Exclusief: Fingerspitz bij Google C-Suite Summit Londen

Begin oktober ben ik op uitnodiging van Google naar Londen afgereisd. Samen met 29 andere specialisten uit Noord-Europa mocht ik een aantal strategische summits bijwonen. Buiten het feit dat het een aangenaam uitstapje was naar onze Brexit-buur, heb ik hier uiteraard wat leuke feitjes en weetjes opgedaan. Die deel ik natuurlijk graag met jullie in dit blogartikel.

Na een korte vlucht, een iets langere treinreis en een smakelijke lunch bestond de dag uit acht presentaties van Google specialisten. Zij gaven inzichten over een aantal specifieke branches, zoals  Beauty, Finance en Retail en specifieke gebieden zoals data, video en mobile. In dit artikel ga ik specifiek in op Beauty en YouTube.

Beauty and the brains

Een van de eerste presentaties ging over de beauty industrie. Uit de laatste cijfers van Google bleek dat in Q2 make-up online de meeste groei maakt in zoekopdrachten, maar dat haarproducten nog altijd het belangrijkste zijn, omdat hier het meeste volume op zit. De groei die nog steeds terug te zien is in deze branche komt vooral vanuit mobile devices.

Maar hoe spelen grote bedrijven zoals L’Oréal in op een veranderende markt? In de oude beauty wereld werd er traditioneel gedacht vanuit aisle, advisor en editor. Met andere woorden: hoe kon je in het gangpad het verschil maken of de verkoopster zo beïnvloeden dat ze aan jouw merk denken?

Influencer marketing

De nieuwe wereld werkt echter niet meer op deze manier. Online heeft obviously alles veranderd. De Beauty industrie leeft inmiddels op influencers. Search, YouTube en (content) creators maken vandaag de dag de dienst uit. En dat is geen gekke gedachte. In de UK kijken dames tussen de 30-50 jaar per dag gemiddeld 4 YouTube video’s achter elkaar (ook wel binge watching genoemd). Gemiddeld bekijken deze dames 4,1 minuut per video.

Bedrijven zoals L’Oréal willen om die reden een langetermijnrelatie aangaan met belangrijke influencers. Door met verschillende bloggers samen te werken, bereik je als bedrijf een veel groter publiek.

Bovendien kun je bloggers uit laten blinken op specifieke gebieden, denk bijvoorbeeld aan één blogger voor make-up en een andere blogger die alles weet te vertellen over haarproducten. Bloggers kunnen verschillende content creëren, denk bijvoorbeeld aan tutorials of how to’s. Als merk wil je daar gezien worden.

 

YouTube content plan

Veel bedrijven worstelen met video content. Want wat zet je nou op YouTube? Waar zijn mensen naar op zoek? En wat voor content zet je in als advertentie?

Organisaties willen content creëren die de consument zijn intentie pakt en beïnvloedt. Denk hierbij aan een berg content die je kunt maken die gaan over consumentenvragen. Beautymerk Maybelline weet hier goed op in te spelen met waardevolle make-up tips voor vrouwen.

Hoe wordt content geconsumeerd?

Google hanteert hiervoor het Search, Hub, Hero model. Met andere woorden: surfing, subscribe en search content.

Hero: YouTube als onderdeel van je integrale marketing strategie

Je Hero content zet je in als je echt wilt opvallen en er grote marketingbudgetten integraal worden ingezet. Denk aan ondersteunende radio, TV en (offline/out of home) display campagnes. Bij grote bedrijven zijn er een paar pieken per jaar waarin je echt wilt opvallen. Denk bijvoorbeeld aan parfum merken die rond de feestdagen eruit willen springen, zodat de Kerstman of Sinterklaas in deze belangrijke periode van het jaar hen niet vergeet ;-). Een doelgroepgerichte YouTube campagne kan hier niet in ontbreken.

Hub: Relevant adverteren op de juiste doelgroep

De Hub content kun je regelmatig inzetten om content te pushen naar een doelgroep die past bij je product. Hiervoor is er dus meer budget beschikbaar, maar het gaat dan nog niet over de enorme budgetten zoals bij hero wel het geval is.

Help content: always on!

Als laatste heb je Help content. Deze search content is always on. Denk hierbij aan handige how-to video’s die altijd goed worden bekeken of een top haarstyliste die vragen beantwoord van veel voorkomende haarproblemen. Vragen/behoeftes zijn de nummer 2 best bekeken video’s op YouTube. Succes is daarmee bijna altijd gegarandeerd.

Heb jij een product die in de categorie low interest valt? Maak je dan geen zorgen. Opvallend genoeg wordt dit type content ook veel bekeken op YouTube. De kunst is om je goed te kunnen verplaatsen in de doelgroep. Zo is onderstaande video al ruim 135.000 keer bekeken.

Heeft iemand jouw video bekeken? Dan kan een retargeting video de kracht van je merk versterken. Videocontent hoeft overigens ook niet lang te duren. Kort maar krachtig mag!

Kortom: zit je in de beautybranche? Dan kun je niet meer om influencer marketing en YouTube als kanaal heen.

Ik ben erg benieuwd of jij influencers al hebt ingezet voor jouw marketing doeleinden. En maakte YouTube deel uit van je content strategie?

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.