7 Rapporten in Google Analytics om je website te verbeteren

leestijd 7 minuten
10 januari 2024

Je runt je site al een tijdje, maar je wilt weten of er verbeteringen nodig zijn. Sommige zaken weet je zelf wellicht al. Een trage site merk je zelf ook wel binnen no time op. Maar zijn er nog andere zaken die een rol spelen in je optimalisatieslag naar de ideale site voor jouw doelgroep? Google Analytics geeft je inzicht!

1. Check je 404 issues

Het is ons allemaal weleens overkomen: je landt op een pagina die een foutmelding geeft. En je baalt dan dat je niet terechtkomt bij de content die je zocht. Dit geldt ook voor de bezoekers van je website. Met een overduidelijke 404 pagina geef je ze niet bepaald een warm welkom.

 

Als een bezoeker landt op een 404 pagina dan is het linkje nog wel te vinden in de zoekresultaten, terwijl de pagina inmiddels offline is gehaald. Dat klinkt niet als een ideale situatie.

Om te voorkomen dat je bezoekers onnodig een vervelende 404 melding te zien krijgen, kun je dit het beste regelmatig even checken. Vervolgens kun je een 301 redirect instellen naar de pagina met het beste alternatief. Zo geef je wel de pagina waarde door binnen je website. En ook voor je bezoeker is dit een prima alternatief.

Er zijn verschillende manieren waarop je de 404 errors kan checken. De meest eenvoudige is via Google Analytics. Via de volgende video kun je zien hoe je dit instelt:


De vervolgstap is in Google Search Console controleren wat voor 404 meldingen er zijn. Vervolgens kun je het probleem oplossen.

Met behulp van Google Tag Manager kun je in Google Analytics meer data binnenkrijgen over je 404 melding. Hiervoor dien je een tag aan te maken met de volgende instellingen:

 

De bijbehorende trigger vuur je af op het moment dat de 404 melding afspeelt. Je kunt deze (als dit bij jouw website het geval is) activeren op de title tag.

Onder Topgebeurtenissen kun je zien op welke pagina’s er een 404 melding voorkomt. Als deze vaak voorkomen dan lijkt het een structureel probleem te zijn dat opgelost moet worden.

 

2. Gemiddelde laadtijd

Ondanks dat de site bij jou op dit moment lekker draait, wil je dit ook proefsteeksgewijs checken onder je doelgroep. Zeker als je website internationaal toegankelijk moet zijn voor een breed publiek.

Via Google Tag Manager kun je bijvoorbeeld bij 1 op de 5 bezoekers hun laadtijd tracken. Een mooi gemiddelde hiervan laat zien of jouw voorgevoel al klopt. Hiervoor stel je in Google Tag Manager de volgende waarde in bij je Google Analytics Tag:

 

Om te checken of je het (niet) goed doet, check in onderstaande tabel in Google Analytics of jouw site aan de gewenste idealen voldoet of dat er wellicht nog werk aan de winkel is.

 

Ook als je site speed sample niet hebt ingevoerd kun je hier statistieken ophalen. Alleen worden ze dan sporadisch binnengehaald.

Voor SEO is een snelle website een echte pré. Als het inladen van je website of –shop te lang duurt, gaan veel bezoekers weer terug naar de resultaten in de zoekmachine. Een hoog bouncepercentage en snelle terugkeer naar de zoekresultaten, is voor Google aanleiding om te denken dat de pagina niet voldoet aan de zoekopdracht.

3. Browser en device gebruik

Je bent zelf wellicht enthousiast gebruiker van Safari en kunt niet meer zonder. Je hebt er dan ook voor gezorgd dat jouw site optimaal werkt voor Apple devices. Maar geldt deze Apple crush ook voor je doelgroep?

Om te zien welke browsers en device zij gebruiken, bekijk je het volgende rapport:

Ook het volgende rapport is zeker de moeite waard om eens goed voor te gaan zitten. En vergeet niet om je website op deze devices testen.

 

Beide rapporten zijn te vinden onder Doelgroep > Technologie > Browsers en besturingssystemen.

Valt bij jou ook het groot aantal mobile gebruikers op? En is jouw site hiervoor geschikt? Wellicht is het eens een idee om een heatmap of bezoeker recordings aan te zetten op deze versie van je site. Met deze input kun je zien hoe specifieke pagina’s op mobile devices presteren. Wellicht kun je met een paar kleine aanpassingen al een grote optimalisatieslag behalen.

