Digitale marketing trends in 2017

leestijd 5 minuten
10 januari 2024

Les 1 voor 2017: begin niet te snel met het schrijven van een serie artikelen. Vorig jaar ben ik gestart met het artikel ‘Trends digitale marketing 2016’. Dan moet je een vervolg schrijven. En ik kan je vertellen, er zijn maar weinig trends naar volle tevredenheid ingevoerd. 

Heeft het dan wel nut om dit artikel te lezen? Dat ligt eraan: heb je weinig tijd én mijn blog over de trends van 2016 al gelezen? Stop dan met lezen en besteed je tijd aan iets anders leuks.

Heb je de trends van vorig jaar niet gelezen of wil je niets missen over de laatste ontwikkelingen omtrent die trends? Dan nodig ik je uit om zeker even verder te lezen.

Trends van vorig jaar

Eerst even terug naar vorig jaar. De verwachte trends van 2016 waren als volgt:

  • The internet of wearables neemt toe
  • Marketing automation groeit
  • Nieuwe advertentieformats worden ingevoerd
  • Mobile wordt breed geaccepteerd
  • Programmatic buying blijft groeien
  • Video advertising groeit door
  • Er is een opkomst in machine learning
  • Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met een DMP
  • E-commerce market places worden een belangrijk kanaal

Alles is uitgekomen, maar we verwachten er uiteindelijk nog veel meer van. Het blijkt dus een langdurig proces om bepaalde trends volledig in te willigen. Dat is dan ook de reden dat de verwachte trends een aantal jaren op verschillende trendlijstjes blijven staan. Neem bijvoorbeeld ‘we moeten aan de slag met mobile’.

Mobile definitief ingeburgerd

Maar er is gelukkig ook goed nieuws. De afgelopen jaren heeft de markt, licht gedwongen door de ontwikkelingen bij Google en andere tech-spelers, gewerkt aan een optimale mobiele ervaring. Wat mij betreft kijken we vooruit en is dit voortaan onderdeel van onze aanpak. Dit mag je geen trend meer noemen.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Veel trends blijven staan en zullen zich verder ontwikkelen in 2017. Ik geef je een statusupdate van de laatste ontwikkelingen:

The Internet of wearables

Je ziet steeds meer draagbare toepassingen gekoppeld aan het internet. De bekendste is natuurlijk de Apple Watch. En ik moet zeggen, er zijn al een aantal collega’s met een smartwatch. Is het ‘gewoontegoed’? Nee, dat absoluut nog niet. Daarnaast is de VR bril ontzettend in opkomst. Alleen om daar iets mee te verzinnen voor je marketingdoelstellingen, dat gaat nog iets te ver.

Marketing automation

En of marketing automation groeit zeg! Veel van onze klanten zijn inmiddels gestart of hebben vergevorderde plannen om hier het komende jaar mee te starten. Aan de andere kant laten de cijfers zien dat we er nog lang niet zijn.

Volgens het B2B Marketing Trendrapport, een publicatie van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker heeft slechts een op de vier B2B organisaties marketing automation geïmplementeerd. 48% van de marketeers geeft aan dat ze het komende jaar op zoek gaan naar een oplossing. 

Nieuwe advertentieformats

Door de toename van adblockers had ik verwacht dat uitgevers meer nieuwe initiatieven zouden ontplooien gericht op ‘native’ ads. Kortom, gesponsorde content in plaats van irritante advertenties. Eigenlijk is er weinig gebeurd het afgelopen jaar. Waarschijnlijk hebben de adblockers een minder negatief effect voor uitgevers dan verwacht.

Programmatic buying

Programmatic buying is feitelijk niets anders dan het gebruiken van technologie en inzicht in je publiek voor de juiste boodschap aan de juiste persoon, op het juiste moment. 

Het inkopen van advertenties via deze methode neemt flink toe. Deze groei wordt voor mijn gevoel alleen nog te veel door de grotere organisaties gerealiseerd om te zeggen dat dit de normaalste zaak van de wereld is. De markt is nog volop in ontwikkeling. We moeten nog wachten totdat we programmatic kunnen inkopen op tv. Billboards zijn al wel mogelijk.

Video advertising

Was 2016 ook niet het jaar van de ‘treitervlogger’? Nou, ik kan je vertellen, het was absoluut het jaar van YouTube. De video advertising business doet goede zaken, maar het gaat waarschijnlijk nog een aantal jaar duren voordat video advertising een gewoonte wordt.

Dat ligt niet aan de consument. Die is dol op video en dat biedt veel kansen. Vooral de snelheid en resources bij de adverteerder blijven achter. Het creëren van audiovisuele content blijkt een flinke uitdaging. En je moet toch écht een filmpje hebben voordat je aan de slag kunt met adverteren.

Opkomst machine learning

Volgens de grote jongens zoals bijvoorbeeld Facebook moeten we aan de slag met machine learning. Artificial intelligence is namelijk de toekomst. Met machine learning kun je toepassingen maken die zelf analyses maken en kunnen beredeneren. Tot nu toe wordt het vooral nog gehypet en voor de meeste bedrijven een mooie wens voor de komende jaren.

Run DMP

Veel grote adverteerders zijn het afgelopen jaar gestart met een data management platform. Kunnen we deze trend afvinken? Nee, absoluut niet. Al die data is leuk, nu ligt er vooral de uitdaging om er iets mee te doen.

E-commerce market places

De grote marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon blijven groeien. Ze hebben een sterke positie in de zoekmachines. Steeds meer consumenten bezoeken de websites ook direct zonder gebruik van een zoekmachine. Wat betekent dat voor jou als adverteerder? Je moet aanhaken bij deze platformen of nog harder knokken voor je posities in Google.

Waar moet je in 2017 nog meer op letten? 

Naar verwachting kan 2017 wel eens een belangrijk jaar worden omtrent wetgeving. Er komt waarschijnlijk meer duidelijkheid over de cookiewet en hoe je deze moet toepassen.

Verder moet de markt zich meer gaan bezighouden met wetgeving rondom het opslaan en bewerken van persoonsgegevens. Vanaf 2018 treedt er nieuwe regelgeving in, in de vorm van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In 2017 moet je daarvoor de nodige voorbereidingen treffen.

Maak je qua trends een verdiepingsslag dan zijn er veel nieuwe innovaties die we op de voet volgen. Wil je meer over weten over bijvoorbeeld:

  • Chatbots
  • Same day delivery
  • Interactieve content en,
  • Nieuwe algoritmes?

Dan kun je hier onze e-commerce trends van mijn collega Tim downloaden!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director

Lees meer over