Hoe zet je Pinterest succesvol in als bedrijf?

Al eens nagedacht over Pinterest? Vast wel! Het is echter begrijpelijk dat het opzetten van nog een social media kanaal best lastig is, zeker een minder bekend platform als Pinterest.

Maar Pinterest is groeiende en kan voor veel bedrijven mooie kansen meebrengen. Zelfs zonder dat dit veel tijd hoeft te kosten! Daarom neem ik je mee in deze snelkookcursus 'Pinterest voor bedrijven'.

Pinterest: de achtergrond, feiten en fabels

Het eerste Nederlandse account op Pinterest werd aangemaakt in 2010. Het sociale platform heeft de afgelopen jaren een gestage groei gezien en is uitgegroeid tot een van de belangrijke social media kanalen van Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 2 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 335.000 dagelijks.

Het mag dus duidelijk zijn dat (een gedeelte) van jouw doelgroep waarschijnlijk actief is op Pinterest. Maar hoe zit het met die doelgroep? Vaak wordt aangenomen dat het vooral tieners & jongvolwassenen zijn die graag plaatjes kijken. Maar is dat zo?

Nederlandse Pinterest gebruikers t.o.v. andere social media kanalen

Opvallend genoeg blijkt dat de doelgroep heel divers is. Van studenten tot 50-plussers, waarbij de leeftijdsgroep 40+ juist het hardst gegroeid is. Uit onderzoek van Newcom Media blijkt dat Pinterest gestaag doorgroeit, ook in dagelijks gebruik en met name op mobiele apparaten. Geschat wordt dat 80% het platform gebruikt op een smartphone.

Daarnaast gebruikt de doelgroep Pinterest voornamelijk om ideeën op te doen en inspiratie te vinden op het gebied van hun interesses. Dat kan voor het bereiden van een maaltijd zijn, het herinrichten van een woning of zelfs de nieuwe motors van Harley Davidson checken. 

Pinterest voorbeeld Harley Davidson

Pinterest inzetten als bedrijf

Nu je op de hoogte bent (of al was) van het kanaal, kun je nagaan of Pinterest voor jouw bedrijf interessant is en hoe je dit vervolgens inzet. En daarvoor starten we bij de basis: de bedrijfsdoelen en jouw doelgroep.

Het is hier belangrijk om na te gaan of fases waarin Pinterest een rol speelt, aansluiten bij je doelen. Alhoewel het kanaal zich meer wil gaan focussen op directe verkoop, zal het voorlopig vooral een rol spelen als inspiratie- en vergelijkingsplatform voor jouw producten of diensten. Hierbij kan gezegd worden dat Pinterest momenteel voornamelijk een B2C tool is.

Is jouw bedrijf actief in de B2B? Ook dan raden we aan om Pinterest in te zetten. Het is namelijk heel goed voor SEO! Hierover later meer. 

Vervolgens is het zaak jouw doelgroep te vinden. Dit is gelukkig een eenvoudige stap. Pinterest heeft namelijk al guided search geïmplementeerd. Een manier om gemakkelijk via categorieën en zoekwoorden content te vinden. Staat jouw categorie er al op? Grote kans dat je doelgroep er ook is!

De implementatie

Vervolgens kan er begonnen worden met het opzetten. Bij deze een kort stappenplan:

  1. Een zakelijk Pinterest account aanmaken.
  2. Creëer goed vindbare boards (begin met maximaal 10) door er echte categorieën van te maken. Niet iedere productgroep hoeft een board te hebben: probeer conceptueel te denken. Een voorbeeld dat ik gebruik is een interieur webshop. Goede boards zouden dan 'Keuken & Eten' & ‘Sanitair & Badkamer’ kunnen zijn, maar ook evenementen of how-to’s kunnen!
  3. Zorg voor relevante Pins (images) op je boards. Een board zonder passende content zorgt ervoor dat gebruikers binnen no-time afhaken. Horen Pins nergens thuis? Laat ze dan weg.
  4. Maak afbeeldingen op je website 'pinnable' en zorg voor de juiste omschrijving, met daarin belangrijke keywords. Zo kan men je producten eenvoudig opslaan op een board. Dit geldt ook voor blogs, interactieve content en infographics.
  5. Zet Pinalytics op & koppel Google Analytics. De eerste geeft interessante statistieken op het platform zelf weer en GA volgt eventuele bezoeken aan jouw website.

