Hoeveel content moet er op een pagina staan?

Regelmatig krijg ik vanuit klanten vragen over de hoeveelheid content die op een pagina moet staan.

De hoogste tijd om hier eens dieper op in te gaan en dit mysterie voor eens en voor altijd te ontrafelen. Zodat jouw website klaar is voor een stijgende lijn.

Meer bezoekers op je website?

Aantal woorden

Er zijn verschillende studies gedaan naar de relatie tussen het aantal woorden op een pagina of blog en de organische topposities binnen de zoekresultaten. Hieruit blijkt dat het aantal woorden van een artikel inderdaad invloed heeft.

Doorgaans worden pagina’s en blogs geoptimaliseerd voor een tekst tussen de 300 en 500 woorden. Dit is vaak het minimale aantal woorden wat nodig is om voldoende content te delen.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat deze content ook nog eens relevant is voor de bezoeker en dat je pagina voldoet aan de huidige SEO eisen anno 2016.

Onderstaande afbeelding geeft duidelijk weer dat artikelen met 'veel' tekst beter scoren dan pagina’s met minder tekst.

Relatie content en rankings zoekresultaten.

Gemiddelde content tekst in de top 10 zoekresultaten van Google.

Inhoud versus lengte

Oké, we weten nu dat er een relatie bestaat tussen de lengte van je artikel en de ranking in de zoekresultaten.

Is het dan zo dat een lang artikel per definitie beter scoort in Google?

Nee. Er spelen ook andere zaken mee. Zorg dat de basis van jouw website in orde is. Denk hierbij naast de hoeveelheid content ook aan autoriteit en de techniek van de website.

Als het op content aankomt gaat het niet alleen om de lengte. Houd in ieder geval rekening met de volgende basis:

  • Deel je pagina op in koppen
  • Maak gebruik van semantiek
  • Vergeet geen interne links
  • Voeg een uitgaande link toe naar een pagina met een hoge autoriteit
  • Zorg voor een herkenbare URL structuur

Om je een beetje op weg te helpen is het artikel SEO voor dummies van mijn collega Kristie zeker een aanrader!

Hoe kan ik mijn content upgraden?

Niet alleen het aantal woorden op een pagina is belangrijk. Verrijk je content met zogenaamde ‘rich content’ om nog beter te scoren.

Denk hierbij aan:

  • Video’s of infographics bij ‘how-to’ content
  • Reviews op productpagina’s
  • Testimonials bij leadgeneratie
  • Afbeeldingen ter ondersteuning

Wist je dat Rich Content ook bij AdWords vaak bijdraagt aan hogere CTR’s en hogere conversiepercentages? Niet gek toch, waar zou jij op klikken? 

Aan de slag

Loop je content nog eens na en bekijk waar de kansen liggen voor jouw bedrijf of website. Mocht je vragen hebben over dit blog of heb je hulp nodig bij zoekmachine optimalisatie? Neem gerust contact met mij op.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.