Leadgeneratie in de bouw & industrie: 4 Gain Creators

De cijfers van de Bouw & Industrie sector zagen er zonnig uit in 2016. Het afgelopen jaar groeide de Nederlandse industrie met 2,1%. In de bouwsector was dat maar liefst 7,1%. Toch staat er een uitdaging te wachten: de verwachting is dat deze groei de komende jaren zal stagneren en zelfs afnemen. Hoe zorg je ervoor dat jíj je grip op groei niet verliest?

70% van het aankoopproces speelt af zich op het internet; daar liggen erg veel kansen voor marketeers in de bouw & industrie. Beweeg mee met de moderne economie, en ga voor een ijzersterke online strategie. Grijp die kans!

 

Online leadgeneratie is de oplossing

Online marketing en Bouw & Industrie: een match die helaas nog bij veel bedrijven in de kinderschoenen staat. En toch, als marketeer kun je er niet meer omheen. Dat besef jij, als marketeer, als geen ander binnen je organisatie. Wat is dan het probleem? Het overtuigen van de rest van de organisatie dat stilstaan geen optie is: het bedrijf moet niet alleen groeien, je moet ook meebewegen.

De 4 belangrijkste gain creators van online leadgeneratie die je organisatie gaan overtuigen:

  1. Effectieve online pull-strategie: trek de juiste klanten met de juiste wensen naar de juiste pagina, precies op het juiste moment.
  2. Pak de potentiële klant bij de hand: lead nurturing, marketing automation, conversie optimalisatie… Buzzwords? Nee, kansen!
  3. Fact-based resultaten, inzichten en beslissingen: nooit meer vage onderbouwingen op basis van overtuiging. Men wil cijfers zien!
  4. Toename van naamsbekendheid: wie online onzichtbaar is, kan nooit gevonden worden.

 

Effectieve online pull-strategie

70% van het beslissingsproces speelt zich online af. Ook wanneer je deals voornamelijk offline sluit, is het zaak om jezelf online in de kijker te spelen. De eerste fase waarin die beslissingsnemer zich bevindt op het moment dat hij online gaat, is de oriëntatiefase. Daar ligt de eerste kans: laat zien dat je er bent! Mensen zoeken online naar welke bedrijven “in the game” zijn en welke het verhaal vertellen dat aansluit op datgene wat hij zoekt.

Stel je voor: je bereikt je potentiële klant precíes op het moment dat hij je nodig heeft. Of in online marketing-taal: wanneer hij je zoekt op Google. Dat trucje noemen we natuurlijk zoekmachine optimalisatie. Voor GasNed realiseerden we een groei van 50% in het aantal online offerteaanvragen. Dit is mede gelukt door tijdens het herontwerp van de website al goed rekening te houden met hetgeen waar de doelgroep naar zoekt op het internet. Ook andere factoren, zoals techniek en design, zijn geoptimaliseerd om een betere waardering van Google te .

 

Pak de potentiële klant bij de hand

De oriënteerder moet een overweger worden. En die weer een klant. Om klant te worden, wil die overweger getriggered worden door jouw organisatie: waarom moet hij voor jou kiezen? Wat biedt je merk aan, en waarom is dat beter dan wat de concurrenten hebben? Het antwoord, dat weet je organisatie al lang. Nu nog doorvertalen naar een online, leadgenererend verhaal, zodat die overweger gaat converteren.

Pak de bezoeker bij de hand: laat hem zien wat je voor toegevoegde waarde voor hem hebt. Heb je een leuke tool of applicatie die hem helpt bij zijn oriëntatieproces? Show it! Heb je die niet? Make it! Andere hulpmiddelen? Kom maar op! Geef hem een reden om bij jou terug te komen. Jij bent zijn helpende hand in het overwegingsproces. En het mooie van alles? Je kunt hem van begin tot eind volgen, zo specifiek als je zelf wilt.

Een mooi voorbeeld is te zien op de website van Abel&Co. We hebben hen geadviseerd op het gebied van leadgeneratie. Op de website wordt de bezoeker van begin tot eind begeleid met het vinden wat hij zoekt.

Fact-bases resultaten, inzichten en beslissingen

Intuïtie, instinct, verwachting… Zijn dat goede beweegredenen voor een beslissing? Helaas, in de complexe, dynamische economie van vandaag zijn resultaten uit het verleden geen garantie meer voor de toekomst.

Misschien wel het grootste voordeel van online marketing tegenover traditionele media is het feit dat je álles kunt meten. Denk aan cruciale vraagstukken als:

-      Hoeveel mensen in de directe omgeving hebben ons gevonden op Google?

-      Waar zochten mensen naar toen ze bij ons terecht kwamen?

-      Op welke pagina van de website haakten de meeste mensen af?

En als je alles kunt meten, kun je concrete, meetbare doelstellingen bepalen. Denk aan een interactief dashboard waarbij je alles zo kunt instellen en inrichten op basis van jouw KPI’s en doelstellingen. Zo wordt het werk wat je als marketeer dagelijks uitvoert niet alleen veel efficiënter (en dus effectiever), maar ook strategischer. Je gaat keuzes maken, op basis van pure feiten.

 

Toename van autoriteit en naamsbekendheid

Wie online onzichtbaar is, kan nooit gevonden worden. Je concurrent helaas wel. Zorg dat de techniek van de website goed op orde is en dat de content zoekmachinevriendelijk (SEO) is. Zo stijgt je positie in de zoekmachines. Daarnaast kun je aan de slag gaan met display advertising en SEA voor meer online zichtbaarheid. Je zult direct merken dat de website beter wordt gevonden en dat de naamsbekendheid en herkenning bij de doelgroep stijgt. Klikt je doelgroep al door naar je website? Zorg dan dat ze direct vinden wat ze zoeken en laat zien dat je verstand van zaken hebt. Schrijf interessante, hoogwaardige blogartikelen of bied een mooie tool welke een probleem oplost. Denk bijvoorbeeld aan de Flexa Visualizer app, waarbij je kunt of een bepaalde kleur wel staat binnen je interieur. Laat zien dat jij dé expert bent die ze nodig hebben!

 

Bouwen aan een succesvolle marketingstrategie

Jij bent allang overtuigd. Nu de rest van je organisatie nog. Trek online marketing uit de kinderschoenen! Neem deze 4 cruciale gain creators mee in de volgende vergadering, en bewijs dat jij je functie als moderne marketeer in deze mooie sector 100% waar maakt. Nog even op een rijtje:

  1. Effectieve online pull-strategie: speel in op de individuele, complexe vraag van de bouw & industrie-afnemer van vandaag de dag;
  2. Pak de potentiële klant bij de hand: begeleid de bezoeker naar de kassa van je online bouwmarkt, door de juiste informatie aan te bieden;
  3. Fact-based resultaten, inzichten en beslissingen: krijg inzichten in je online prestaties door middel van efficiënte dashboards, gebaseerd op de voor jou belangrijke KPI’s;
  4. Toename van naamsbekendheid: niet alleen van je shop, maar ook van je producten, diensten én specialiteiten. Laat die klusser zien wie je bent!

 

Hulp nodig bij het bepalen van je online marketing strategie, of benieuwd naar onze best-cases in de Bouw & Industrie?

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.