Simple as that! Toch is het belangrijk om aandacht te besteden deze stappen.

Bekijk ook de Do’s en Don’ts verderop in dit artikel voor het opzetten. Maar eerst de voordelen en het creëren van volgers.

De voordelen van Pinterest inzetten

Niet onbelangrijk zijn natuurlijk de (directe) voordelen die het opzetten van Pinterest oplevert. Een belangrijk onderdeel hierbij is SEO.

Alhoewel het platform Pinterest voornamelijk als social media kanaal wordt gezien is het steeds meer een zoekmachine geworden. Door een paar slimme aanpassingen van het platform, zoals de zoekcategorieën en de 'similar images' zoekfunctie, is het uitgegroeid tot een heuse zoekmachine voor afbeeldingen. En net als bij standaard SEO is het gebruiken van de juiste keywords, zoals in de omschrijving, belangrijk. Daarnaast is het van belang dat jouw afbeelding-beschrijvingen, title tags en bestandsnamen correct zijn, net als een goede landingspagina URL.

Alhoewel Pinterest vroeger wel eens misbruikt werd voor haar toenmalige do-follow links, is het tegenwoordig meer een natuurlijk proces. Dat neemt echter niet weg dat iedere ‘Repin’ een link naar de originele bron (jouw website bijvoorbeeld) bevat. En laat 80% van alle afbeeldingen op Pinterest nu repins zijn! Op deze manier profiteert jouw website van het "verwijzend verkeer' dat Pinterest oplevert.

Last but not least indexeert Google ook Pinterest, wat bijdraagt aan je online zichtbaarheid. Tip: zorg dat de "hide your Pinterest profile form search engines" wel op Off staat :)

Besef dat Pinterest pas echt waardevol wordt door het niet als doel te zien, maar als middel in jouw social media strategie om jouw bedrijfsdoelstellingen te halen. Door aanwezig te zijn waar gebruikers zoeken naar ideeën en aanbieders vergelijken, kun je jouw marketing eenvoudig uitbreiden voor weinig kosten. Het grootste voordeel hierbij is dat jij je presenteert daar waar jouw potentiële klanten zich bevinden en zoeken.

Hoe zorg je voor volgers op Pinterest?

Een van de succesfactoren van een social media kanaal is het hebben van volgers en interactie. Tegenvallende volger-aantallen is een belangrijke reden die bedrijven aangeven om niet door te gaan met Pinterest. Maar om een actief profiel te hebben moet er wel moeite in gestoken worden. Gelukkig kan met een beetje creativiteit een actief profiel onderhouden worden in slechts 30 minuten per week.

Allereerst is het belangrijk dat een aantal interessante boards van jou online staan met een paar van je top-afbeeldingen. De vervolgstap is het vinden van Pinners. Hiervoor kun je de source-functie en Pinalytics gebruiken. Met de source functie achterhaal je wie jouw afbeeldingen gepind heeft en wat erbij gezegd is. Pinalytics geeft aanvullend hierop ook weer wie de meest actieve Pinners zijn van jouw materiaal. Stap twee is engagement!

Pinterest marketing voor bedrijven

Ga in zee met jouw grootste volgers. Repin hun toffe content, zeker als dit aansluitend is op jouw aanbod. Of stuur jouw beste nieuwe content direct door, zodat zij hier gelijk iets mee kunnen. Een andere aanbeveling is om een shared group board aan te maken. Op dit board kunnen volgers zelf passende afbeeldingen pinnen. Een tip is om dit bijvoorbeeld te combineren met een winactie voor de beste Pin. Een gemakkelijke vorm van branding en relatief goedkoop!

Adverteren op Pinterest

Het interacteren met gebruikers van het platform om volgers te creëren is een goede optie, maar Pinterest werkt daarnaast hard aan opties waardoor je (betaald) meer zichtbaar kunt zijn. Het succes van adverteren op social media zoals Facebook, zorgt voor een snelle ontwikkeling bij andere kanalen, zoals Pinterest. Laten we ingaan op zowel de huidige als de potentiële advertentievormen:

Huidige mogelijkheden

Momenteel is er alleen de mogelijkheid tot het maken van Rich Pins, welke gratis en dus eigenlijk geen advertentie zijn. Rich Pins houden in dat je een standaard Pin kan ‘upgraden’ naar een uitgebreide afbeelding. Dit kan nu voor de categorieën producten, recepten, apps, films, artikelen, locaties en How-to's. Zo kun je voor producten een prijs & shoplocaties toevoegen, een installeerknop voor apps en een stappenplan voor How-To’s. Het is dan ook handig om dit altijd toe te passen op jouw belangrijkste Pins.