4. Voor webshops: enchanced e-commerce

Dit stukje in Google Analytics is nog relatief nieuw en voor veel mensen onontdekt. De reden hiervoor is dat je webshop hier ook technisch klaar voor moet staan. Door velen wordt enhanced e-commerce nog als complex ervaren. Vaak kost de implementatie voor webbouwers ook behoorlijk veel tijd, en dus geld. Voor veel webshopeigenaren is dit een behoorlijke drempel.

Toch is het resultaat hiervan niet onverdienstelijk. Met enhanced e-commerce kun je veel uitgebreidere analyses maken dan met de ‘standaard’ Google Analytics data.

De klassieke e-commerce tracking geeft alleen inzicht in de gebruikers en bijbehorende paden die tot een transactie hebben geleid. Uiteraard heb je hier veel inzicht in, maar het geeft niet het totale plaatje weer. Er is bijvoorbeeld geen trechter funnel voor e-commerce, je kunt geen annuleringen verwerken, je hebt geen inzicht in het checkout proces of inzicht in het effect van kortingscodes.

Met enhanced e-commerce kun je het e-commerce stuk veel beter analyseren.

Meet productprestaties op basis van impressies, kliks en productdetails. Via dit enhanced e-commerce rapport krijg je inzicht in de zichtbaarheid van je producten op je site. Met deze drie statistieken kun je je website, productaanbod en marketingcampagnes verbeteren.

Bekijk hoe je je checkout nog verder kunt verbeteren. Per stap in je checkout kun je extra kenmerken toevoegen. Denk hierbij aan betaalmethode of gebruik van een gastaccount of login.


Kortom: handige input die je helpt een volgende stap te zetten als je al een tijdje bezig bent met je shop!

5. Productprestaties

Welke producten scoren online erg goed? Maar wellicht nog belangrijker: waarom is dat zo? Zijn deze pagina’s bijvoorbeeld erg goed geoptimaliseerd voor de zoekresultaten? Of valt hier bij je top 10 producten nog winst te behalen?

Bekijk je product prestaties in Google Analytics onder dit rapport, bijvoorbeeld per segment met mobiel verkeer of enkel organisch verkeer en haal hier diverse verbeterslagen uit.

6. Optimaliseren op het weer

“Niets is zo veranderlijk als het weer”, wordt er vaak geroepen. Maar is dat ook echt wel het geval? Kopen jouw bezoekers vaker als het regenachtig weer is? Of juist niet? Je hebt hier vast wel je gedachtes over, maar is het ook significant hoger voor jouw belangrijke conversiepunten?

Als dit het geval is, zou je namelijk je online marketing uitingen hierop af kunnen stemmen. Denk aan een extra Facebook campagne voor je outdoor producten als er zomerse temperaturen aankomen.

Om te zien hoe je weergegevens in Google Analytics instelt, kun je onze handleiding hiervoor downloaden. Let op, je moet wel een beetje handig zijn met Google Tag Manager en Google Analytics.

7. Paginaprestaties

Last but not least: hoe presteren je pagina’s? Neem ze eens onder de loep en bekijk goed hoe bepaalde pagina’s presteren. Op welke pagina’s horen je conversies te vallen, en gebeurt dit ook voldoende? Met andere woorden: hoe is je conversieratio? Welke pagina’s hebben veel bezoekers maar een hoog bouncepercentage? Is dit bouncepercentage te verklaren of is het vreemd dat deze zo hoog is? Hoeveel tijd zitten bezoekers gemiddeld op je pagina?

Ga bijvoorbeeld naar het rapport onder Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s. En duik hier eens in. Heel veel succes met analyseren en optimaliseren!

Analytics naslagwerk

Dit blogartikel is het laatste onderdeel wat we bespreken in onze Google Analytics blog serie. Je hebt nu een heleboel naslagwerk om ook zelf met Google Analytics, Tag Manager en Search Console aan de slag te gaan. Het complete overzicht van de blog serie Jan en mij vind je hier terug.

Meer over Kristie

Op succesvolle campagnes die bijdragen aan landelijke bekendheid ben ik onwijs trots. Mooi om deel uit te maken van zoiets groots.

Kristie Beliën
Account Strateeg

Lees meer over