B2B e-mail optimalisatie

Zoals “De Jeugd van Tegenwoordig” ooit schreef: “Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft.” En zo is het ook met e-mailmarketing. Het vergaren van e-mailadressen is maar het halve werk. De andere helft is de abonnee behouden als een betrokken lid van je abonneelijst.

Hierbij is de onderwerpregel één van de belangrijkste elementen. Hierdoor besluit de ontvanger je e-mail te openen of niet.

De onderwerpregel

Er zijn veel tools die je kunnen helpen met ideeën voor onderwerpregels. Zo is Portent’s Content Idea Generator ideaal voor het ophalen van ideeën binnen een onderwerp. Vul een trefwoord in en druk op enter. Het systeem voegt vervolgens kleine zinsdelen en woorden toe die een onderwerpregel vormen. Druk zo vaak als nodig op refresh tot je een zin hebt die past bij jouw onderwerp.

Let op: gebruik het voor ideeën en neem de zinnen niet letterlijk over, het moet namelijk wel passen bij je doelgroep.

Onderwerpregel e-mailmarketing

Waarschijnlijk heb je al een keer een dergelijke Content Idea Generator gebruikt. Er is al veel geschreven over dit soort tools. Daarom wilde ik het nu anders aanpakken.

Ik ben gaan kijken naar mijn eigen inbox. Welke recente e-mails trokken mijn aandacht en welke helemaal niet. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

== Should you outsource your blog writing? [Groove] ==
Waarom het wel werkte: Het schrijven van blogs neemt altijd veel tijd in beslag, en niet iedereen vindt het even leuk om er een te schrijven. Deze vragende onderwerpregel sprak mij dus aan op een onderwerp waar ik vaker over na had gedacht: Hoe kan ik blogs effectief schrijven? De onderwerpregel gaf mij het gevoel dat meerdere mensen met dezelfde gedachten rondliepen en dat Groove hier de oplossing voor had.

== Pssst... vanaf morgen 10% korting op speelgoed [Bart Smit] ==
Waarom het wel werkte: Deze onderwerpszin kwam bij mij over als een insidertip, en dan in de zin van: “Pssst… Dax, je was toch nog opzoek naar …. Morgen kun je het product het beste kopen, ik heb gehoord dat je dan 10% korting krijgt..”. Deze onderwerpszin gaf mij het gevoel alsof ik werd beloond voor het wachten met de aanschaf van een product dat ik wilde hebben. Wie wil er nu geen insidertips ontvangen? Het kwam over als een stille tip en geen keiharde sales.

== STOP HIER: nu 10% korting op speelgoed [Bart Smit] ==
Waarom het niet werkte: De volgende dag ontving ik van Bart Smit de volgende e-mail. Hoogstwaarschijnlijk ingezet als follow-up e-mail. Deze onderwerpregel vond ik echter negatief ten opzichte van de vorige. Hier kreeg ik het gevoel: alsof Bart Smit bepaalt of ik stop met wat ik aan het doen ben om bij hen te shoppen.

Waar ze in de eerste mail de “bal” bij mij weglegden, bepaalde Bart Smit in de volgende e-mail dat ik moest stoppen omdat er 10% korting werd gegeven. Ze hadden beter de volgende onderwerpregel kunnen gebruiken: “Vanaf vandaag gaat de 10% korting in, op alle producten.” Dit ligt meer in het verlengde van de voorgaande e-mail.

== Get 500+ journalists’ emails and social profiles for just $7 [Unfunnel] ==
Waarom het niet werkte: 2 maanden voor het ontvangen van deze e-mail had ik een resource gedownload van hun website. 2 maanden later ontving ik dus de e-mail met de openingszin als hierboven. Van één resource download naar een acquisitie gerichte e-mail. Waarom de zin niet werkte? Het kwam neer op één punt, ik was nog niet klaar om te kopen. Tussen de resource download en de acquisitie e-mail zaten geen nurture e-mails.

Conclusie: Ken je doelgroep en kom erachter welke interesses zij hebben. Zo kun je relevante (follow-up) e-mails verzenden en niet één e-mail naar je gehele e-maildatabase. Een tool die je hierbij kan helpen is marketing automation software. Bovenal, zorg altijd dat je onderwerpregel en de inhoud van je e-mail overeenkomen.

