Google Analytics: acquisitie rapporten

Vorige week heeft Kristie toegelicht wat je uit de doelgroep rapporten haalt. Deze week neem ik de acquisitie rapporten met je door.

In de komende weken komen ook nog de Gedrag en Conversie rapporten voorbij. Zo kun je Google Analytics optimaal inzetten voor je eigen website!

Google Analytics Acquistie rapporten uitgelegd

Acquisitie algemeen

Waar komen de bezoekers van je website vandaan? Een hele interessante vraag die van groot belang is als je meer bezoekers naar je website wilt trekken of de kwaliteit van je bezoekers wilt verbeteren. Waar liggen de kansen? Met behulp van de acquisitie rapporten in Google Analytics krijg je hier meer inzicht in.

Acquisitie > Overzicht

Het eerste rapport binnen de categorie acquisitie is het overzicht. Hierin krijg je snel een idee van waar je bezoekers vandaan komen. Echter is niet alles gerelateerd aan de verschillende kanalen en roept het bij mij meer vragen op. Kortom, ik adviseer je om verder te kijken naar andere rapporten.

Acquisitie > Alle verkeer

De belangrijkste rapporten bevinden zich bij alle verkeer. Hierin vind je terug waar je bezoekers vandaan komen, of dat nou organisch, direct of verwijzend verkeer is.

Google Analytics Acquistie rapporten uitgelegd

Bij kanalen heeft Google Analytics een indeling gemaakt om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Dat is in 6 verschillende groepen ingedeeld: organisch, betaald zoekverkeer, verwijzend, direct, social media en e-mail. Vervolgens zie je verschillende data die ook bij het onderdeel doelgroep en conversies voorbijkomt.

De kanalen worden afgeleid uit de bron/medium data. Zo is het social media kanaal eigenlijk verwijzend verkeer vanaf een social media kanaal.

Acquisitie > AdWords

Indien je AdWords gekoppeld hebt onder Beheer kun je hier informatie van je campagnes bekijken. Deze informatie komt grotendeels overeen met wat je in AdWords zelf kunt bekijken, maar dan gecombineerd met extra data van je website.

Zo zie je hier ook informatie over het gedrag: bouncepercentage en pagina’s per sessie. Daarnaast heb je de mogelijkheid alle doelen van Analytics ernaast te leggen en niet alleen de doelen die als conversies in AdWords gekoppeld zijn.

Acquisitie > Search Console

De informatie in dit rapport gaat over het organische verkeer en kun je bekijken indien je Google Search Console hebt gekoppeld met Google Analytics.

Het zijn soortgelijke rapporten als bij AdWords, omdat de basis van de data uit een andere bron komt en is aangevuld met data van bezoekers. De rapporten gaan maximaal 90 dagen terug, maar bieden wel een goed inzicht in de organische resultaten. Uiteraard is er de mogelijkheid de rapporten te downloaden, waardoor je de informatie langer kunt bewaren.

Acquisitie > Sociaal

De naam van het rapport zegt het al. Hierin wordt informatie weergegeven van bezoekers die van social media afkomen. Komen ze van Facebook, Twitter of LinkedIn? En naar welke pagina werden ze als eerst verwezen? Hier kun je het allemaal terugvinden.

Acquisitie > Campagnes

Alle online campagnes die je hebt lopen kunnen in dit onderdeel weergegeven worden. Hiervoor dien je wel de juiste tags in de URL mee te geven. AdWords is automatisch goed getagd, maar campagnes van bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn niet. Daarvoor moet je handmatig de juiste UTM-tags aanmaken.

UTM-tags aanmaken

Google Analytics Acquistie rapporten uitgelegd

UTM-tags kun je via Google’s Campaign URL Builder aanmaken. Dit is een simpele tool die je helpt om op de juiste wijze campagne informatie aan een URL mee te geven.

Belangrijk is om de source (bron), medium en name (naam) mee te geven. Stel, je hebt een Facebook advertentie campagne, dan geef je bij source “facebook” op, bij medium: “cpc” en bij naam de naam die het beste de campagne omschrijft.

Zodra iemand vanuit Facebook op de advertentie klikt en op je website komt, wordt de informatie uit de URL door Google Analytics verwerkt. Bij het rapport acquisitie > campagne kun je de campagneresultaten terugzien.

Volgende keer: Gedrag rapportages

Nu je weet waar je bezoekers vandaan komen wordt het tijd om te onderzoeken wat de bezoekers op je website doen. In het volgende artikel zal ik het onderdeel Gedrag toelichten.

Op de hoogte blijven van deze serie? Volg ons op onze socials: Facebook, Twitter of LinkedIn of meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.