Google AdWords update: Expanded Text Ads

Onlangs kwam Google met het nieuws dat er weer een wijziging gaat plaatsvinden in de zoekresultaten. Deze keer gaat het om uitgebreidere tekstadvertenties voor AdWords.

Maar wat kun je hier nu van verwachten als bedrijf of adverteerder? Bij deze een overzicht wat het concreet betekent en wanneer je de langere advertenties kunt verwachten.

Uitgebreidere advertenties

De laatste grote wijziging ging natuurlijk om het wegvallen van tekstadvertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Niet geheel buiten verwachting gaf dit meer speelruimte om AdWords advertenties nog aantrekkelijker te maken én meer uniform. Het standaardiseren van advertenties op verschillende apparaten (mobiel, desktop, tweede scherm, etc) is dan ook een logisch vervolg.

Daarnaast zal de AdWords advertentie steeds meer op reguliere organische resultaten gaan lijken. Studies hebben al aangetoond dat meer dan 40% van de Google gebruikers geen idee heeft dat ze op advertenties klikken. De vraag is: zal dit percentage verder oplopen na de introductie?

Hoe zien Expanded Text Ads eruit?

Zoals adverteerders goed weten zijn de huidige advertenties kort. Soms té kort. Google gaf al de mogelijkheid om de headline (de belangrijkste eyecatcher!) op te rekken door een punt te zetten achter de eerste omschrijvingszin. Maar met de nieuwe advertenties vergoot Google alle tekstlimieten.

Even een overzicht van de veranderingen:

Upgrade onderdeel

Nu

Binnenkort

 

Headlines

 

 

Een 25-letter headline

 

Twee 30-letter headlines

 

Omschrijvingen

 

 

Twee 35-letter zinnen

 

Een 80-letters zin

 

Weergegeven URL

 

 

Een 35-letter url

(manueel invoeren en moet overeenkomen met uiteindelijke URL)

 

Twee 15-letter paths (domein wordt automatisch ingevoerd, url-pad kan manueel ingevuld worden)


Kort genomen zal de headline (kop) dus voornamelijk veel prominenter worden zonder dat de beschrijving wordt aangetast. Daarnaast wordt het veel eenvoudiger om een goede display url te creëren. Mooi meegenomen voor de gemakzuchtige adverteerder onder ons!

Uiteindelijk zal het er als volgt uit komen te zien:


Wat zijn de gevolgen?

Creativiteit! Voor de meeste adverteerders waren de huidige tekstlimieten vaak te gering om écht goed te vertellen wat nu aangeboden wordt.

Voor iemand onbekend met AdWords: 35 tekens is nagenoeg niets. Deze nieuwe vrijheid biedt ruimte om op een geheel nieuwe manier ad copy te schrijven.

Even op een rij wat wij de belangrijkste gevolgen schatten:

  1. Meer zeggen, meer opvallen: met meer karakters kunnen advertenties creatiever worden en beter inspelen op de gebruikersbehoeftes. Een call to action kan bijvoorbeeld ineens veel specifieker omschreven worden. En een headline kan beter uitlichten wat de landingspagina biedt.
  2. Prioritering: uitgebreidere teksten schrijven en oude ad copy aanpassen; daar gaat tijd inzitten. Tip is om te prioriteren: wat zijn de 10% belangrijkste ad groups en ga hier eerst mee aan de slag!
  3. CTR: zoals eerder gezegd: de verwachting is dat de klikratio met goede teksten flink omhoog kan gaan. Ook vanwege de overeenkomsten met organische resultaten.
  4. Budgetten: een belangrijker punt dat gemonitord moet worden is je budget. Als de klikratio inderdaad stijgt, worden budgetten sneller verbruikt.
  5. Quality Score: de AdWords kwaliteitsscore kan van deze ontwikkeling zeker profiteren. Door meer ruimte kunnen zoekwoorden beter in de teksten terugkomen. Gevolg: relevantere advertenties!
  6. Organisch: alle ontwikkelingen op AdWords gebied hebben al langer invloed op de organische resultaten. Waarschijnlijk gaat op zoekwoorden met veel concurrentie de strijd nog moeilijker worden. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat advertenties & SEO niet moeten concurreren maar samenwerken.

Uiteraard zullen er in aanloop naar de ontwikkelingen nog veel meer gevolgen zijn die we gaan ontdekken. Bij Fingerspitz proberen we jou altijd op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld via onze nieuwsbrief. Gemakkelijk altijd up-to-date blijven!

Mooi! Direct aan de slag dan maar?

Helaas zijn de ontwikkelingen op dit moment in de bèta-fase en heeft Google nog geen uitsluitsel gegeven over een definitieve uitrol. Onze verwachting is dat de testfase niet lang zal duren. Zodra duidelijk is dat Google Expanded Text Ads gebruikt kunnen worden, staan wij klaar met de beste advertentieteksten en tips!

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.