5 manieren om meer uit je webshop te halen!

leestijd 8 minuten
18 oktober 2019

Als webshopeigenaar ben je altijd op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Dit is niet altijd even makkelijk.

Waarschijnlijk maak je al gebruik van Google AdWords, adverteer je op social media en maak je gebruik van e-mailmarketing. Deze oplossingen hebben jou geholpen te groeien en misschien groei je ook nog wel gestaag door.

Toch zijn er nog meer opties om meer uit je webwinkel te halen waar jij waarschijnlijk geen of minimaal gebruik van maakt.

Visuele cirkel

Vandaag geef ik je een aantal praktische tips waardoor jij meer omzet kunt realiseren met je webshop. Ben jij klaar voor 2017?

1. Laat anderen voor je lopen

Affiliate marketing wordt vaak over het hoofd gezien. Deze vorm van online marketing kan voor jou een enorm bereik genereren.

Wat is affiliate marketing?

“Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners belonen voor hun prestatie. Denk hierbij aan een vergoeding per transactie of lead.”

Het grote voordeel van deze vorm van marketing is het feit dat je als eigenaar van je webshop zelf de touwtjes in handen hebt. Ik som een aantal voordelen voor je op:

–          No cure no pay  

–          Weinig inspanningen

–          Ideaal voor het bereiken van nieuwe klanten

Met affiliate marketing kies je zorgvuldig jouw hardlopers. Met aantrekkelijke voorwaarden lok je publishers die voor jou het zware werk verzetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bloggers die schrijvenover jouw product/dienst.

Bepaal zelf met welk advertentiemateriaal deze publishers aan de slag gaan. Zo kun je zelfs jouw productfeed beschikbaar stellen. 

Productfeed voetbalwinkel

Productfeed van een voetbalwinkel

Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:

  • Deeplinken (bijv. een tekstlink met een link direct naar een productpagina)
  • Banners (bannering op een affiliate site)
  • E-mail (Een affiliate verstuurt zijn eigen opgebouwde mailbestand een mail met een trackingcode)

Kun je niet wachten? Je kunt je webwinkel aanmelden bij diverse partijen als:

–          Tradetracker

–          Daisycon

–          Zanox

Voor veel affiliates is persoonlijk contact erg belangrijk. Vraag als webwinkel zijnde eens hoe het gaat, of waar je de affiliate mee kunt helpen. Vaak worden zij vergeten. Een gemis in mijn ogen, hier liggen zeker kansen. Je zult zien dat de affiliate harder voor je gaat lopen. 

Heb je hulp nodig of twijfel je of het geschikt is voor jouw webshop? Ik help je graag verder! 

2. Met data heb je goud in handen

Het geld ligt voor het oprapen, je zult alleen moeten bukken.

Wanneer je nog niet bezig bent met het verzamelen van klantdata, dan wordt het nu écht tijd. Met deze data kun je namelijk een hele hoop leuke dingen.

Een mooie methode om je nieuwsbriefbestand uit te breiden is bijvoorbeeld een pop-up op je website waarbij je ‘iets weggeeft ’ in ruil voor een e-mailadres.

Dit hoeft overigens helemaal niet ingewikkeld te zijn, waarschijnlijk doe je het al op je website, maar vraag je er nog niets voor terug. Denk bijvoorbeeld aan een brochure of e-book.

Om je een beetje inspiratie te geven wat je allemaal met deze data kunt, geef ik je graag een paar voorbeelden waar je (direct) mee aan de slag kunt!

Promoot je nieuwsbrief

In een eerder artikel heeft mijn collega Nikita verteld over de mogelijkheden van Social Media advertising voor webshops.

Zo kun je bijvoorbeeld je nieuwsbriefbestand importeren binnen Facebook en deze groep een advertentie laten zien dat de nieuwsbrief weer verzonden is.

Op deze manier zorg je ervoor dat je ‘Open Rate’ van je mail toeneemt waardoor je uiteindelijk ook de sales krijg vanuit je nieuwsbrief.

Kosten? Bijna niets. Met 10 euro bereik je al duizend nieuwsbrieflezers!

Ga op zoek naar potentiële toppers binnen je e-mailbestand

Ben je al enthousiast geworden? Het kan nóg leuker. Met de ‘look-a-like’ mogelijkheid binnen Facebook kun je potentiële klanten kennis laten maken met jouw bedrijf. Nu is deze mogelijkheid op zich niet heel nieuw en heel spannend meer.

Maar, stel je eens voor dat je niet je gehele database importeert op zoek naar nieuwe klanten maar enkel de zogenaamde ‘Big Fish’.

