Waarom is Snapchat zo populair?

Met één miljoen gebruikers binnen Nederland én 200 miljoen wereldwijd kunnen we eigenlijk niet meer om Snapchat heen. Toch wordt Snapchat vaak vergeten of simpelweg overgeslagen als het gaat om online marketing én strategie.

Doodzonde eigenlijk, Snapchat is een ontzettend interessant medium om unieke content te delen met je doelgroep. Ik leg je graag uit waarom Snapchat zeker de moeite waard is voor jouw bedrijf.

Weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met Snapchat? Lees alles over Snapchat Advertising!

Waarom gebruiken jongeren Snapchat?

Zo’n 150 miljoen gebruikers ‘snappen’ er dagelijks op los. Dit heeft een reden. Snapchat is namelijk gewoon erg leuk.

Vooral jongeren zijn veelvuldig te vinden op Snapchat. Zo heeft 56% van de jongeren in de leeftijd van 15 -19 jaar de app op zijn telefoon staan. Overigens wordt de app ook steeds vaker gebruikt door jongvolwassenen en zelfs 30-plussers komen erachter dat ‘het gele spookje’ best grappig is.

Leeftijd Snapchat gebruikers

Wat kun je met Snapchat?

Via Snapchat stuur je foto’s en korte video’s naar vrienden, familie of bijvoorbeeld klanten. Niet zo bijzonder op het eerste gezicht. Wat maakt het dan wél uniek?

Waarom is Snapchat populair?

“This message will self destruct in 10 seconds”

Het leuke aan Snapchat is dat jouw foto of video maximaal 10 seconden zichtbaar is en zichzelf daarna verwijdert.

Wel hebben gebruikers de mogelijkheid om een foto of video toe te voegen aan hun ‘eigen verhaal’. Hiermee geef je jouw volgers de kans je ‘snap’ te bekijken voor de komende 24 uur. Aan jou de keuze!

Wat maakt Snapchat anders dan anders?

Binnen Snapchat kun je gebruikmaken van gave features. Zo kun je naast de standaard opties zoals chatten, bellen én foto’s doorsturen nog veel meer.

Veruit de populairste mogelijkheid binnen Snapchat is de zogenaamde Snap ‘lens’. Met deze lenzen kun je real-time speciale effecten aan je gezicht toevoegen op basis van gezichtsherkenning.

Onlangs speelde Nike hier leuk op in tijdens zijn EURO 2016 campagne. Waarbij je van lichaam kon 'switchen' met Cristiano Ronaldo. 

Snapchat lens

Een ander bekend voorbeeld is de Rotterdamse oma die viraal ging door haar kleinzoon. 

Snapchat versus Facebook

Veel bedrijven zijn pas net gewend aan Instagram. Moeten we dan óók nog over op Snapchat? Een eenduidig antwoord is hier eigenlijk niet op te geven.

Natuurlijk hoef je niet altijd gekkigheid uit te halen via de app, duidelijk is wel dat Snapchat draait om leuke én vooral creatieve content. Steek het in een zakelijk jasje met een stropdas en je volgers zullen snel afhaken.

Gebruikers van beide apps gebruiken deze om diverse redenen. Het is dan ook een fabeltje dat jongeren kiezen óf voor Snapchat of voor Facebook.

Waar Facebook steeds meer een gepersonaliseerde krant wordt, is Snapchat vooral fun.

In plaats van de bekende ‘Casual Friday’,doet Vodafone via Snapchat bijvoorbeeld aan ‘Snap Friday’.

Waarom is Snapchat zo populair?

Is Snapchat interessant voor bedrijven?

Hier is eigenlijk maar een antwoord op: Ja. De content die je als bedrijf deelt op Snapchat is uniek én zal je via geen enkel ander kanaal delen.

Wees creatief en vooral niet bang!

Het is ontzettend leuk om te snappen. Geef je klanten inzicht achter de schermen, een kant die zij wellicht niet van je kennen. 

Advertentie mogelijkheden binnen Snapchat

Sinds kort is het voor bedrijven mogelijk om te adverteren binnen Snapchat. Dit is echter nog niet voor alle bedrijven weggelegd en is ook zeker niet goedkoop.

Adverteren binnen Snapchat kan op dit moment op twee manieren. Optie 1 heb ik eerder al behandeld, dit zijn de lenzen, zoals het voorbeeld van Nike dat ik eerder gaf.

Optie 2 is momenteel enkel weggelegd voor de ‘Big Boys’ in de Verenigde Staten. Zij hebben namelijk een ‘permanente’ plek in de Snapchat feed. Op deze manier zijn zij met hun verhalen altijd zichtbaar.

Onderstaand zie je ‘gesponsorde’ verhalen.

Snapchat gesponsorde verhalen

Vooralsnog is dit dus nog enkel weggelegd voor bedrijven met miljoenen advertentiebudget. Het is wachten op de tijd dat bedrijven binnen Nederland kunnen gaan targeten op basis van locatie, geslacht en interesses.

Resultaten Snapchat adverteren

Mocht je willen adverteren op Snapchat dan is de kans groot dat jouw advertentie goed ontvangen wordt. Gemiddeld ligt de CTR 5x hoger dan op ‘vergelijkbare’ platformen als Facebook en Instagram. In de Verenigde Staten bereikt een gemiddeld gesponsorde Geofilter zo’n 40-60% van zijn doelgroep. Enorm dus!

Daarnaast zijn Snapchatters zo’n 20 seconden bezig met een gesponsorde lens. Je kunt je voorstellen dat je AdRecall hierbij ontzettend hoog ligt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van adverteren op Snapchat? Lees dan wat er mogelijk is binnen Snapchat Advertising!

Contact

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf binnen Snapchat of heb je gewoon een vraag of opmerking naar aanleiding van dit blog? Neem dan contact met mij op, ik help je graag op weg.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.