Trends in Search 2017

Afgelopen maand was Fingerspitz aanwezig bij Friends of Search in Amsterdam. Met zo’n 20 sprekers uit binnen- en buitenland was het aanbod voor SEO- en SEA-specialisten groot. Graag zetten we een aantal belangrijke keynotes voor 2017 nog even op een rij.

Mobile first indexing

Het grootste search congres van de Benelux werd afgetrapt door Gary Illyes van Google. Hij richtte zijn verhaal vooral op mobile search. Eerder werd door mijn collega Dax al geschreven over de komst van mobile first indexing. Illyes gaf aan dat de systemen hier nu nog niet klaar voor zijn, maar dat we komende maanden hierover wel meer updates kunnen verwachten. Andere onderwerpen waar hij over sprak waren:

  • Progressive Web Apps (PWA): hierbij worden mobiele sites weergegeven in een app-achtige omgeving. Dit zou de gebruikerservaring en laadtijd flink moeten verbeteren. Inmiddels zien we PWA al bij steeds meer websites voorbij komen en is het goed vergelijkbaar met de mogelijkheden (inclusief push-notificaties) van IOS- en Android-apps. Door het goed inzetten van push-notificaties kun je je conversies flink verhogen. Voor PWA is echter wel een HTTPS-verbinding nodig.
  • Accelerated mobile pages (AMP): steeds meer nieuwssites en blogs gebruiken inmiddels AMP. Helaas is niet iedere website geschikt voor AMP-technieken. Het biedt verschillende mogelijkheden om je mobiele website met name op snelheid te optimaliseren. Met name websites die zich richen op content creatie kunnen hier flinke voordelen mee behalen.
  • Voice search: de uitdaging ligt volgens Gary Illyes vooral in het matchen van de gesproken zoekopdracht aan zoekwoorden. De invloed van SEO op voice search is nog niet duidelijk, maar het wordt in ieder geval steeds belangrijker. Iets wat we dus komende tijd verder in de gaten moeten houden.


Stap over naar HTTPS

Dat Google sites zonder https bestempelt als onveilig was al bekend. Tijdens Friends of Search werd hier opnieuw aandacht aan besteed en werd het belang hiervan nog eens onderstreept. Aleyda Solis ging in haar presentatie dieper in op hoe je je website vlekkeloos kunt migreren van http naar https. Het lijkt namelijk simpel, maar met alleen een migratieschema ben je er nog niet. Let daarom op het volgende:

  1. Technische voorbereiding
    Voordat je over gaat naar een https-verbinding is het van belang dat je alvast een aantal technische zaken regelt. Hierbij kun je denken aan het oplossen van duplicated content, indexatieproblemen en het checken van foutpagina’s en redirects. Daarnaast is het verstandig de belangrijkste pagina’s in kaart te brengen en deze vooraf nog eens te checken. De belangrijkste pagina’s wil je natuurlijk wel goed verhuizen naar de beveiligde verbinding.

  2. Tijdens het omzetten naar HTTPS
    Ook tijdens het omzetten van http naar https zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Hierbij kan Google Search Console (GSC) je goed ondersteunen. Zorg daarom dat je voor de https-variant ook een property hebt aangemaakt. Vervolgens check je ook of de sitemap is geüpdatet naar de nieuwe variant, maar ook bronnen zoals afbeeldingen en JavaScript/CSS. Vergeet ook de Robots.txt niet aan te passen naar de nieuwe locaties.

  3. Na de HTTPS-migratie
    In de laatste fase is het belangrijk te checken of alles goed is verhuisd. Dit kun je doen door de nieuwe url’s te crawlen. Daarnaast kun je eventuele 301 en 302 redirects valideren. Deze moeten namelijk in één keer worden overgezet naar de nieuwe verbinding. Vervolgens kun je in Google Search Console checken of alle pagina’s goed worden geïndexeerd. Voer de migratie niet gelijktijdig door met andere wijzigingen. De gevolgen van de migratie kun je dan goed monitoren.

Verbeter de laadtijd van je website

In de presentatie van File Wiese werd in sneltrein vaart ingegaan op het optimaliseren van de laadsnelheid van je website. Waar moet je allemaal rekening mee houden en welke voordelen bieden het verlagen van de laadsnelheid? Naast dat Google sitesnelheid meeneemt als rankingfactor en trage websites straft, worden snelle websites sneller en vaker geïndexeerd. Bovendien draagt het bij aan het verbeteren van de User Experience (UX). Een trage website zorgt namelijk al gauw voor irritatie en hoge bouncepercentages. 

Wiese gaf een aantal frontend en backend tips om de snelheid te optimaliseren. Denk daarbij aan het comprimeren van afbeeldingen, vermijden van 404 pagina’s en onnodige redirects en het checken van de crawlstatistieken in Google Search Console. Mocht je aan de slag willen met het verbeteren van je sitesnelheid, dan is het zeker de moeite waard zijn presentatie te bekijken!

