Marketingbudget berekenen voor 2017

Voor veel marketing managers is het elk jaar weer een grote uitdaging; het berekenen van het marketingbudget.

Weet jij al wat je marketingdoelstellingen worden? Wat het budget is en hoe je dit het beste kunt verdelen over de verschillende kanalen?

Voorkom in ieder geval dat je aan het einde van het jaar te veel of te weinig budget overhoudt. Dat is zonde en komt je resultaten niet ten goede. Zorg daarom voor een marketingplan dat aansluit op de mooie resultaten die je wilt boeken.

Begroting voor 2017 een lastige klus? Wij helpen je!

Meet & budgetteer!

Waar we naar toe willen in 2017 weten we vaak wel. Een verdubbeling in de bezoekersaantallen door middel van zoekmachine optimalisatie. Of 25% meer bestellingen via de webshop door Google AdWords.

Meer groei is vaak het probleem niet. De vraag is: wat levert deze groei op?

Het is de kunst om de bovenstaande marketingdoelstellingen om te zetten naar financiële resultaten. Groei is fijn, maar uiteindelijk wil je meer verkoop, downloads of aanmeldingen zien.

Om erachter te komen of jouw marketingacties daadwerkelijk winstgevend zijn, kun je de Marketing ROI berekenen. Levert het wel meer op dan je erin hebt geïnvesteerd? Dit is een goede manier om meer inzicht te krijgen in het succes van je marketingacties en marketingkanalen. Kennis die je goed kunt gebruiken bij het opstellen van je marketingbegroting.

ROI = (opbrengsten van de investering – totale investering) / totale investering * 100

Marketing ROI analyse

Bron: Steven Jeffes

Een goede marketingbegroting bereken je op basis van data-driven marketing. Hoe meer je meet, hoe meer je weet! En des te realistischer de cijfers en jouw begroting.

Het verzamelen, analyseren en het inzetten van data zorgt voor betere beslissingen met als resultaat een klanttevredenheid en meer conversies.


Begroting maken? Zo doe je dat!

In eerste instantie is het belangrijk om het gewenste resultaat te bepalen. Wat wil je bereiken en binnen welke tijdsperiode?

Voor het maken van een analyse kijk je naar je eigen resultaten, nieuwe ontwikkelingen en de directe concurrentie. Waar liggen de kansen? Is dat op SEO, AdWords of bijvoorbeeld display advertising?

Er zijn verschillende werkwijzen om de begroting te berekenen. Vanuit de gewenste doelstellingen of het potentiële resultaat.

Google, Facebook, Twitter en LinkedIn laten allemaal zien hoeveel potentiële klanten je kunt bereiken. Er zijn verder verschillende benchmarks die helpen om vanuit zichtbaarheid, het aantal bezoekers en conversies in te schatten. Samen met de bestaande resultaten maak je een plan voor het komende jaar.

Om ervoor te zorgen dat je je nieuwe investering goed beoordeelt, pas je het ROI model toe. Op deze manier bereken je voor iedere klant wat het kost en oplevert. In dat geval kijk je niet alleen naar de directe kosten en opbrengsten, zoals CPC’s en de kosten per acquisitie. 

De levensduur van de klantrelatie speelt een rol. Dat is net zo, zo niet belangrijker, dan de kosten per verkoop. Door de Customer Lifetime Value (CLV) te berekenen, stel je het budget vast dat aan een klant kan worden uitgegeven.

Om het je wat makkelijker te maken, hebben wij een budgetsheet gemaakt waarmee je zelf eenvoudig je investment en profit berekent. Succes!

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.