Een hogere ranking in Google? Ga creatief links verzamelen!

Verbeter je positie in Google

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Iedere keer als een bepaalde website een link krijgt van een andere pagina, dan is dat een aanbeveling voor de site waar naar gelinkt wordt. Google wil namelijk dat gebruikers de beste zoekresultaten vinden en links vormen dus één van de manieren waarop Google kan zien hoe goed een website is. Als een website nooit links ontvangt, dan is de kans groot dat deze minder relevant is.

Aan de slag met linkbuilding? Houd rekening met de cijfers!

Door te linkbuilden verzamel je links van externe webpagina’s naar je website. Als je dit goed aanpakt, wordt je dus hoger gewaardeerd door zoekmachines, waaronder Google. Om te bepalen of een link interessant genoeg is, kijk je of de externe website past bij het onderwerp van jouw site. Daarnaast kun je naar de PageRank kijken. Deze meet methode, die door Google is bedacht, waardeert elke webpagina met een indexcijfer. Dit cijfer kan variëren van 0 tot 10, waarbij 10 het hoogst haalbare is. Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere websites zijn, waarbij het aantal links en de PageRank van de desbetreffende site ook van belang zijn. Helaas update Google de PageRank niet vaak. Daarnaast wordt de kwaliteit van de links buiten beschouwing gelaten. Bij de betekenis van de PageRank kun je dus zo je vraagtekens plaatsen.

Het software bedrijf Moz heeft met Page en Domain Authority een manier gevonden om een webpagina te beoordelen die meer up to date is dan PageRank. De Page Authority is een waarde die bepaalt hoe goed de desbetreffende pagina scoort in de zoekresultaten van Google. De Domain Authority meet de kracht van domeinen of subdomeinen. Je kunt deze zien als een verzameling van de Page Authority van alle webpagina’s. Als je aan de slag gaat met deze metrics kun je gebruik maken van de handige Mozbar tool, die gratis te downloaden is.

Creatieve Linkbuilding technieken

Er zijn veel verschillende manieren om links te verzamelen. Een vaak gebruikte techniek is het simpelweg vragen om een link naar jouw website aan bedrijven, bloggers of startpagina’s. Uiteraard zijn er creatievere manieren te bedenken voor het verzamelen van relevante links. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Gastbloggen

Gastbloggen is het schrijven van een blogbericht op een andere website die een link bevat naar je eigen website. Belangrijk is daarbij dat je artikel op een kwalitatieve blog staat en goed aansluit bij de doelgroep van de blog.

  • Infographics

Een infographic is een illustratie die informatie geeft door gebruik te maken van tekst en beeld. Vaak worden bepaalde gegevens en voornamelijk feiten gevisualiseerd. Het idee is dat andere sites deze infographic gaan plaatsen als afbeelding op hun eigen website. Op deze manier gaat er een link terug naar de oorspronkelijke bron.

  • Links van klanten

Klanten kunnen zorgen voor goede backlinks, zeker als ze een eigen website hebben. Als je hiermee aan de slag wilt gaan, zorg er dan voor dat dit in goede samenwerking met de klant gebeurt.

  • Concurrentie

Het is handig om te kijken waar links van concurrenten vandaan komen en te kijken hoeveel waarde je linkprofiel heeft ten opzichte van de concurrentie. Een gratis tool die je hiervoor kunt gebruiken is Open Site Explorer, die tevens van Moz is.

Het belang van linkbuilding is aanzienlijk en het is dan ook aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. Wil je meer weten over linkbuilding of wil je dit werk over laten aan specialisten, neem dan contact met ons op!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.