Wacht even Paul, nu ga je te snel. Big Fish? Verklaar je nader.

Dit zijn jouw klanten die verantwoordelijk zijn voor 80% van je omzet. Zij bestellen regelmatig en zijn onmisbaar voor je organisatie.

Laat Facebook op basis van zijn algoritme en data personen (lees: nieuwe klanten) vinden die overlap vertonen met deze groep op basis van interesses, leeftijd en niet onbelangrijk: aankoopgedrag.

Help klanten zoeken

Veel webwinkels onderschatten de kracht van een goede zoekfunctie op de website.

De zoekfunctie binnen je website is juist ontzettend belangrijk. Wist je dat wanneer je klant een zoekopdracht uitvoert op je website, de kans 5x zo groot is op een conversie?

Veel webwinkels hebben een prominente zoekbalk op de desktop versie van hun website. Zorg ervoor dat deze ook zichtbaar is op mobiel.

Denk aan een ‘sticky’ header zodat de zoekfunctie in ieder geval in beeld blijft. Grote kans dat men meer en eerder gebruikt maakt van de zoekbalk. Wellicht een idee voor jouw webshop als A/B test.

A/B test

3. Deel een beetje liefde

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. De creatieve ideeën zijn op en je hebt eigenlijk geen idee hoe je een nieuwe doelgroep wilt gaan bereiken.

Het delen en uitwisselen van data kan ontzettend nuttig zijn. Ga op zoek naar bedrijven waarvan jij verwacht dat die doelgroep goed aansluit bij jouw eigen bedrijf.

Zo is het redelijk voor de hand liggend dat dat ene oorbellenmerk dezelfde doelgroep heeft als die webshop die zomerjurkjes verkoopt. Samenwerken is hierin key.

Verzin samen een leuke actie waar je beide wat aan hebt. Laat elkaar groeien. Een heel eenvoudig middel hierin is bijvoorbeeld een kortingscoupon uitwisselen bij een bestelling. 

4. Verdien geld met Google AdSense

Als webshop-eigenaar ben je altijd bezig met adverteren. Draai het eens om, wat als bedrijven op jouw website kunnen adverteren?

Wanneer je een webshop hebt met een groot aantal bezoekers kan AdSense bijdragen aan het succes. Door advertenties onderaan de pagina te hebben te staan zal dit waarschijnlijk niet zorgen voor een lager conversiepercentage, maar wél voor advertentieopbrengsten. Op pagina’s die goed scoren kun je dit beter niet doen, afleiding werkt natuurlijk averechts.

Wat levert AdSense mij als webshop op?

Met AdSense verdien je gemiddeld € 1,40 per duizend pagina weergaven. Niet de moeite zou je zeggen. Maar stel dat je 50.000 paginaweergaven hebt per dag dan levert dit al € 70 per dag op. Op jaarbasis praten we dan ook tientallen duizenden euro’s die jij extra verdien met je website.

Aan te raden is overigens om AdSense in te zetten op categoriepagina’s. Op productpagina’s leidt dit te veel af, waardoor AdSense wel degelijk invloed heeft op

Let wel: ook concurrenten kunnen adverteren op jouw website. Op zich geen probleem, zeker als jij weet dat je toch de goedkoopste aanbieder bent.

5. Maximaliseer en optimaliseer shopping campagnes

Ik kom op internet veel van hetzelfde tegen. Veel webwinkels willen graag anders zijn dan de concurrent. Waarschijnlijk speel je wat met de prijs en probeer je de titel van het product te verbeteren.

Stel je eens voor: Je wilt een hogedrukreiniger kopen, je bent er al uit dat je voor K2 gaat, afgaand op diverse recensies.

  • Bij alle aanbieders kost onderstaand product €100.
  • Alle aanbieders bezorgen het voor 23.00 uur morgen bij je in huis

Waar ga je voor?

Google Shopping

Lastig te zeggen, hè? Dat is het ook. Waarom zou jouw klant dan wel voor jou kiezen? Probeer op te vallen. Denk hierbij aan foto’s vanuit een andere invalshoek. Fotografeer het product zelf conform afmeting en vereisten maar doe het anders dan je concurrent. Dan is de kans vele malen groter dat men uiteindelijk bij jou koopt!

Welke kansen ga jij benutten in 2017?

Tot zover mijn tips. Kijk eens verder dan de standaard activiteiten die je als webshop eigenaar doet. Waarschijnlijk zijn er ook voor jou nog veel kansen.

Ik ben benieuwd waar jij mee aan de slag gaat in 2017! Heb jij nog goede ideeën ter aanvulling op dit blog dan hoor ik het graag.