Featured adverteermogelijkheden

De toekomstige adverteermogelijkheden zullen naar verwachting snel in Nederland beschikbaar zijn. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is het al mogelijk om deze advertentievormen in te zetten. Dit zijn die (lang)verwachte adverteervormen:

  • Promoted Pins: de mogelijkheid om een Pin betaald te vertonen aan de door jou gekozen doelgroep. Handig voor verspreiding van je beste content. Hoogstwaarschijnlijk worden deze afgerekend op kost-per-klik of CPM (kosten per duizend views). Zorg ervoor dat jouw Promoted Pin wel perfect op mobiele apparaten is afgestemd, want dit is het voornaamste gebruikersapparaat.
  • Buyable Pins: dit zijn Pins waarmee door een betaalknop direct aankopen gedaan kunnen worden. 
  • Video Pins: Deze functionaliteit is zelfs in de Verenigde Staten nog niet mogelijk, maar een soortgelijke Twitter video ad-format zou in bèta testing zijn.

Pinterest Adverteren: promoted pins

Een goede vraag die ik laatst hoorde is of het verstandig is om prijzen bij je (product) Pins te zetten. Het is handig om dit wél te doen. Het maakt het voor een geïnteresseerde gebruiker gemakkelijker om te bepalen of de prijs in lijn is met de verwachtingen. En ook om te vergelijken.

Do's & Don'ts voor bedrijven op Pinterest

Bij het opzetten van een nieuw social media kanaal kan het lastig zijn om de juiste tone-of-voice en gebruikersetiquette te vinden. Om goed aan te sluiten bij de doelgroep zal hier even in verdiept moeten worden.

Om je op weg te helpen hebben wij een korte checklist voor een goede basis. Zo vergroot jij de kans dat jouw Pinterest kanaal succesvol wordt.

  1. Pinterest etiquetteZorg voor een gezonde mix van zelf pinnen en gepind worden. Niemand houdt van een egoïstisch persoon of bedrijf, ook niet op Pinterest. Dit vergroot ook de interactie.
  2. Zorg voor regelmaat! Eenmaal veel posten en daarna 3 maanden niets zorgt voor een teleurgestelde groep mensen en is desastreus voor betrokkenheid. Regelmatige aanwezigheid zorgt voor een grotere zichtbaarheid. Daarnaast is het ook mogelijk om Pins op standje geheim te plaatsen en gedurende een periode openbaar te maken.
  3. Maak voor je beste Pinterest-content een exclusieve Pin. Pinterest stelt alleen een limiet aan de breedte van de afbeelding, maar niet aan de lengte. Plak afbeeldingen onder elkaar (zoals een infographic) en creëer zo speciale content. Zet de belangrijkste info dan wel bovenin ;-)
  4. Do-not-comment. Dit is uiteraard geen gouden regel, maar mijn gebruikservaring is dat comments van bedrijven op Pinterest vaak niet gewaardeerd worden. Ben wel selectief: bij vragen gericht aan jou en je board is het wel zo netjes om te reageren.
  5. Ben eerlijk over de herkomst en bron, content stelen is een no-go. Vermelding van de bron vergroot ook het vertrouwen in jou als bedrijf. Merk je dat jouw unieke content wel vaak gebruikt wordt? Dan kun je overwegen deze te watermarken.
  6. Interactie! Een account dat voldoende interacteert wordt gewaardeerd en straalt autoriteit uit. Door regelmatig in contact te treden en te blijven met jouw volgers zet je een sterke basis voor jouw zakelijke Pinterest-account.

Het mag duidelijk zijn dat het adopteren van Pinterest in de opstartfase even tijd zal kosten. Maar de potentie en de voordelen kunnen deze investering zeker overtreffen als dit kanaal past bij jouw bedrijf. Vergeet ook niet dat de voordelen ook cross-kanaal kunnen overhevelen. Een overstap naar Instagram, al dan niet met hulp van onze Instagram-kennis, is bij succes heel eenvoudig. Het verzamelde materiaal kan elkaar goed versterken op beide kanalen.

Laat je reactie achter

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met het plaatsen van cookies.