SEO split test

Ondanks dat A/B-testen voor SEO lastig zijn, kun je volgens Dominic Woodman wel degelijk een split test uitvoeren. In zijn presentatie laat Woodman uitkomsten zien van negen maanden testen met gelijksoortige pagina’s, zoals categorie- of productpagina’s. Hierbij worden wijzigingen doorgevoerd aan slechts de helft van de pagina’s en vervolgens worden deze voor langere periode gemonitord. Belang is wel dat je over een groot aantal gelijksoortige pagina’s beschikt om zo goed de verschillen te kunnen monitoren.

Vaak is het bij SEO experimenten lastig te meten welke aanpassingen hebben geleid tot een daling of juist stijging in ranking. Sommige aanpassingen hebben namelijk niet direct een effect. Door het SEO A/B-testen met gelijksoortige pagina’s kun je veranderingen goed monitoren. Hierbij heeft Woodman verschillende testen uitgevoerd, zoals pagina’s met wel of geen structured data, het gebruik van ALT-teksten en JavaScript.

Belangrijk voordeel van het A/B-testen is dat je met kleine experimenten gauw inzicht krijgt in de gevolgen van bepaalde wijzigingen. Worden deze wel opgepikt door zoekmachines of wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed? Vervolgens kun je bij positief effect, deze op grote schaal doorvoeren. Een aantal opvallend uitkomsten uit de experimenten van Woodman waren:

  • Het toevoegen van structured data op productniveau zorgde voor een toename van het organisch verkeer met 11 procent.
  • JavaScript gebruiken om content te laden heeft tijdens de testen geleidt tot 6 procent meer sessies.
  • Het toevoegen van ALT-teksten heeft geen effect gehad op de ranking of het verkeer.
  • Het optimaliseren van metadata voor zoekopdrachten met hoge zoekvolumes heeft juist gezorgd voor een daling van 8 procent in het organisch verkeer.
  • Exact match paginatitels voor zoekwoorden met de hoogste volumes hebben gezorgd voor een sessiedaling van 8 procent. Daarbij is de Click Through Ratio op titels belangrijker dan de exact match.

Om een goede SEO splittest te kunnen doen, heb je volgens Woodman ongeveer 1.000 organische sessies per dag nodig. Twee tot drie weken testen, is volgens hem al voldoende voor significantie. Ga er niet vanuit dat alle uitkomsten voor iedere website hetzelfde werken, maar test elke website altijd apart.


Google Analytics en RLSA lijsten

Hoe kun je optimaal gebruik maken van doelgroepen in AdWords en Analytics? Tijdens de presentatie van Tara West werd hier verder op in gegaan en dan met name hoe je eenvoudig Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) aanmaakt en welke mogelijkheden dit biedt. Zoals bij eerdere presentaties ook naar voren kwam; het ‘keyword only’ tijdperk is voorbij. Veel bedrijven leggen hier nog te veel focus op, terwijl zoekintentie in combinatie met apparaat, tijd en demografische gegevens juist steeds belangrijker worden.

De AdWords remarketing tag biedt mogelijkheden om in te zetten op RLSA, maar West gaf in verschillende stappen aan wat de eindeloze mogelijkheden zijn in Analytics. Remarketing lijsten zijn via Analytics eenvoudig in te stellen en kunnen met één druk op de knop worden ingezet in AdWords. Via verschillende concrete voorbeelden legde West uit hoe je in Google Analytics doelgroepen maakt van bezoekers. Bijvoorbeeld op basis van het aantal aankopen in de afgelopen 30 dagen of bezoek aan een aantal specifieke bestemmingspagina’s. Meer voorbeelden nodig voor het aanmaken en succesvol inzetten van RLSA? Bekijk haar volledige presentatie en start direct!

Bing verovert marktaandeel

Tor Thompson van Bing liet in haar presentatie zien dat het aandeel van Bing in Europa flink toeneemt. Dit komt met name door de lancering van Windows 10. Het marktaandeel in Nederland stijgt minder snel, maar zit inmiddels al op 9 procent. Tijdens haar presentatie werd verder ingegaan op nieuwe features.

Bing zou inmiddels flinke stappen hebben gemaakt in het gebruik van Artificial Intelligence (AI), zoals het voorlezen van teksten en herkennen van foto’s. Daarnaast kunnen we features verwachten, zoals action extensions, dynamic shopping extensions en filter extensions.


Friends of Search 2017

Ondanks dat we moesten kiezen tussen de SEO- en SEA-zalen hebben we flink wat presentaties kunnen volgen. Het was dan ook een inspirerende dag, waarbij het (kennis)niveau van sprekers wel wisselend was. De verschillende aanpakken en strategieën hebben voor extra inzichten gezorgd, maar bevestigden deels dat wij bij Fingerspitz al goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van SEO en SEA.

Hopelijk kun jij ook onze bevindingen gebruiken in de praktijk. Liever wat extra hulp? Neem dan contact met ons op!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.