Checklist: hoe overtuigend is jouw website / webshop?

leestijd 5 minuten
26 oktober 2020

Waarschijnlijk herken je het zelf als geen ander: in je zoektocht naar een nieuwe koffer voor je eerstvolgende vakantie kom je uit bij diverse webshops. Maar wat zijn nou de bepalende factoren waarom je uiteindelijk juist bij die ene webshop koopt en niet bij een ander? Dit gaat grotendeels onbewust. Je wordt gestuurd door een aantrekkelijke, overzichtelijke layout, overtuigende teksten, gebruiksgemak en vertrouwen.

Wanneer je als webbouwer of marketeer bewust bent van onbewust gedrag van bezoekers, kun je daar op inspelen om ze zo te verleiden tot de gewenste (trans)acties.

Verboden voor sliders

De conclusie van de inspiratiesessie: laat bezoekers vooral niet nadenken. Martin van Kranenburg liet met behulp van praktijkvoorbeelden, de principes van Steve Krug (Don’t make me think) en de beïnvloedingsstrategieën van Cialdini (Influence en Pre-suasion) zien hoe simpel het soms kan zijn om je website of -shop te verbeteren.

Ga bij het verbeteren de verschillende lagen van de conversie piramide langs: findabiliy, usability, persuasion en profiling. Zo optimaliseer je van basis tot finishing touch.

Conversie piramide

Conversiepiramide

7 snelle tips voor online persuasion:

Zoekmachineoptimalisatie

De reis van je bezoeker begint al in de zoekmachines. Zorg voor een goede meta title en meta description: houd je aan het maximaal aantal tekens (circa 140-150) en gebruik de juiste keywords. Review sterren en de inzet van AdWords zijn bonuspunten. En denk aan een zoekwoordenonderzoek, zodat je de juiste teksten schrijft.

Verboden voor sliders

Als je een online magazine bent, kan een slider perfect zijn om verschillende blogartikelen uit te lichten. Heb je een webshop, dan zijn sliders uit den boze. Op de belangrijkste plek op je pagina kan maar één boodschap de belangrijkste zijn, en een carrousel leidt af van die boodschap. Nog niet helemaal overtuigd? Neem dan eens een kijkje op shouldiuseacarousel.com.

Automatisch roterende slider: don’t do it!

Download de volledige checklist voor webshops

Download de volledige checklist voor websites

Usertesting

Maak het de bezoeker verder zo gemakkelijk mogelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het duidelijk is of een aankoop of inschrijving voor een nieuwsbrief goed is gegaan. Dit doe je door middel van een grote bedankpagina. Om te kijken of jouw website gebruiksvriendelijk is, kun je usertesting inzetten. Je laat dan verschillende mensen jouw website testen. Ook door middel van eye tracking en heatmaps kun je het gedrag van je bezoekers observeren: waar kijken en klikken ze?

Keep it clean

Maak alles zo clean mogelijk: laat bij invulvelden weg wat je weg kunt laten, zorg voor beknopte teksten en een design met veel witruimte. Voorkom schreeuwerige blokken, images en teksten die afleiden van je hoofdboodschap.

Getallen

Maak gebruik van getallen en sociale bewijskracht. Denk aan: ‘van 99,95 voor 79,95 euro’, ‘meer dan 4.000 hypotheekadviezen per maand’ of ‘al meer dan 75 jaar ervaring’.

Van € 159 voor € 99,95

Schaarste

In dat zelfde straatje werkt het creëren van schaarste ook goed: ‘alleen vandaag geldig’ of geef iets weg bij de eerste 100 stuks. Booking.com is een prachtig praktijkvoorbeeld van schaarste: laatste kans, nog 2 kamers beschikbaar, 7 mensen bekijken dit hotel. Op deze manier verhoog je de urgentie.

Autoriteit

Plaats waar mogelijk reviews en meningen van onafhankelijke experts en toon logo’s van keurmerken, awards, bedrijven die al klant zijn. Hiermee creëer je vertrouwen. Door te laten zien wie er achter de webshop zit (over ons pagina) speel je in op sympathie. Coolblue doet dit erg goed door eigen medewerkers naar voren te schuiven in productvideo’s. Sociale bewijskracht (600 mensen gingen je voor) is ook een goed middel als het gaat om vertrouwen.

Meer tips? Bekijk de hier presentatie van Martin of ga naar de website van Bluebird Day voor een video van de presentatie.

Zelf aan de slag? Download de conversie optimalisatie checklist

Ook onze eigen online gedragsmarketeer Desiree gaf tijdens deze inspiratiesessie een presentatie. Aan de hand van de vier onmisbare conversie onderdelen appearance, clarity, credibility en usability legde ze uit waar simpele verbeterpunten liggen.

Voorkom tunnelvisie en kijk met een frisse blik naar je website of webshop. Let op de onderstaande punten. Kun jij alles afvinken of zijn er nog verbeterpunten? Extra tip: laat dit door gebruikers doen. Er zijn speciale websites die dit voor je kunnen uitvoeren.

  • Appearance: Worden er Call To Action (CTA) buttons gebruikt in plaats van tekstlinkjes?
  • Appearance: Is er voldoende witruimte tussen de verschillende blokken?
  • Clarity: Wordt er geen gebruik gemaakt van moeilijke of vage termen, buzzwords of vakjargon?
  • Clarity: Zijn er geen afleidende font’s, sliders en images?
  • Credibility: Zijn er echte foto’s gebruikt in plaats van stockfoto’s?
  • Credibility: Is er een live chat, rechtsonder?
  • Usability: Is de navigatiebalk sticky?
  • Usability: Staat de zoekfunctie op een prominente plek?

Download de volledige checklist voor webshops

Download de volledige checklist voor websites

Meer tips? Bekijk de hier presentatie van Desiree of ga naar de website van Bluebird Day voor een video van de presentatie.

… of maak een afspraak om samen met Desiree en onze andere online conversie specialisten te kijken hoe jouw website of -shop ervoor staat.

Lees meer over