Aangepaste rapporten in Google Analytics

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

De standaard rapporten van Google Analytics zijn handig en bieden een goede basis om je data mee te analyseren. Maar natuurlijk wil je meer!

Met de aangepaste rapporten kun je zelf data combineren om je analyses zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ik leg je uit hoe je zelf een aangepast rapport maakt en laat je een paar voorbeelden zien die je zelf kunt importeren.

Aangepast rapport maken

Als je in Google Analytics zit, ga je via het horizontale navigatiemenu naar Aangepast rapport. Je komt nu in het overzichtsscherm van je aangepaste rapporten, waar je ook een nieuw aangepast rapport kunt aanmaken. Klik hiervoor op de knop + Nieuw aangepast rapport

In dit scherm stel je het gehele aangepaste rapport samen. Uiteraard kun je hier de titel van je rapport opgeven en heb je de mogelijkheid om de naam van een tabblad in te vullen.

Type aangepaste rapporten

Je hebt de keuze uit drie verschillende typen rapporten:

  • Verkenner: deze weergave maakt het mogelijk in te zoomen op bepaalde onderdelen en zo een filter toe te passen. 
  • Platte tabel: het type waarin je de meeste data kunt combineren en die wij zelf het vaakst gebruiken.
  • Kaartoverlay: hiermee kun je op een wereldkaart specifieke informatie plotten.

Statistiekgroepen

Bij het onderdeel statistiekgroepen voeg je statistieken toe waarvan je de cijfers wilt bekijken. Je moet dit zien als je kwantitatieve data die je kunt selecteren. Zo kun je hier bijvoorbeeld voltooide doelen, transacties, sessies, gebruikers en laadtijd van de pagina selecteren.

Dimensiedetails

Bij dimensiedetails kun je dimensies toevoegen. Dit bepaalt hoe je data gegroepeerd wordt. Wil je je data per dag inzien of per pagina? Hier heb je ontzettend veel mogelijkheden.

Filter

Filters geven je de optie om bepaalde data weg te laten of juist wel te gebruiken. Je kunt hier ook gebruikmaken van de dimensies. Zo kun je een bepaalde pagina opnemen, of een specifiek kanaal juist uitsluiten.

Weergave

Binnen dit onderdeel selecteer je in welke weergave je het aangepaste rapport wilt bekijken. Dit is standaard de weergave waarin je het aangepaste rapport hebt aangemaakt, maar je kunt dit uitbreiden naar andere accounts en weergaven.

Voorbeeld rapporten

Het voordeel van aangepaste rapporten is dat je deze naar eigen hand kunt zetten. Ik raad dan ook vooral aan om zelf te experimenteren om zo rapporten samen te stellen waar je zelf iets aan hebt.

Het voordeel van deze rapporten is dat je ze gemakkelijk kunt delen. Ik heb daarom twee rapporten voor je samengesteld.

Gebeurtenissen

Je kunt de gebeurtenissen die gemeten worden door Google Analytics natuurlijk uitlezen bij de gedrag rapporten. Dit rapport werkt met het type ‘verkenner’, waardoor je meer details te zien krijgt als je op een bepaald onderdeel klikt. Soms is het handiger om alle gebeurtenissen als één lijst te bekijken en dat kan met een aangepast rapport.

Download het aangepaste rapport voor gebeurtenissen.

Transacties of doelen op tijd

Ook complexere rapporten behoren tot de mogelijkheid. Als je bijvoorbeeld AdWords wilt optimaliseren is het op een gegeven moment nuttig om conversies ook op basis van tijd te analyseren. Zo kun je op bepaalde momenten juist meer of minder gaan bieden. Het rapport wat ik hiervoor heb samengesteld is op basis van transacties, maar je kunt natuurlijk ook doelen toevoegen.

Download het aangepaste rapport voor transacties op tijd.

Heb je nog vragen? Laat het me weten. Veel succes met het maken van aangepaste rapporten. 

Lees meer over