelen schrijven.”

Groei in de toekomst

Eén FD Gazelle winnen is fantastisch, maar hoe zorg je er nou voor dat je de daaropvolgende jaren ook in de lijst komt te staan (en misschien wel een paar plekken hoger)?

Sander Kwint: “Met de groei van het bedrijf groeien ook de verkoopkosten en het marketing arsenaal. Gedegen analyses moeten ervoor zorgen dat we elke marketing euro op de juiste manier besteden. We zoeken daarin de juiste combinatie tussen online en offline en de diverse kanalen. Online marketing zal bij ons wel altijd de belangrijkste rol blijven spelen.”

Frank Arts: “De medewerkers zijn misschien wel de belangrijkste factor voor de groei van je bedrijf. Wij werken voornamelijk met jonge mensen die niet bang zijn voor verandering en volop frisse, nieuwe ideeën hebben. We leiden ze deels zelf op en stimuleren om vanuit je eigen rol onze totale dienstverlening verder te ontwikkelen. Juist onze platte organisatiestructuur en het stimuleren van ondernemerschap bij medewerkers, zorgt voor een enorme dynamiek. Daarnaast moet je als bedrijf zorgen dat je ‘bij’ blijft met de markt, en er het liefst nog op vooruit loopt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je met ICT te maken hebt. Jaarlijks reizen we daarom met een team af naar Silicon Valley. Daar ontmoeten we interessante mensen en komen we in contact met baanbrekende technologie, die we vervolgens naar Nederland halen en combineren met onze interne ontwikkelingen.”

Jeroen Achterhuis: “Gelukkig komen wij uit een markt van de toekomst en maken we nu een stap de traditionele kant op. We zijn van een webshop namelijk uitgegroeid tot distributeur en fabrikant. Dat geeft ons veel voordelen ten opzichte van bedrijven die het juist andersom moeten doen. Al onze processen zitten zo in elkaar alsof we een snel internetbedrijf zijn, dat helpt ons zeker verder te groeien.”

“We zijn gestart met een eigen developmentafdeling. Automatiseren is de toekomst!”

Jaap Jacobs: “We zijn begin dit jaar gestart met onze eigen developmentafdeling. Automatiseren is de toekomst. We ontwikkelen op dit moment een tool waarmee je geautomatiseerd het online rendement van je advertentiecampagnes optimaliseert. Daarbij maken we gebruik van data science en machine learning.”

Nog een laatste tip op het gebied van succesvol ondernemen? 

Doe enige research naar de geheimen van succesvol ondernemen en je komt tips als focus, reflecteren, efficiënt omgaan met tijd, flexibiliteit, investeren in kennis en ontwikkeling en blijven innoveren tegen. Dít zijn de tips van de ervaringsdeskundigen:  

Frank Arts: “Durf een leider te zijn, maar durf ook niets te doen. De leiding durven nemen heeft alles te maken met handelen vanuit geloof, visie en inspiratie en niet met autoritair gedrag. Zodra je mensen laat zien wat er allemaal mogelijk is en wat daarvoor nodig is, kun je het aan je mensen overlaten. Geef ze de ruimte om hun eigen energie, kennis, kunde en creativiteit aan te wenden. Alleen op die manier laat je het ecosysteem (medewerkers, partners en klanten) in actie komen. Veel ondernemers zitten continu in de actiemodus wat leidt tot een nerveuse toestand. Ze geven ondertussen nauwelijks tijd, ruimte en aandacht aan hun persoonlijke missie. Wanneer je dit wel doet dan creëer je juist kansen voor nieuwe mogelijkheden. Durf dat ook heel bewust te doen. Daarnaast is het belangrijk om de juiste mensen om je heen te verzamelen, met skills en expertise die je zelf juist niet hebt. En last but not least: geniet.”

Stefan van den Berg: “Het gaat om een mix van timing, geluk, snelheid maken en hard werken met de juiste mensen. Focus je op kansen en besteed daar je energie aan in plaats van alleen maar dagelijkse problemen op te lossen.”

“Een bedrijf is zo goed en sterk als haar personeel.”

Sander Kwint: “Je kunt het niet alleen. Een bedrijf is zo goed en sterk als haar personeel. Aan de ondernemer de taak om te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten en dat je ze faciliteert in de benodigdheden om te excelleren.”

Jeroen Achterhuis: “Slim werken is een belangrijke tip. Veel uren maken geeft geen garantie op succes, tactische beslissingen en strategie bieden vaak meer geluk.”

Jos Govaart: “Ik vind het bewaken van cultuur en focus superbelangrijk. Een basisvoorwaarde daarvoor is openheid en directheid. Wees eerlijk over waar je goed in bent en waar de ander goed in is. Zorg dat iedereen zo optimaal mogelijk – daar komt een jeukzinnetje – in zijn kracht staat.”

Jaap Jacobs: “Niet voor niets staan wij voor ‘Samen super slim’. Vooral slim werken en continu innoveren is voor ons ontzettend belangrijk. Er verandert iedere dag wel iets in deze branche en de concurrentie is groot. Om onderscheidend te blijven en kwaliteit te leveren, moet je jezelf iedere dag weer verbeteren.”

FD Gazellen Awards 2017

Passie en drive, een juiste marketingmix voor (online) zichtbaarheid, aandacht voor klanttevredenheid en het bouwen aan een sterk team waarbij iedereen op de juiste plek zit en zichzelf kan ontwikkelen. Zomaar een greep uit de factoren die je gaan helpen om gezonde, groeiende onderneming te worden!

Voldoe je aan de criteria van 2017? Het inschrijven voor de FD Gazellen Awards kan tot 31 augustus 2017. De uitreikingen vallen dit jaar op de volgende data:

  • 7 november Regio Noord
  • 9 november Regio Zuid
  • 14 november Regio West
  • 16 november Regio Oost

Succes!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.