Heb je B2B onderwerpregels die voor jouw bedrijf werken, plaats ze hieronder in de comments, ik ben benieuwd.

Snippet

De snippet (het eerste stukje tekst uit je e-mailnieuwsbrief, die in je Gmail-overzicht van de inbox te lezen is, in Outlook ook wel de alert-popup), als hieronder weergeven, bestaat uit 3 onderdelen: de afzender, de onderwerpregel en snippet-tekst (in het rood).

Je ziet nog vaak dat de tekst “indien deze niet goed leesbaar is, klik hier voor de online versie” gebruikt wordt. Dat is zonde van de tekst.

Je kan deze ruimte beter gebruiken voor een subboodschap, om de onderwerpregel te versterken.

Zo zet eBags de snippet goed in. Naast het onderwerp wordt in de snippet duidelijk de korting genoemd die bij de actie hoort. De e-mail van Sawadee doet het ook goed op het snippet-gebied. Het onderwerp “Vul je reisprofiel aan” wordt aangevuld met de snippet “Om de inhoud van onze nieuwsbrieven zo goed mogelijk af te stemmen op jouw wensen en behoeften.”

Conclusie, zorg ervoor dat je snippet aansluit bij de onderwerpsregel.

Responsive E-mail

Je kunt er niet meer onderuit dat e-mails beter worden geopend op mobiele apparaten dan op desktop. Uit een onderzoek van Litmus is te zien dat de meeste e-mails mobiel worden geopend, 54% ten opzichte van 19 % op desktop. 

Zorg er dus voor dat al je e-mailnieuwsbrieven, follow-up e-mails en eenmalige e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Het gebruiken van een responsive nieuwsbrief template is dus noodzakelijk. 

Maak je gebruik van een responsive e-mail template? Zorg dan ook dat je website/webshop mobile proof is. Hoe frustrerend is het wanneer je vanuit een responsive e-mail op een website komt die niet goed getoond wordt op een mobiel apparaat.

Gebruik dezelfde huisstijl

Je e-mail heeft een bepaalde huisstijl en krijg je de abonnee zo ver dat hij klikt in je nieuwsbrief, zorg dan dat de landingspagina waar de abonnee op terecht komt aansluit bij de huisstijl van de nieuwsbrief.

Waar moet je dan aan denken:

  • Hetzelfde product
  • Gelijke prijzen
  • Dezelfde afbeeldingen
  • Dezelfde schrijfstijl 
  • Dezelfde huisstijl

Profielverrijking

Naast het hebben van een e-mailadres en eventueel een naam zijn ook de interesses van de abonnee van belang. Niets is namelijk zo vervelend als een e-mail ontvangen die niet relevant is voor jou. Vraag daarom bijvoorbeeld op de bedankpagina van een nieuwsbrief inschrijving naar de interesses door middel van een checkbox, voorbeeld: fingerspitz.nl/nieuwsbrief (meld je aan en zie wat ik bedoel).

Aan de hand van deze interesses kun je vervolgens segmenten gaan opbouwen van verschillende abonnees en hier dus je content op afstemmen. Wat je ook kan helpen bij relevante content in je nieuwsbrief is het online gedrag van je websitebezoekers te analyseren. Welke onderwerpen hebben bijdrage geleverd aan de uiteindelijk conversie? Is er een patroon te vinden? Communiceer die onderwerpen dan ook in je mailings.

Verzenddag

In vergelijking tot andere jaren worden donderdag de meeste zakelijke e-mails verstuurd binnen de B2B. Gevolgd door de dinsdag en de vrijdag. Op zaterdagen en zondagen worden er vrijwel geen B2B e-mails verstuurd. Kies dus tactisch de verzenddag. Verzending op donderdag is populair, maar dit zorgt er wel voor dat je e-mail eerder verdwijnt tussen de rest. 

Natuurlijk zijn niet alle tips die hierboven genoemd zijn even makkelijk door te voeren. Begin daarom met de quick wins: onderwerpregel, snippet en de verzenddag. Wil je de profielen van je abonnees gaan verrijken? Denk dan eerst goed na over de interesse categorieën. Trek de categorieën in lijn met de diensten of producten die je aanbiedt.

Mocht je nog een tip hebben om (B2B) e-mails te optimaliseren? Geef een comment hieronder. Laten we elkaar up-to-date houden.

Lees meer over

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.